|
IceCube
04-01-2006, 22:03
Hej! Jag har tänk att försöka att få fram fikon av de torkade julfikonen. Hur ska man så dessa? Har hittils dela de torkade fikonen i fyra delar. Men nu är frågar hur jag ska så delarna, ska jag ha de under jorden eller över?
kerstin z5-6
04-01-2006, 22:11
Ska du sådem, måste du pilla lös fröna -jag har ingen aning om de är grobara -eller hur fikonen är processade ..... Fröna är små och gulbruna -du måste tvätta av dem allt fruktkött -spola dem med vatten -tesil brukar jag använda till fruktkötts bemängda fröer men om de gror -det har jag ingen aaaning om ...
IceCube
04-01-2006, 22:17
I en bok jag har står det att det va någon som delade en i fyra bitar och satte dom om fick fram 5 stora blommande exemplar.
kerstin z5-6
04-01-2006, 22:19
hm ....då vet jag inget .. mer än att inget gror utan frö ..med skal o fruktkött tar det längre tid
IceCube
04-01-2006, 22:24
Ojo.. Jag testar tar två under jorden och två över.
Helen i Piteå Zon 5
04-01-2006, 23:25
Jag har 4 fikonträd som jag har frösått från färska fikon köpta i butik. Men du måste göra som Kerstin säger, plocka ut fröna, försöka tvätta dom fri från frukköttet, torka och fröså. Minns jag inte helt fel så 'rensade' jag de pyttiga fröna även i munnen och sedan sådde direkt. Fröna grodde utan problem, skolas om en och en. 2 av mina fikon är ca. 160-180cm, medan de 2 andra är mindre. På sommaren har jag dom ute i vandrande skugga och på vintern står dom i källaren med växtbelysning tempen ca. + 15-20gr. Lycka till! / Helen Mina är 4-5år och har aldrig blommat, vilket jag inte tror att 'köpesfikonfrön' gör, men är ändå en kul växt.
kerstin z5-6
05-01-2006, 11:37
Eftersom blomman kommer inne i fikonet  Lär man märka den uselt ,så ge inte upp Helen -snart har du kanske ett litet grönt kart -om det är rätt sorts fikon  För de som "blommar" är det pollineringsstekeln som saknas... men rätt många sorter är ju inte i behov av den  Jag tycker det är jättekonstigt men mitt fikon som får frukt direkt utan minsta antydan till blomnning:)
IceCube
05-01-2006, 13:14
Oki tack! Jag ska göra som du säger Helen.
Piccante
05-01-2006, 17:42
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2006, 11:37) Eftersom blomman kommer inne i fikonet  Lär man märka den uselt ,så ge inte upp Helen -snart har du kanske ett litet grönt kart -om det är rätt sorts fikon  För de som "blommar" är det pollineringsstekeln som saknas... men rätt många sorter är ju inte i behov av den  Jag tycker det är jättekonstigt men mitt fikon som får frukt direkt utan minsta antydan till blomnning:) Du påpekar mkt riktigt Kerstin att blommorna kommer inuti fikonet, det är därför som du aldrig har fått se någon blomning före dina kart. Själva fikonet är blomställningen som har formen av en påse nästan, med en por i botten. Blommorna sitter inuti denna bildning och är pyttesmå och reducerade. De består bara av ett skaft, fruktämne och en pistill alltså inga kronblad eller foderblad. Hanblommorna är lika tråkiga de, istort sett bara ett par ståndare och inget mer. Sedan pollineras de av steklar familjen Agaonidae om jag minns rätt, de är de enda pollinatörer som är små nog att komma in genom den lila öppningen som finns i fikonet och sedan trampar de runt inne i fikonet ochfår då med sig pollen från hanblommorna som sitter innanför öppningen. De pollinerar honblommorna i samband med att de lägger sina ägg inne i fikonens fruktämne. Men ni kan vara lugna man riskerar inte att äta upp steklar av misstag när man käkar fikon för alla odlade fikon kommer från områden där steklarna inte lever och de odlade sorterna är självpollinerande.
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att frön från torkade julfikon gror, jag har nämligen försökt med detta själv.
Jag tvättade fröna från allt fruktkött, lät dem torka upp någon timme och la dem i vanlig såjord. Jag täckte med ett tunt lager jord.
Detta var den 15:de december, och nästan alla andra frön jag sådde samma dag har kommit upp; röd drakfrukt, physalis, kiwi, tamarillo, kiwano, rambutan och mango. De enda som inte har kommit upp än är dadel och gul kiwi. Dadel ska väl ta ganska långt tid på sig, men hur är det med gul kiwi, kommer den verkligen gro? Den vanliga kiwin kom ju upp för länge sedan.
Jag kan tillägga att alla frön kom från frukter som jag har köpt i mataffären.
Men jag ha ingen aning om hur långt tid det tar för frön från färska fikon att gro, någon som vet?
Och förresten, finns det någon här som har fått frön från torkade julfkon att gro?
Emma
Åsa, mälardalen zon 2
31-01-2006, 16:11
Japp jag har fått frön från torkade fikon att gro och jag brydde mig inte ens om att tvätta fröerna, jag har dock för mig att det kan ha varit osvavlade fikon från hälsokosten. Jag petade ner ganska många frön och fick upp en 3-4 plantor så, så enormt bra grobarhet var det nog inte så man får stoppa ner många fröer.
Hmm.. mina fikonfrö kanske inte gillar min behandling av dem helt enkelt.  För jag har satt många... Det kanske kan bero på om de är svavlade eller inte? Hur långt tid tog det för dina att gro Åsa? Emma
Och den som vill odla riktigt goda smyrnafikon, behöver (förutom pollinerande steklar) också ett getfikon som pollinatör, det upptäckte man i Kalifornien när man försökte odla smyrnafikon där. Se mera på denna länk
Åsa, mälardalen zon 2
01-02-2006, 16:01
CITAT (Emma_ @ 31-01-2006, 22:03) Hmm.. mina fikonfrö kanske inte gillar min behandling av dem helt enkelt.  För jag har satt många... Det kanske kan bero på om de är svavlade eller inte? Hur långt tid tog det för dina att gro Åsa? Emma Har för mig att det bara tog ett par veckor innan de grodde.
ewa zon 3
01-02-2006, 16:19
Spännande tråd det här. Vilken sorts fikon skall man satsa på om man vill ha en chans att få fikonfrukter? Kanske går det bra att så frön från färska köpfikon, läste här att de som odlas och säljs är självpollinerande sorter. Men blir det samma sort när man sår? Nån som vet? Ewa
Det finns jo sorter som man kan odla utomhus i södra Sverige (Zon I ev II), bla s.k. bornholsfikon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|