Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bjuda starköl till 15åring
          mamamaggan
          Inlägg 10-01-2006, 10:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Men man ska inte ta för givet att det är mindre fylla bland tonåringar bara för att man bor på mindre ort.

Är själv uppvuxen i större stad ( 80 000 inv) . Har bott i flera städer av varierande storlek och nu bor jag på en ort med 10 000 inv. Här förekommer minst lika mycket ungdomsfylla som i den andra städerna. Vi har även stort knarkproblem, mycket större än i de kringliggande större orterna. Jag har också tidigare trott att det var mindre drogmissbruk i mindre orter men har fått ändra uppfattning.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          kristerh
          Inlägg 10-01-2006, 10:34
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Felix matte @ 10-01-2006, 10:25)
          vi såg till att polisen var dem i hälarna så det blev aldrig några fester som det var tänkt den sommaren.

Det måste vara väldigt länge sedan, nuförtiden kommer ju knappt polisen vid grövre brott, hur skulle de då hinna med att bevaka ungdomar som festar wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 10-01-2006, 10:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 268
          Medlem nr: 6 744

Ja att det skulle förekomma mindre alkohol i en liten stad än i en storstad är ju rena fantasin...

mvh // Johannes

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-01-2006, 10:40
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Kanske är det inte så vanligt, men vi kände varandra... föräldrar som hade barn i samma ålder. Eftersom vi träffats på föräldramöten, skolfester och även privat sedan barnen började lekis så var det inga problem att hålla koll på om barnen var där de sa att de skulle vara eller sova över.
          Man slog en signal till föräldrarna eller tog sig en tur dit och såg med egna ögon.

Viktigast är väl att föräldrarna har koll på sina barn och gör allt de kan för att de inte ska hamna snett och just därför tycker jag att man absolut ska anmäla vuxen som bjudit alkohol till minderårig. Hur ska det annars bli. Nästa steg... barnet bjuds på lite knark av en vuxen...är man då också "bara" arg och gör ingen anmälan?

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 10-01-2006, 10:44
          Länk hit: #25

Medlem

Jag tycker det är rätt att göra en anmälan...Har inte påstått något annat...Förklarade bara hur det låg till med alkoholdrickandet...

mvh // johannes

Citera
          Betty
          Inlägg 10-01-2006, 10:45
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 01:55)
          Hej!
          Hur skulle ni reagerat om ni fick reda på att någon bjudit er 15 åriga dotter på  starköl  kan inte hjälpa att jag håller på att krevera av ilska
          har  även   en som som nu är 28 och skulle aldrig komma på tanken att bjuda honom när han var i samma ålder han har aldrig fått alkohol av mig
          har en vännina som tycker jag är gammaldags hon tycker det är helt ok om ungdomarna dricker hemma istället för att ränna på stan då har hon koll på vad dom gör säger hon
          helt fel säger jag då hur skulle ni reagera mad.gif

Det är varken lagligt eller moraliskt rätt att ge starköl till en 15-åring.

Det framgår inte i ditt inlägg under vilka omständigheter öldrickandet skedde. Hur stora mängder handlar det om? Fick hon smaka en klunk eller fick hon mer? Handlar det om mer än bara en provsmakningsklunk så förstår jag att du känner dig maktlös och "håller på att krevera".

Jag uppfattar det inte som om det är din väninna som har bjudit din dotter på öl. Hon skulle väl ändå inte göra det med tanke på att hon känner till din inställning till alkoholbruk bland ungdomar?

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Anki på Öland
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Tror tyvärr inte heller det spelar nån roll om det är storstad eller byhåla, alkohol förekommer bland ungdomarna i alla fall. Mest troligtvis bland dom ungdomar som blir bjudna hemma och där föräldrarna "sagt" att det är ok att dricka.
          Skulle också kreverat av ilska om någon bjudit mina döttrar!!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Felix matte*
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 10:34)
          CITAT (Felix matte @ 10-01-2006, 10:25)
          vi såg till att polisen var dem i hälarna så det blev aldrig några fester som det var tänkt den sommaren.

Det måste vara väldigt länge sedan, nuförtiden kommer ju knappt polisen vid grövre brott, hur skulle de då hinna med att bevaka ungdomar som festar wink.gif
          krister

Inte alls förfärligt länge sedan... faktiskt bara några år sen smile.gif

Men idag har vi i stan ovanligt mycket narkotika i omlopp, tiderna förändras snabbt.

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 10-01-2006, 10:46
          Länk hit: #29

Medlem

Det förekommer lika mycket drickande även om föräldrarna inte tycker det är ok.

Det är kompiskretsen som spelar roll och ens egna personlighet..

mvh // Johannes

Citera
          silos
          Inlägg 10-01-2006, 10:48
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Jag skulle då aldrig någonsin köpa alkoholhaltiga drycker till barn under 18 eller därefter.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 10-01-2006, 12:54
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Polisen kanske inte har tid att jaga supande ungdomar, men jag tror att de flesta samhällen har någon social verksamhet igång på kvällar/ helger. Här kallas de fältgruppen. De samarbetar med både nattvandrande föräldrar och polis, så tips till polisen kan visst leda till bevakning även om det inte är från en uniformerad polispatrull. Här brukar fältgruppen ha god koll över t ex fester som är på gång. Givetvis inte alla, men de som det pratas om i förväg och riskerar att bli tillställningar i större format.

Johannes.
          Visst vet vi alla att det förekommer sprit bland ungdomar innan de är 18, men inte bland alla,
          och däckat i nån snödriva eller nån annanstans vill jag ändå tro att de flesta ungdomar inte gjort, och
          som förälder behöver man åtminstone inte göra det lättare för ungdomarna genom att bjuda/ köpa åt dem.

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 10-01-2006, 13:05
          Länk hit: #32

Medlem

Nej man ska inte köpa ut åt dom... Men i början tyckte jag det lät som att om man inte köper ut så får dom inte tag i nått...vilket dom får...

Här i Lidköping kallas verksamheten för "Vuxna på stan"...De går runt och pratar med folk och ser så allt går rätt till...Om folk är fulla skiter dom fan i utan det är om någon mår dåligt eller har druckigt för mycket eller på något annat sätt inte kan ta hand om sig som dom hjälper till..I alla fall har jag förstått det så..Kan ju ha fel..

mvh // Johannes

Citera
          kamelian
          Inlägg 10-01-2006, 13:07
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 6 118

Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då han var vaken
          nej det var inte min vännina som bjöd henne på ölen
          jag förstår att jag inte är ensam att tycka som jag gjort och nu har jag fått mer kött på benen av att läsa allt ni skrivit skall fundera på hur jag skall göra nu

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 10-01-2006, 13:12
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Jonte_rm @ 10-01-2006, 13:05)
          Nej man ska inte köpa ut åt dom... Men i början tyckte jag det lät som att om man inte köper ut så får dom inte tag i nått...vilket dom får...

Här i Lidköping kallas verksamheten för "Vuxna på stan"...De går runt och pratar med folk och ser så allt går rätt till...Om folk är fulla skiter dom fan i utan det är om någon mår dåligt eller har druckigt för mycket eller på något annat sätt inte kan ta hand om sig som dom hjälper till..I alla fall har jag förstått det så..Kan ju ha fel..

mvh // Johannes

"Vår" fältgrupp kör hem alla berusade ungdomar till föräldrarna om de inte är så dåliga att de behöver till sjukhus.

I Lund, där jag jobbar, vet jag att man gör polisanmälningar varje gång en ungdom påträffas berusad. Detta följs sedan upp med utredning, där både ungdomen och föräldrar kallas, ang hur ungdomarna kommit över sin alkohol.
          Vissa gånger kanske det inte leder till något, för att ungdomen inte vet alt inte berättar vem som stått för alkoholen, men jag tror det är rejält avskräckande för både ungdomarna och föräldrarna.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 10-01-2006, 13:15
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 13:07)
          Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då han var vaken
          nej det var inte min vännina som bjöd henne på ölen
          jag förstår att jag inte är ensam att tycka som jag gjort och nu har jag fått mer kött på benen av att läsa allt ni skrivit skall fundera på hur jag skall göra nu

Hmm, här får jag genast konstiga vibbar.
          15-åriga dottern blev bjuden på starköl av en kille/man när alla andra sov. I vilket syfte då? tänker jag. unsure.gif

Är jag sjukligt misstänksam nu?

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 10-01-2006, 13:21
          Länk hit: #36

Medlem

...

Citera
          Ewa L
          Inlägg 10-01-2006, 13:22
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2006, 13:12)
          "Vår" fältgrupp kör hem alla berusade ungdomar till föräldrarna om de inte är så dåliga att de behöver till sjukhus.

Vi har en liknande grupp här där jag bor och de gör ofta ett underbart, bra jobb. En av dem känner jag personligen och hon har berättat att det händer att ungdomarna de kör hem inte får komma in! sad.gif
          Ofta beroende på att "föräldrarna" har fest!! mad.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-01-2006, 13:34
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2006, 13:12)
          I Lund, där jag jobbar, vet jag att man gör polisanmälningar varje gång en ungdom påträffas berusad. Detta följs sedan upp med utredning, där både ungdomen och föräldrar kallas, ang hur ungdomarna kommit över sin alkohol.
          Vissa gånger kanske det inte leder till något, för att ungdomen inte vet alt inte berättar vem som stått för alkoholen, men jag tror det är rejält avskräckande för både ungdomarna och föräldrarna.

Likadant är det här...det sociala kontaktar sedan föräldrarna och de kallas till samtal.

Här finns nattvandrare, och fältgrupp... ingen påverkad ungdom lämnas åt sitt öde, föräldrar kontaktas/ombeds komma hämta sitt barn, el barnet körs hem/sjukhus beroende på i vilken kondition personen är.

Konstigt tycker jag att det är när man inte anmäler alla gånger man hör att vuxen bjudit/köpt ut alkohol till minderåriga.

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 10-01-2006, 13:40
          Länk hit: #39

Medlem

SJukhus ska man ju vara grymt äckligt dålig för...Oftast är bästa medicinen sömn och spyor smile.gif

mvh // johannes

Citera
          Magdis
          Inlägg 10-01-2006, 15:09
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag skulle blivit vansinnig! Om man tänker efter lite så säger det sig självt att ungdomarna inte kommer att dricka mindre ute på stan för att man bjuder dem på alkohol i hemmet. Snarare upptäcker de ju de "behagliga" effekterna med det och vill ha mer, och så ser de till att skaffa det och ger sig iväg på nån rolig fest på stan. Ju längre man väntar med alkoholdebuten desto mindre risk att fastna i ett beroende. Jag vill alltså påstå att vartenda år man kan hålla sitt barn borta från alkohol, är värdefullt. Man kan ju inte bara kapitulera och tänka att "jamen de kommer ändå att dricka så det spelar ingen roll"!

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-03-2026, 02:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon