|
|
  |
Bjuda starköl till 15åring |
|
|
|
10-01-2006, 15:21
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-01-2006, 15:09) Jag skulle blivit vansinnig! Om man tänker efter lite så säger det sig självt att ungdomarna inte kommer att dricka mindre ute på stan för att man bjuder dem på alkohol i hemmet. Snarare upptäcker de ju de "behagliga" effekterna med det och vill ha mer, och så ser de till att skaffa det och ger sig iväg på nån rolig fest på stan. Ju längre man väntar med alkoholdebuten desto mindre risk att fastna i ett beroende. Jag vill alltså påstå att vartenda år man kan hålla sitt barn borta från alkohol, är värdefullt. Man kan ju inte bara kapitulera och tänka att "jamen de kommer ändå att dricka så det spelar ingen roll"! Jag håller med dig. Man kan lika lite kapitulera inför den här frågan som inför tobaksfrågan. För om ungdomarna VILL ha tag i alkohol eller tobak så KOMMER de att få tag på det. Det finns alltid sådana som är villiga att köpa ut åt minderåriga. De vuxna runt omkring ungdomen måste åtminstone FÖRSÖKA få honom eller henne att låta bli så länge som möjligt. Man kan ju inte bara skita i alltihopa. Om en ungdom inte börjat röka när de fyller 18 är risken att de börjar mycket liten enligt En Rökfri Generation. Samma sak bör vara sant för alkoholberoende.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
10-01-2006, 15:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
En sak är säker hadde det varit min dotter, så hadde jag besökt polisen och lämnat en anmälan, inge snack om saken.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
10-01-2006, 15:46
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 13:07) Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då han var vaken Nu först trilla tioöringen ner här  Inget av alla mina 5 barn som passerat 15 år har vid den åldern fått va´på en nyårsfest "med övernattning", jag har alltid åkt och hämtat dom var dom än har varit. Skåla vid tolvslaget kan man lika gärna göra med pomac, så är man kapabel att ta hand om sina barn när så behövs. Jag skulle omgående göra en anmälan emot den som bjöd henne och dessutom ifrågasätta om han vart närgången. Jag har insett att jag är världens torraste, tråkigaste farsa, för mig så är jul och nyår en familjehögtid då man är tillsammans allihop, är det bara jag som är så dum?
|
|
|
|
|
10-01-2006, 15:48
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Reserv @ 10-01-2006, 15:46) Jag har insett att jag är världens torraste, tråkigaste farsa, för mig så är jul och nyår en familjehögtid då man är tillsammans allihop, är det bara jag som är så dum?  Nej, du är verkligen inte dum!!!  Tvätom låter det som att du är en ansvarstagande och förnuftig person som tänker på dina barns bästa före egna nöjen, och det är verkligen inte dumt. Fler borde göra som du. Många fler.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
10-01-2006, 15:49
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Reserv @ 10-01-2006, 15:46) Jag har insett att jag är världens torraste, tråkigaste farsa, för mig så är jul och nyår en familjehögtid då man är tillsammans allihop, är det bara jag som är så dum?  Du är inte dum Reserv, utan klok! Alla barn borde ha en så omtänksam och ansvarstagande pappa som du är!
|
|
|
|
|
10-01-2006, 16:01
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-01-2006, 15:49) CITAT (Reserv @ 10-01-2006, 15:46) Jag har insett att jag är världens torraste, tråkigaste farsa, för mig så är jul och nyår en familjehögtid då man är tillsammans allihop, är det bara jag som är så dum?  Du är inte dum Reserv, utan klok! Alla barn borde ha en så omtänksam och ansvarstagande pappa som du är!  Instämmer helt. Önskar att det fanns många Reserver! Och hur mycket man än försöker påstå något annat , så visar alla undersökningar på att ungdomar som bjuds på alkohol i hemmet dricker mer ute.
|
|
|
|
|
10-01-2006, 16:39
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2006, 13:15) CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 13:07) Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då han var vaken nej det var inte min vännina som bjöd henne på ölen jag förstår att jag inte är ensam att tycka som jag gjort och nu har jag fått mer kött på benen av att läsa allt ni skrivit skall fundera på hur jag skall göra nu Hmm, här får jag genast konstiga vibbar. 15-åriga dottern blev bjuden på starköl av en kille/man när alla andra sov. I vilket syfte då? tänker jag. Är jag sjukligt misstänksam nu? Nej fick precis samma tanke, men det får vi verkligen hoppas, att det inte var så. Reserv jag tror vi som bor på landet är så vana att skjutsa och hämta våra barn att man gör det automatiskt. Tror att om man är van att ungarna är självgående så blir man också mer bekväm själv. Vuxna på byn har vi här också, men vi har inte börjat gå än, däremot så hjälper vi till på värmestugan som församlingen har för våra yngre ungdomar, dom som ännu inte börjat åka in till stan. Där kan dom komma in på gratis fika och macka, spela lite tv-spel eller bara prata. Vår äldsta jobbar där tillsammans med sina konfirmationskompisar.
--------------------
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:01
|
Medlem
Antal inlägg: 88
Medlem nr: 3 047

|
CITAT (Reserv @ 10-01-2006, 15:46) Jag har insett att jag är världens torraste, tråkigaste farsa, för mig så är jul och nyår en familjehögtid då man är tillsammans allihop, är det bara jag som är så dum?  Du är knappast dum du...
--------------------
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero) Let no one think that real gardening is a bucolic and meditative occupation. It is an insatiable passion, like everything else to which a man gives his heart. (Karel Capek) An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life. (Cora Lea Bell)
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:15
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 4 123

|
Häromkring är det vanligt att ungdomarna som bor ett par mil utanför stan ofta får åka in till stan på helgerna med nån kompis som har körkort. Föräldrarna sitter hemma och har ingen aning om vad barnen gör "de umgås ju bara med kompisar, kan väl inte sitta här ute i skogen ensamma". Så här är det faktiskt allra störst problem och fylla med ungdomar som kommer från landet in till stan, åker runt i bilar hela nätterna (eftersom de inte kommer in på nån krog) och super.  . Lokaltidningen har tagit upp det massor av gånger för att visa dessa föräldrar vad som händer här inne i stan, verkar dock inte som nån reagerar "inte mina barn inte".
--------------------
Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
CITAT (Reserv @ 10-01-2006, 15:46) CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 13:07) Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då han var vaken Nu först trilla tioöringen ner här  Inget av alla mina 5 barn som passerat 15 år har vid den åldern fått va´på en nyårsfest "med övernattning", jag har alltid åkt och hämtat dom var dom än har varit. Skåla vid tolvslaget kan man lika gärna göra med pomac, så är man kapabel att ta hand om sina barn när så behövs. Jag skulle omgående göra en anmälan emot den som bjöd henne och dessutom ifrågasätta om han vart närgången. Jag har insett att jag är världens torraste, tråkigaste farsa, för mig så är jul och nyår en familjehögtid då man är tillsammans allihop, är det bara jag som är så dum?  du är knappast dum du... av allt jag hör av dej så verkar du vara en toppenpappa. Hade jag inte haft en egen kanonbra pappa så hade jag adopterat dej som pappa
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:18
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (yenny @ 10-01-2006, 17:16) Hade jag inte haft en egen kanonbra pappa så hade jag adopterat dej som pappa   Skulle väl kunna gå för sig, äldsta grabben är bara ett år yngre än dig, och finns det hjärterum så finns det stjärterum  Skönt att du är nöjd med din egen pappa ändå, då är du juh också nöjd med din uppfostran får jag förmoda
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:35
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
CITAT (Reserv @ 10-01-2006, 17:18) Skönt att du är nöjd med din egen pappa ändå, då är du juh också nöjd med din uppfostran får jag förmoda  Ja jag är nöjd med min uppfostran.. även fast jag har skilda föräldrar så tycker jag att jag växt upp till en bra människa. För att återgå till ämnet... att bli bjuden på alkohol... först efter att jag fyllt 18 blev jag bjuden hemma. Fast det var en skvätt vin till någon middag någon gång... typ 3 ggr på 2 år innan jag flyttade hemmifrån. Jag hamnade ju självklart på endel fester som tonnåring.. dår var en hel del sprit, öl, vin, cider mm... fast jag var inte alls intreserad, jag höll mej till min cola.
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
10-01-2006, 18:26
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 01:55) Hur skulle ni reagerat om ni fick reda på att någon bjudit er 15 åriga dotter på starköl Ingen ska bjuda mina minderåriga barn på starköl. (Fast den yngste fyller 18 nästa vecka..)
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
10-01-2006, 18:32
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2006, 13:12) I Lund, där jag jobbar, vet jag att man gör polisanmälningar varje gång en ungdom påträffas berusad. Detta följs sedan upp med utredning, där både ungdomen och föräldrar kallas, ang hur ungdomarna kommit över sin alkohol. Vissa gånger kanske det inte leder till något, för att ungdomen inte vet alt inte berättar vem som stått för alkoholen, men jag tror det är rejält avskräckande för både ungdomarna och föräldrarna. Tja, en gång var jag med om ett sånt samtal med min mycket yngre lillasyster, jag bodde inte hemma längre. Vi tyckte det var bra, att de tar tag på probllemen. Avskräckande var det väl inte, för det var engångshändelse. Min lillasyster hamnade på sjukhus, för vi blev lite rädda, att hon fått i sej något farligt, men det var "bara" system-sprit.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
10-01-2006, 18:43
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Bra att det finns så många kloka föräldrar här på odla, det finns alldeles för många föräldrar som inte bryr sig om sina ungdomar. Nu vill jag spåra ur lite ock kastar in denna fråga; Jag undrar varför vi här i de nordiska länderna har en sådan "supmentalitet" allting med alkohol är så spännande, farligt, på fester sups det enormt, och har ett stort problem med nersupna ungdomar  fyllon på gator o torg. Det har väl INGET med alla förbud, alkoholskatter och allt annat som skall göra alkoholen så svåråtkomlig som möjligt  men som i själva verket ger motsatt effekt, (tycker jag) kan bara konstatera att i de länderna söderöver spanien tex, ser man aldrig några fulla ungdomar som spyr skriker och slår sönder nåt, inte heller ser man några fyllon på gator torg och parker, vad tror ni? men de har inte heller en massa förbud o annat och folk lever med alkoholen som vilken vardagssak som helst. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
10-01-2006, 18:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 18:43) Bra att det finns så många kloka föräldrar här på odla, det finns alldeles för många föräldrar som inte bryr sig om sina ungdomar. Nu vill jag spåra ur lite ock kastar in denna fråga; Jag undrar varför vi här i de nordiska länderna har en sådan "supmentalitet" allting med alkohol är så spännande, farligt, på fester sups det enormt, och har ett stort problem med nersupna ungdomar  fyllon på gator o torg. Det har väl INGET med alla förbud, alkoholskatter och allt annat som skall göra alkoholen så svåråtkomlig som möjligt  men som i själva verket ger motsatt effekt, (tycker jag) kan bara konstatera att i de länderna söderöver spanien tex, ser man aldrig några fulla ungdomar som spyr skriker och slår sönder nåt, inte heller ser man några fyllon på gator torg och parker, vad tror ni? men de har inte heller en massa förbud o annat och folk lever med alkoholen som vilken vardagssak som helst. krister Kanske kan vara så att frekvensen av leverchirrosskador är högre i dessa länder. Sedan kanske man föredrar andra saker att berusa sig på som typ röka på.
|
|
|
|
|
10-01-2006, 19:07
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
CITAT (netaave @ 10-01-2006, 16:39) Reserv jag tror vi som bor på landet är så vana att skjutsa och hämta våra barn att man gör det automatiskt. Tror att om man är van att ungarna är självgående så blir man också mer bekväm själv. [QUOTE] Det kan nog hända att det är så oftast men inte alltid. Vi hämtar alltid hem vår 15 åring och hon skulle aldrig få sova över på en nyårsfest. Fast viss var det lite tungt att knata upp kl 02.00 på nyårsafton för att hämta. Det som är trist är att alla hennes kompisar står på led och vill åka åt alla håll över hela stan. Vart deras föräldrar är vet jag inte, dom kanske inte måste ut eftersom vi ändå kommer med bilen  Det som är bra är väl att dom kommer hem dom med. Jag skulle aldrig acceptera att min 15 åring blev bjuden på sprit av någon som är vuxen. Fast jag undrar som Reserv varför hon ens fick sova över? /Åsa
|
|
|
|
|
10-01-2006, 19:07
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Ophelia @ 10-01-2006, 18:52) Kanske kan vara så att frekvensen av leverchirrosskador är högre i dessa länder. Sedan kanske man föredrar andra saker att berusa sig på som typ röka på. Har då aldrig sett någon som är "rökt" heller det brukar synas ganska bra. Leverskador kan jag inte uttala mig om efersom jag varken är läkare eller forskare, jag bara talar om vad som syns på gator o torg. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
10-01-2006, 19:09
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
På gator och torg ser vi vad vi låter våra ungdomar göra.
/Åsa
|
|
|
|
|
10-01-2006, 19:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 19:07) CITAT (Ophelia @ 10-01-2006, 18:52) Kanske kan vara så att frekvensen av leverchirrosskador är högre i dessa länder. Sedan kanske man föredrar andra saker att berusa sig på som typ röka på. Har då aldrig sett någon som är "rökt" heller det brukar synas ganska bra. Leverskador kan jag inte uttala mig om efersom jag varken är läkare eller forskare, jag bara talar om vad som syns på gator o torg. krister Nja...du får väl ta och vandra runt på halvmörka ställen vid 2-tiden och stirra in i folks ögon så får du väl se hur påtända vissa kan vara. Med anledning av ditt intresse så kanske det kan vara intressant att se över skadefrekvensen av alkoholrelatedare skador inom EU.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|