jag måste bara få "lufta av mig" innan jag ev tar upp saken på jobbet. På min arbetsplats (med mestadels män) är jag en av de (få) som inte har barn, något som jag valt själv.
Jag jobbar delvis skift och arbetet är av den karaktären att det alltid måste finnas någon på plats, dygnet runt. Naturligtvis händer det att någon blir sjuk och då måste ju någon annan hoppa in. Dessa extra inhopp försöker man ju fördela rättvist så att ingen behöver jobba extra mer än någon annan. Trots det, och det är detta som jag börjat reta mig på, finns attityden att "det är ju alltid lättare för den utan barn att stuva om sitt schema, än de med barn".
Varför skulle det vara så? Är inte min fritid lika viktig som föräldrars? Nog förstår jag att det är tufft att ha barn, hämtning/lämning på dagis, nattning o s v, men ändå... De har valt sitt liv och jag har valt mitt. Jag kanske hetsar upp mig, men ju mer jag tänker på det så måste ju det betyda att eftersom jag inte är Förälder så är mitt liv mindre värt, eller? Vad än jag har för mig så går föräldrarna före, eller? En anledning till att jag valt att inte ha barn kanske just är att jag har så mycket annat i mitt liv som jag vill ägna mig åt. Det känns ju futtigt att komma med argument som "nej, jag kan inte ta det passet för då har jag (ex vis) kvällskurs i batik (eller vad som helst)" när alternativet är att en pappa inte kan natta sitt barn, men samtidigt är det ju mitt liv som ska pausas o ändras varje gång andras barn är sjuka eller ska skjutsas till fotboll...
Visst ska man ställa upp för varandra och det gör jag också, kanske är det just själva uttrycket "det är ju alltid lättare för den utan barn att stuva om sitt schema, än de med barn" som etsas sig fast i min hjärna och retar upp mig. Hur tänker ni?
/karro
|