|
|
  |
Hur gör ni med "tiggeri-samtal"?, Pengar till välgörande ändamål |
|
|
|
06-01-2006, 12:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Har oxå gått med i NIX. Skönt att slippa alla försäljningssamtal. Vill själv kunna bestämma i lugn och ro vilken organisation/ändamål jag vill stödja.
|
|
|
|
|
06-01-2006, 13:54
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Magdis du har ett stort hjärta. Tyvärr blir du nog lite utnyttjad för det. Jag föreslår att du tänker efter ordentligt vad för slags organisation du vill stödja. Skaffa sen en autogiro dit på en mindre summa varje månad.
Jag tycker det är viktigt när de gäller de stora "sjukdomsorganisationerna" att man tänker efter hur man vill stödja, forskning eller hjälpa enskilda. Jag har ju varit i en situation själv då jag fått mycket av barncancerorganisationer, men också av "Min stora dag" och "Barnfonden" visst har det höjt vår livskvalité under sjukdomsperioden men det hade knappast gett vår dotter tillbaka om vi mist henne. Cirkus, Disney on ice m.m. i all ära, men ibland kändes det som om man drunknade i upplevelser.
Därför skänker jag numera bara till forskning, utom vid jul då jag sätter in en slant till vårt sjukhus barnfond, så ytterligare en familj på sjukhus över jul kan få en matkorg och en julklapp till barnen, både de sjuka och dess syskon, som ju också blir drabbade.
--------------------
|
|
|
|
|
06-01-2006, 14:05
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (netaave @ 06-01-2006, 13:54) Därför skänker jag numera bara till forskning, utom vid jul då jag sätter in en slant till vårt sjukhus barnfond, så ytterligare en familj på sjukhus över jul kan få en matkorg och en julklapp till barnen, både de sjuka och dess syskon, som ju också blir drabbade. Ja sådant är ju behjärtansvärt också. Jag skänkte tidigare till nån förening för blinda barn och då fick man efteråt redovisat att barnen fått göra någon rolig utflykt, minns inte vad det var. Men det kändes bra. Under sjuksköterskeutbildningen gjorde jag min sista praktik på en cancerrehabavdelning. Patienterna bekostade detta själva men fick hjälp från CTRF (Cancer och Trafikskadades Riksförening) som jag också stödde just då. Det kändes roligt att veta att pengarna faktiskt kom till nytta på ett sånt sätt.
|
|
|
|
|
06-01-2006, 14:19
|
Medlem
Antal inlägg: 1 067
Medlem nr: 4 792

|
vi ger till röda korset, fadderbarn och en liten lokal fond här i götet. det räcker. Andra som ringer får nej.
Jag har fått intrycket att det sitter en del proffs och ringer- mot betalning- för de mindre organisationerna. Undrar vad det kostar, hmmm...
|
|
|
|
|
06-01-2006, 19:27
|
Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-01-2006, 14:05) CITAT (netaave @ 06-01-2006, 13:54) Därför skänker jag numera bara till forskning, utom vid jul då jag sätter in en slant till vårt sjukhus barnfond, så ytterligare en familj på sjukhus över jul kan få en matkorg och en julklapp till barnen, både de sjuka och dess syskon, som ju också blir drabbade. Ja sådant är ju behjärtansvärt också. Jag skänkte tidigare till nån förening för blinda barn och då fick man efteråt redovisat att barnen fått göra någon rolig utflykt, minns inte vad det var. Men det kändes bra. Under sjuksköterskeutbildningen gjorde jag min sista praktik på en cancerrehabavdelning. Patienterna bekostade detta själva men fick hjälp från CTRF (Cancer och Trafikskadades Riksförening) som jag också stödde just då. Det kändes roligt att veta att pengarna faktiskt kom till nytta på ett sånt sätt.  Jo Ctrf har gett oss en stugvecka en gång när vi verkligen behövde få komma bort och "bara vara" Tänk på att stora organisationer ofta har både fond och förening, där fonder går till forskning och produktutvecklingar medans förening ofta ger direkthjälp till de sjuka. Barncancerfonden har föreningar i alla regioner, likaså hjärtebarn, cystik fibros, synskadade, cancerfond m.fl. Man kan också stödja "Paraplyet" som är en samlingsfond för patientföreningar av mindre storlek, ofta udda diagnoser.
--------------------
|
|
|
|
|
06-01-2006, 19:29
|
Medlem

|
CITAT (netaave @ 06-01-2006, 19:27) Man kan också stödja "Paraplyet" som är en samlingsfond för patientföreningar av mindre storlek, ofta udda diagnoser. Det tycker jag känns ganska viktigt eftersom folk oftast tänker mer på cancer och såna diagnoser än de mindre kända diagnoserna. Det är ju viktigt att hjälpa dem också.
|
|
|
|
|
06-01-2006, 19:33
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-01-2006, 23:02) Jag önskar bara att jag kundeslippa få de där vykorten och brevmärkena de skickar som tack!  Jag kan göra en majbrasa av dem snart!  Jag är så lättmanipulerad så varje år i Januari så ligger X antal räkningar för betalning till lika många olika föreningar och fonder. Jag är med i nix men vem bryr sig, eller så är det väl samma som varje år som ringer. Numera så ber jag att få slippa få hem klisterlappar och brevkort och allt va´där är i försändelsen, jag ber rätt och slätt om ett inbetalningskort och ber dom sälja grejerna till nån annan istället. Det har funkat hitintills för mig
|
|
|
|
|
06-01-2006, 19:39
|
Medlem

|
CITAT (Reserv @ 06-01-2006, 19:33) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-01-2006, 23:02) Jag önskar bara att jag kundeslippa få de där vykorten och brevmärkena de skickar som tack! :P Jag kan göra en majbrasa av dem snart! :rolleyes:
Jag är så lättmanipulerad så varje år i Januari så ligger X antal räkningar för betalning till lika många olika föreningar och fonder. Jag är med i nix men vem bryr sig, eller så är det väl samma som varje år som ringer. Numera så ber jag att få slippa få hem klisterlappar och brevkort och allt va´där är i försändelsen, jag ber rätt och slätt om ett inbetalningskort och ber dom sälja grejerna till nån annan istället. Det har funkat hitintills för mig  Det ska jag också be att få slippa i fortsättningen! Brevmärken har jag ingen som helst användning för och vykort skickar jag nästan aldrig. Psoriasisförbundet hade iallafall skraplotter som tack, det är lite roligare.
|
|
|
|
|
06-01-2006, 19:44
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Ger ingenting till tiggare via telefon och jag köper ingenting via telefonen heller.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
06-01-2006, 22:52
|
Medlem
Antal inlägg: 305
Medlem nr: 3 763

|
Ringde nån till mig för ett tag sen när jag studerade på universitet och verkligen inte hade mycket pengar över.. jag var dessutom på väg att flytta och ville inte ha några obetalda inbetalningskort på villovägar (hade faktiskt lite problem med posteftersändningen ett tag). Han som ringde var väldigt påstridig och när jag sa som det var till honom ändrade han tonläge direkt, ifrågasatte mig och blev nästan sur på mig och lät som om han trodde att jag ljög! Jag kände mig jättehemsk för jag brukar ju bry mig om välgörenhet.. Jag anser mig verkligen inte vara någon egoistisk människa, men vad ska man göra om man själv inte har pengar? Visst man kan ju undvara något, men lite ska man väl tänka på sig själv också? Vad gör det för nytta om man offrar sig själv? Man kan ju offra en hel del men nån gräns ska det vara tycker jag. Det är väl ändå inte att vara för egoistisk eller?
|
|
|
|
|
06-01-2006, 23:01
|
Medlem

|
CITAT (smajlizz @ 06-01-2006, 22:52) Ringde nån till mig för ett tag sen när jag studerade på universitet och verkligen inte hade mycket pengar över.. jag var dessutom på väg att flytta och ville inte ha några obetalda inbetalningskort på villovägar (hade faktiskt lite problem med posteftersändningen ett tag). Han som ringde var väldigt påstridig och när jag sa som det var till honom ändrade han tonläge direkt, ifrågasatte mig och blev nästan sur på mig och lät som om han trodde att jag ljög! Jag kände mig jättehemsk för jag brukar ju bry mig om välgörenhet.. Jag anser mig verkligen inte vara någon egoistisk människa, men vad ska man göra om man själv inte har pengar? Visst man kan ju undvara något, men lite ska man väl tänka på sig själv också? Vad gör det för nytta om man offrar sig själv? Man kan ju offra en hel del men nån gräns ska det vara tycker jag. Det är väl ändå inte att vara för egoistisk eller? Om de som ringde upp mig lät på det viset skulle jag verkligen inte vilja skänka någonting!  De som är seriösa brukar vara väldigt trevliga och vänliga. Har man ont om pengar så är det ju klart att man inte kan ge hur mycket som helst. Det finns ju ett begrepp som kallas att ge tionde, d.v.s en tion-del av sin inkomst. I mitt fall blir det just nu 105 kronor i månaden. Det är väl knappast så många som gör på det viset men det är ju en ganska bra princip ändå...ju mer pengar man har desto mer ger man till välgörenhet.
|
|
|
|
|
06-01-2006, 23:07
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (smajlizz @ 06-01-2006, 22:52) Jag anser mig verkligen inte vara någon egoistisk människa, men vad ska man göra om man själv inte har pengar? Visst man kan ju undvara något, men lite ska man väl tänka på sig själv också? Vad gör det för nytta om man offrar sig själv? Man kan ju offra en hel del men nån gräns ska det vara tycker jag. Det är väl ändå inte att vara för egoistisk eller? Absolut inte! Varför ska man inte få tänka på sig själv och sitt eget välbefinnande...gör jag iaf. Sedan så tycker jag inte att någon ska behöva ha dåligt samvete för att man inte "ger till behövande". Kanske är man själv just då i samma sits och önskar att där fanns givmilda. Så kände jag en gång för ett antal år sedan... hade gett och gett bidrag till olika organisationer varav ett par av dem visade sig vara falska utnyttjare.
|
|
|
|
|
06-01-2006, 23:52
|
Medlem

|
Jag tycker att om man har nixat sin telefon och dom ändå ringer så kan man ifrågasätta det. Jag tycker t.o.m. man har rätt att låta lite brysk! Tar man ändå emot samtalet och blir snorkigt eller otrevligt bemött så ska man lägga på luren, men också upplysa organisationen i fråga att man blivit det, skriva upp datum och tid för när man fick samtalet och även namnet på personen om man har det. Jag lovar att alla seriösa organisationer bara blir glada över den upplysningen.
--------------------
|
|
|
|
|
06-01-2006, 23:56
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Trots att vi ju inte är "rika", så ger vi till Telehjälpen", "Nordens ark", "Stiftelsen gatubarn", "Cancer o allergifonden"--kan bara hoppas att det kommer rätt--d.v.s. inte slarvas bort!
|
|
|
|
|
07-01-2006, 00:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
Jag tycker att man ska få bestämma själv OM eller HUR man vill sänka pengar. Man kan ju för tusan inte ge pengar till ALLA organisationer! I bland kan man ge mer, ibland mindre. Så är det ju. Fräckt att ringa och vara otrevlig.
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
07-01-2006, 00:17
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Jag har svårt att säja ifrån! Men, jag försöker..
|
|
|
|
|
07-01-2006, 13:44
|
Medlem
Antal inlägg: 717
Medlem nr: 2 955

|
Jag har varit en jättemes på säljarsamtal. En tag vägrade jag svara för jag inte kunde säga nej. Sen började jag morska upp mej men lät väl så mesig så dom ödslade massor med tid på mig innan dom fick ett nej. Min dotter har jobbat extra med telefonförsäljning så nu har jag lärt mig. Jag är jättetrevlig mot dom som ringer men upplyser direkt att jag inte är intresserad. Det skulle ju kunna vara min dotter och det är inte det lättaste arbetet för ungdomar, speciellt för dom som nästan bara går på provision.  torvan
|
|
|
|
|
07-01-2006, 14:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Prova Nix-registret, hörrni, jag har inte haft En ENDA försäljare sen i september=) Superskönt!
Nixregistret är gratis och de som du har kontakter/affärer med sen förut kan fortfarande ringa
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|