Du har en låglands planta som ska vara lättare att odla eftersom dom är mer rubusta än sina höglands kusiner..och inte behöver tempväxlingar som höglands behöver. LL=låglands( bara så att det står helt klart vad det gäller)
TEMP för LL mellan 20 och 30grader året runt
LJUS. Bra med ljus, men inte direkt sol
JORD. väldrenerad med PH värde runt 6. 40%cocosfiber, 30% ljus turba 10% fin fördelad tallbark eller ormbunksrötter , vitmossa, 10% grov kvarts sand 10%vermikulit. man behöver inte nödvändigtvis hålla benhårt på detta, det är bara som vägledning...men man ska inte sätta till perlita eftersom det blir för surt, men har sett att en del gör det ändå, en del blandar lite orkide jord, men helst inte...det viktigaste är nog att jorden är fattig ....den trivs bäst i plast kruka
VATTEN och FUKTIGHET.. jorden ska hållas fuktig, och det är bra om man sprayar på vattnet den ska ha, men inte i växtens kannor , det kommer alltid in lite när man sprayar och det är ok, och om man har vatten på fatet,så ska det inte vara för mycket..röttera måste andas.
Den vill helst ha ca.70%luftfuktighet, det är därför man mest har dom i terrarier eller dyl ( barcelona har väldigt hög fuktighet, och en blomsteraffär i mitt kvarter kör dessutom med luftfuktare)
Förökning..enl saiten jag läser står det att antingen frön eller stickling i form av ett halvt blad, och man planterar bara toppen av bladet.
Sen får den ju nya kannor hela tiden och det lättaste sättet för att föröka är ju barnen som föds i krukan ( vet inte vad dom heter på svenska)
Om den inte får nya kannor så brukar det bero på att det inte finns tillräckligt med ljus och/eller luftfuktighet...om du hat ett fat under krukan med vatten, se till att den står på ett lager stenar av något slag, det är ju bra för fuktigheten. Alla forums jag har läst så säger dom att den ska vattnas genom att man sprayar.på den
Hoppas att det kan hjälpa lite som vägledning..och att din växt växer bra och får många nya kannor