| |
|
  |
Rätten att njuta vinet |
|
|
|
|
09-01-2006, 16:17
|
Medlem
Antal inlägg: 790
Medlem nr: 2 733

|
Jag skulle nog vara mer rädd om min man än om min lilla vana att dricka vin. Man får ställa saker mot varandra och fråga sig hur mycket X respektive Y är värda. Klarar man av att bryta sin vana kanske man kan göra en "deal" om att man får unna sig det goda vinet på fredagar och lördagar och behålla gubben sin (som ju verkar bry sig väldigt mycket om dig)?
På www.systembolaget.se har jag för mig att det fanns en test man kunde göra för att kartlägga om ens alkoholvanor är skadliga eller inte.
Kakaduan (som älskar vin!)
|
|
|
|
|
|
|
Bessie
|
09-01-2006, 20:19
|
Gäster

|
Tja, om inte annat lär man sig av den här tråden att alkoholhaltiga drycker är och förblir ett kontroversiellt ämne där fakta, moral och känslor blandas ihop, och att smaken är som baken.
Att förneka att alkohol har en avslappnande verkan är ungefär lika snurrigt som att påstå att koffein inte skulle vara uppiggande eller att vatten inte är vått. Klart att den har det -- biokemi är biokemi! Samtidigt minskar den risken för blodproppar genom att tunna ut blodet och sänka blodtrycket, och flavonoiderna i rödvinet har visat sig ha en viss skyddande effekt mot hjärtsjukdomar och högt kolesterol. Så allt är inte bara ont och dåligt och farligt med alkoholen. Som min svägerskas kemilärare brukade säga till sin klass så kan man också dö av att äta stekt potatis.
Alko hade på sin hemsida citerat undersökningar om att en och en halv alkoholportion om dagen för en kvinna av normalvikt inte förorsakade några skadeverkningar, vilket i praktiken motsvarar 1,8 dl lättvin. Men det förutsätter att man inte tar mer på helgerna, vilket ju tyvärr många gör. Det undre gränsvärdet för högriskbeteende är satt till sexton enheter i veckan, återigen för en kvinna av normalvikt. Här i landet är alkoholism praktiskt taget en folksjukdom, så rent egenintresse säger att statsmonopolet borde verka för att lära folk handskas behärskat med alkoholprodukter.
Gå ner från två glas vin till ett, kombinera med en lugnande kvällspromenad (inte joggning, sånt är bara stressande) och följ fransmännens exempel med att ta en vit månad varje år. Och ha en sansad diskussion med din sambo om varför han tycker det är så fruktansvärt med lite vin varje kväll. Visserligen har han tagit den moraliska positionen här, men jag tycker ändå inte att hans argument är särskilt välkonstruerade eller förnuftiga. Det verkar som om han har haft alkoholism i släkten, vet vad den kan ställa till med, och råkar i panik när han tycker sig se dig gå samma väg.
Måtta med allt sa de gamla stoikerna. Var var det jag hörde om ett ålderdomshem i Danmark där invånarna kunde få en liten konjak till eftermiddagskaffet och dansa gammaldans på lördagarna (tusan så mycket roligare än pillerburkar och hurtig pensionärsgymnastik)? Dit vill jag flytta när jag blir gammal. Hoppas de har några kärvänliga husdjur också.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2006, 20:32
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Har väntat på att någon skulle påpeka att i forntiden gavs rådet att dricka ett glas rödvin om dagen till personer med vissa krämpor. Författaren av detta ämne har inte nämt hur stort hennes glas är eller om vinet intas på läkarordination.
ingrid
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2006, 23:05
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
CITAT (Bessie @ 09-01-2006, 20:19) Samtidigt minskar den risken för blodproppar genom att tunna ut blodet och sänka blodtrycket, och flavonoiderna i rödvinet har visat sig ha en viss skyddande effekt mot hjärtsjukdomar och högt kolesterol. Men det gällde visst bara för män. Kvinnor riskerar att få någon form av cancer - i underlivet om jag minns rätt. Det skulle vara det senaste rönet.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 00:55
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
En kvarts magnecyl och ett glas druvjuice är väl för övrigt säkert minst lika effektivt som ett glas vin
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 04:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Intressant tråd många har skrivit och haft olika tankar om alkohol, men jag saknar trådskaparens medvärkan det hadde varit intressant och veta vad hon står nu ifrågan efter alla inlägg.
Mvh andersen.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 08:38
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (Pirum @ 10-01-2006, 00:55) En kvarts magnecyl och ett glas druvjuice är väl för övrigt säkert minst lika effektivt som ett glas vin  Men gud så tråkigt!!!! Jag vill inte vara så förbaskat rädd för död och sjukdom så att jag glömmer att njuta av det enda liv jag har (troligen). Men det är väl upp till var och en hur man vill lägga upp sina dagar. Jag föredrar att njuta och det jag tycker om att göra det gör jag. Mer än hälften av tiden jag har till förfogande har jag förbrukat och resterande del tänker jag se till att förvalta med största möjliga njutning och där ingår ett gott glas vin närhelst jag så önskar. Men som sagt - var och en blir salig på sitt sätt....... /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 09:32
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Pirum @ 10-01-2006, 00:55) En kvarts magnecyl och ett glas druvjuice är väl för övrigt säkert minst lika effektivt som ett glas vin  En kvarts magnecyl om dagen ska man absolut inte ta.. Blodförtunnande som t.ex Trombyl som används i förbyggande syfte för t.ex hjärtopererade har bara 75 mg acetysalicysyra medan en kvarts magnecyl har 125 mg.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 11:51
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (stina @ 10-01-2006, 08:38) CITAT (Pirum @ 10-01-2006, 00:55) En kvarts magnecyl och ett glas druvjuice är väl för övrigt säkert minst lika effektivt som ett glas vin  Men gud så tråkigt!!!! ...och inte alls lika gott!!! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 15:00
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 10-01-2006, 11:51) CITAT (stina @ 10-01-2006, 08:38) CITAT (Pirum @ 10-01-2006, 00:55) En kvarts magnecyl och ett glas druvjuice är väl för övrigt säkert minst lika effektivt som ett glas vin  Men gud så tråkigt!!!! ...och inte alls lika gott!!! Anki Å inte blir man så kulig heller!!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 15:11
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (stina @ 10-01-2006, 15:00) CITAT (Anki på Öland @ 10-01-2006, 11:51) CITAT (stina @ 10-01-2006, 08:38) CITAT (Pirum @ 10-01-2006, 00:55) En kvarts magnecyl och ett glas druvjuice är väl för övrigt säkert minst lika effektivt som ett glas vin  Men gud så tråkigt!!!! ...och inte alls lika gott!!! Anki Å inte blir man så kulig heller!!!!  Fast omgivningen kanske inte tycker att man är så "kulig" som man själv tycker. Tydligen tyckte inte sambon till hon som skapade tråden det iallafall.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 15:21
|
Medlem
Antal inlägg: 88
Medlem nr: 3 047

|
Nä, inte tycker jag just att man blir så kulig... Vin är jättegott - framför allt till mat - men två glas är egentligen nog (för mig). Ett tredje glas smakar aldrig lika bra - och tur är väl det...
--------------------
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero) Let no one think that real gardening is a bucolic and meditative occupation. It is an insatiable passion, like everything else to which a man gives his heart. (Karel Capek) An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life. (Cora Lea Bell)
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 15:44
|
Medlem
Antal inlägg: 822
Medlem nr: 6 783

|
Jag tycker nog inte att man ska dricka alkohol varje dag, oavsett hur mycke eller lite man tar. Har man barn och ungdomar så ska man ju ofta ut och köra bil på kvällen. Sedan tycker jag att man ger sina barn fel signaler om man dricker tex öl eller vin flera dagar i veckan "utan orsak". Jag är absolut ingen nykterist utan tycker om det mesta. Man jag dricker inte särskilt ofta.
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 16:44
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-01-2006, 15:11) CITAT (stina @ 10-01-2006, 15:00) CITAT (Anki på Öland @ 10-01-2006, 11:51) CITAT (stina @ 10-01-2006, 08:38) CITAT (Pirum @ 10-01-2006, 00:55) En kvarts magnecyl och ett glas druvjuice är väl för övrigt säkert minst lika effektivt som ett glas vin  Men gud så tråkigt!!!! ...och inte alls lika gott!!! Anki Å inte blir man så kulig heller!!!!  Fast omgivningen kanske inte tycker att man är så "kulig" som man själv tycker. Tydligen tyckte inte sambon till hon som skapade tråden det iallafall. Detta var ett försök att "skoja till det lite"!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:22
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (stina @ 10-01-2006, 16:44) Å inte blir man så kulig heller!!!!  Fast omgivningen kanske inte tycker att man är så "kulig" som man själv tycker. Tydligen tyckte inte sambon till hon som skapade tråden det iallafall. Detta var ett försök att "skoja till det lite"!!! Jo jag förstår! Jag associerade tillbaka till grundinlägget bara.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:26
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-01-2006, 17:22) CITAT (stina @ 10-01-2006, 16:44) Å inte blir man så kulig heller!!!!  Fast omgivningen kanske inte tycker att man är så "kulig" som man själv tycker. Tydligen tyckte inte sambon till hon som skapade tråden det iallafall. Detta var ett försök att "skoja till det lite"!!! Jo jag förstår! Jag associerade tillbaka till grundinlägget bara.  Kul att nån försöker skämta till det, det blev så allvarligt och tråkigt det hela=/ Inte för att jag tycker att ämnet inte är allvarligt, men det kan ju lättas upp lite iaf=)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Jag är väl då den stora syndaren här på Odla!!! Jag erkänner det gärna. Jag är ingen perfektionist utan en högst levande människa. Jag både röker och dricker med eller utan sällskap. Jag har varit både salongsberusad och full någon gång för länge sedan i ungdomen. Anser mig rätten att njuta av vin utan att klassas som alkolist. När man är en glad vinsionär Mel.: När man är en glad pensionär När man är en glad vinsionär Man dricker goda viner, Och gör sköna miner. När man är en glad vinsionär Då är man aldrig nå’nsin sur eller tvär. Om det är vitt, rosévin eller något rött. Då tackar vi för de’ Vi dricker alla tre. Det får va’ torrt, och ekat eller något sött. Vi tycker allting smakar så jättebra och bra ska vinsionärerna ha.
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 18:45
|

Medlem

|
CITAT (evelina @ 10-01-2006, 18:35) Jag är väl då den stora syndaren här på Odla!!! Jag erkänner det gärna. Jag är ingen perfektionist utan en högst levande människa. Jag både röker och dricker med eller utan sällskap. Jag har varit både salongsberusad och full någon gång för länge sedan i ungdomen. Anser mig rätten att njuta av vin utan att klassas som alkolist. När man är en glad vinsionär Mel.: När man är en glad pensionär När man är en glad vinsionär Man dricker goda viner, Och gör sköna miner. När man är en glad vinsionär Då är man aldrig nå’nsin sur eller tvär. Om det är vitt, rosévin eller något rött. Då tackar vi för de’ Vi dricker alla tre. Det får va’ torrt, och ekat eller något sött. Vi tycker allting smakar så jättebra och bra ska vinsionärerna ha.  Här har vi väl aldrig kallat nån för alkoholist? Många av oss har väl druckit vin eller annat och blivit berusad ocks? Vi pratade bara om vikten av måttfullhet=)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 19:00
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Är det bara jag som tycker att den första klunken vin är den allra godaste?
Och om det finns någon här som är bekymrad för vikten så kan jag berätta att då ska man definitivt inte dricka vin varje dag. Det är nämligen så att levern är det organ i kroppen som förbränner mest fett men om det skulle komma några droppar (eller fler) alkohol i blodet så stryper levern fettförbränningen och tar hand om giftet, d.v.s. alkoholen, istället.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-01-2006, 19:09
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 10-01-2006, 19:00) Är det bara jag som tycker att den första klunken vin är den allra godaste?
Och om det finns någon här som är bekymrad för vikten så kan jag berätta att då ska man definitivt inte dricka vin varje dag. Det är nämligen så att levern är det organ i kroppen som förbränner mest fett men om det skulle komma några droppar (eller fler) alkohol i blodet så stryper levern fettförbränningen och tar hand om giftet, d.v.s. alkoholen, istället. Mmm en större förbrukning av öl och vin och sprit ökar midjemåttet kraftigt. Det är inte för inte som det heter "ölmage" ju...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|