CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2006, 11:37)
Eftersom blomman kommer inne i fikonet

Lär man märka den uselt ,så
ge inte upp Helen -snart har du kanske ett litet grönt kart -om det är rätt sorts fikon

För de som "blommar" är det pollineringsstekeln som saknas...
men rätt många sorter är ju inte i behov av den

Jag tycker det är jättekonstigt men mitt fikon som får frukt direkt utan minsta antydan till blomnning:)
Du påpekar mkt riktigt Kerstin att blommorna kommer inuti fikonet, det är därför som du aldrig har fått se någon blomning före dina kart. Själva fikonet är blomställningen som har formen av en påse nästan, med en por i botten. Blommorna sitter inuti denna bildning och är pyttesmå och reducerade. De består bara av ett skaft, fruktämne och en pistill alltså inga kronblad eller foderblad. Hanblommorna är lika tråkiga de, istort sett bara ett par ståndare och inget mer. Sedan pollineras de av steklar familjen Agaonidae om jag minns rätt, de är de enda pollinatörer som är små nog att komma in genom den lila öppningen som finns i fikonet och sedan trampar de runt inne i fikonet ochfår då med sig pollen från hanblommorna som sitter innanför öppningen. De pollinerar honblommorna i samband med att de lägger sina ägg inne i fikonens fruktämne. Men ni kan vara lugna man riskerar inte att äta upp steklar av misstag när man käkar fikon för alla odlade fikon kommer från områden där steklarna inte lever och de odlade sorterna är självpollinerande.