Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bjuda starköl till 15åring
          birgitek
          Inlägg 10-01-2006, 20:09
          Länk hit: #61

Gäster

Tycker inte riktigt det framgår vem som bjöd din dotter på öl. Var det en vuxen eller en pojke i något sånär samma ålder? Stor skillnad tycker jag.
          Var det på en föräldrafri fest eller var det nyårsfirande hemma hos en familj?Också stor skillnad tycker jag: Låter man sin 15-åring fira nyår utan någon vuxen närvarande så är man bra naiv om man tror att det inte finns alkohol att tillgå.
          Var det så att det var någons förälder som bjöd på ölen så förstår jag att du är arg.
          Birgit Ek

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-01-2006, 20:23
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 13:07)
          Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då han var vaken
          nej det var inte min vännina som bjöd henne på ölen
          jag förstår att jag inte är ensam att tycka som jag gjort och nu har jag fått mer kött på benen av att läsa allt ni skrivit skall fundera på hur jag skall göra nu

Varför måste du fundera om du nu vet vem som bjöd på alkoholen? Jag kan inte förstå blink.gif
          Sedan så är det inte så sällan man läser om tonårstjejer som bjudits på alkohol och när de blivit lite "snurriga" , blivit utsatta för sexuella övergrepp/våldtäkt.
          Nu säger jag inte att din dotter behöver ha råkat ut fär det, men har du pratat med henne om sånt.
          Till sist så undrar jag... Var det hon själv som berättade om ölen hon blev bjuden på.. eller var det du som såg att hon var påverkad?

Citera
          kristerh
          Inlägg 10-01-2006, 20:34
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Ophelia @ 10-01-2006, 19:33)
          Nja...du får väl ta och vandra runt på halvmörka ställen vid 2-tiden och stirra in i folks ögon så får du väl se hur påtända vissa kan vara.

här hemma är det vanligare än folk tror med påtända människor, och inte behöver jag gå ut vid 2 tiden på natten för att se sådana, bara att gå ut en vanlig vardag i stockolm eller någon förort för att hitta dem.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-01-2006, 20:43
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 20:34)
          CITAT (Ophelia @ 10-01-2006, 19:33)
          Nja...du får väl ta och vandra runt på halvmörka ställen vid 2-tiden och stirra in i folks ögon så får du väl se hur påtända vissa kan vara.

här hemma är det vanligare än folk tror med påtända människor, och inte behöver jag gå ut vid 2 tiden på natten för att se sådana, bara att gå ut en vanlig vardag i stockolm eller någon förort för att hitta dem.
          krister

För att inte säga alla de som rökt sönder sig.. som jag... av vanliga lagliga cigaretter..
          minst lika farligt men mer accepterat än alkohol.
          Trots att jag på inget sätt försvarar överdrivet alkoholbruk så måste man ändå också se till statens andra inkomstkälla... tobaken.

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-01-2006, 21:06
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 18:43)
          Jag undrar varför vi här i de nordiska länderna har en sådan "supmentalitet" allting med alkohol är så spännande, farligt, på fester sups det enormt, och har ett stort problem med nersupna ungdomar wink.gif fyllon på gator o torg.

Kommer inte forbollshuliganer från England, från Holland?
          Jag har sett fyllon på gator o torg i Ryssladn och i många andra länder.
          I New York, på Manhattan, you name it.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          pejori
          Inlägg 10-01-2006, 21:53
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Ophelia @ 10-01-2006, 18:52)
          CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 18:43)
          Bra att det finns så många kloka föräldrar här på odla, det finns alldeles för många föräldrar som inte bryr sig om sina ungdomar.

Nu vill jag spåra ur lite ock kastar in denna fråga;

Jag undrar varför vi här i de nordiska länderna har en sådan "supmentalitet" allting med alkohol är så spännande, farligt, på fester sups det enormt, och har ett stort problem med nersupna ungdomar  wink.gif fyllon på gator o torg.
          Det har väl INGET med alla förbud, alkoholskatter och allt annat som skall göra alkoholen så svåråtkomlig som möjligt wink.gif men som i själva verket ger  motsatt effekt, (tycker jag)
          kan bara konstatera att i de länderna söderöver spanien tex, ser man aldrig några fulla ungdomar som spyr skriker och slår sönder nåt, inte heller ser man några fyllon på gator torg och parker, vad tror ni?
          men de har inte heller en massa förbud o annat och folk lever med alkoholen som vilken vardagssak som helst.
          krister

Kanske kan vara så att frekvensen av leverchirrosskador är högre i dessa länder. Sedan kanske man föredrar andra saker att berusa sig på som typ röka på.

kan det kanske bero på att dom inte dricker en stor mängd alkohol på kort tid, utan dricker över hela dygnet. wub.gif
          det gör att dom inte blir stupfulla, men att leverskadorna ökar. wub.gif
          i Frankrike får barnen vin utblandat med vatten som måltidsdryck när dom blir i tonåren sad.gif
          även i Danmark har dom högre frekvens av alkoholskador än sverige wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Ewa L
          Inlägg 11-01-2006, 07:21
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Gåsis @ 10-01-2006, 19:07)
          Det som är trist är att alla hennes kompisar står på led och vill åka åt alla håll över hela stan. Vart deras föräldrar är vet jag inte

Det var en reflektion jag gjorde många gånger när jag hämtade mina ungdomar. Visst, jag fyllde bilen, mer kunde jag inte göra.

Vid några tillfällen var de "bara nere på sta'n" och jag behövde inte köra bil, men jag tog ändå alltid en sväng med hunden och hämtade till fots. De protesterade de första gångerna och tyckte det kändes löjligt.

Men vad som verkligen såg löjligt ut, det var den "svans" av ungdomar vi fick efter oss. De gick hellre en omväg tillsammans med oss helt enkelt för att de kände sig trygga. Då kunde jag känna mig gråtfärdig många gånger och undra var i hela friden deras föräldrar var.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          kristerh
          Inlägg 11-01-2006, 11:03
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (pejori @ 10-01-2006, 21:53)
          i Frankrike får barnen vin utblandat med vatten som måltidsdryck när dom blir i tonåren sad.gif

Är det riktigt sant wink.gif unsure.gif isåfall är det ju ruskigt.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          kristerh
          Inlägg 11-01-2006, 11:11
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (Hannele @ 10-01-2006, 21:06)
          Kommer inte forbollshuliganer från England, från Holland?
          Jag har sett fyllon på gator o torg i Ryssladn och i många andra länder.
          I New York, på Manhattan, you name it.

vem har pratat om fotbollshuliganer wink.gif de är ju rena brottslingar och inget annat, visst i ryssland lever de på sprit men där har jag aldrig varit så det kan jag inte uttala mig om, kan det vara så att det är en kvarleva från sovjettiden då inget annat fanns att tillgå, kanske inte finns det nu heller, fast en del av befolkningen har det mycket bättre wink.gif
          visst finns det socialt utslagna i alla länder men jag tvivlar på att det förekommer i så låga åldrar som i sverige unsure.gif
          och om det nu sups så svinas det inte ner så som i sverige, det gapas o skriks, sparkas sönder busskurer o annat, mm
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 06:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon