Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 5 6 7  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är småbarnsföräldrar mer värda?, kanske ett laddat ämne...
          Rossi
          Inlägg 14-01-2006, 18:21
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 16:35)
          CITAT (karro @ 14-01-2006, 16:03)
          MEN
          jag kanske missuppfattar dig men sen skriver du

"Det är ju för barnens skull man kan ha svårt att ändra om i schemat. Jag skulle ju knappast börja bråka om mitt schema för att jag hellre ville göra nåt skojigt. tur att inte alla har den där attityden, det är tillräckligt svårt för alla yrkesarbetande småbarnsföräldrar ändå idag."

Det där skrev jag p.g.a att jag tyckte diskussionen hade urartat mot att småbarnsföräldrar skulle ta ledigt på pin kiv och för att gå ut och roa sig. Att lyckas fixa barnvakt om det var firmafest t.ex skrev någon. Då ska man alltså straffas för att man kanske nån gång på flera år lyckas gå ut på nåt roligt! Kan ju berätta att jag som småbarnsförälder har lyckats gå på bio en gång de senaste 5 åren och ut på festligheter utan barn en gång på 5 år...detta trots att jag inte ens jobbar utan "bara" har en make som är borta jämt och ett barn att ta hand om. Knappast kommer jag att ta ledigt för nöjes skull utan enbart i värsta nödfall och antagligen kommer jag att offra både mig och mitt barn för att vara andra till lags.

Men detta handlar inte om dig och din situation Magdis.

Det jag beskrev HAR HÄNT i verkligheten. Jag sitter inte och hittar på. Jag har upplevt det själv med människor runt omkring mig.

Du måste ha haft en otrolig tur på dina arbetsplatser och jag är den första att gratulera men som du kanske märker så finns det många andra här som inte har haft samma tur.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Magdis
          Inlägg 14-01-2006, 18:24
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Man kan hitta orättvisor överallt om man vill! Det har varit så mycket snack om orättvisor och skyll er själva-snack mot småbarnsföräldrarna nu. Hanneles exempel visar på hur det låter om man vänder på resonemanget. Skyll er själva som inte skaffat barn, skyll er själva som har en massa fritidsintressen, skyll er själva som inte säger ifrån, skyll er själva som börjat jobba, skyll er själva om ingen tar hand om er när ni blir gamla o.s.v. Visst låter det hemskt? Jag menar naturligtvis inget av detta och jag önskar verkligen att det inte vore sant att någon kände så emot mig heller.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 14-01-2006, 18:26
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 18:21)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 16:35)
          CITAT (karro @ 14-01-2006, 16:03)
          MEN
          jag kanske missuppfattar dig men sen skriver du

"Det är ju för barnens skull man kan ha svårt att ändra om i schemat. Jag skulle ju knappast börja bråka om mitt schema för att jag hellre ville göra nåt skojigt. tur att inte alla har den där attityden, det är tillräckligt svårt för alla yrkesarbetande småbarnsföräldrar ändå idag."

Det där skrev jag p.g.a att jag tyckte diskussionen hade urartat mot att småbarnsföräldrar skulle ta ledigt på pin kiv och för att gå ut och roa sig. Att lyckas fixa barnvakt om det var firmafest t.ex skrev någon. Då ska man alltså straffas för att man kanske nån gång på flera år lyckas gå ut på nåt roligt! Kan ju berätta att jag som småbarnsförälder har lyckats gå på bio en gång de senaste 5 åren och ut på festligheter utan barn en gång på 5 år...detta trots att jag inte ens jobbar utan "bara" har en make som är borta jämt och ett barn att ta hand om. Knappast kommer jag att ta ledigt för nöjes skull utan enbart i värsta nödfall och antagligen kommer jag att offra både mig och mitt barn för att vara andra till lags.

Men detta handlar inte om dig och din situation Magdis.

Det jag beskrev HAR HÄNT i verkligheten. Jag sitter inte och hittar på. Jag har upplevt det själv med människor runt omkring mig.

Du måste ha haft en otrolig tur på dina arbetsplatser och jag är den första att gratulera men som du kanske märker så finns det många andra här som inte har haft samma tur.

I mitt jobb har det faktiskt varit tvärtom på flera sätt!
          Visst har det varit svårt för småbarnsföräldrar att gå på kvällsaktiviteter, men inte ändrar man datum för det? Om dom får reda på det i god tid, så får dom ta ställning till om det går eller inte.Vissa saker är det också naturligt att avstå ifrån under en viss tid av "barnåren"

Dessutom har i arbetssituationen mina småbarnsföräldrakollegor varit UNDERrepresenterade i sjukskrivningar, alltså varit borta MINDRE än må¨nga andra, medelålders...

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 14-01-2006, 18:28
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Bara lite appropå det här med småbarnsfäräldrar och extra ledighet..... rolleyes.gif Hur många arbetsplatser har fulltalig arbetsstyrka före tolvdraget den 13 december? rolleyes.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 14-01-2006, 18:28
          Länk hit: #125

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 14-01-2006, 18:26)
          Dessutom har i arbetssituationen mina småbarnsföräldrakollegor varit UNDERrepresenterade i sjukskrivningar, alltså varit borta MINDRE än må¨nga andra, medelålders...[/b]

Ja, de har väl VAB:at istället - det blir billigare så! ohmy.gif

Sagt provokativt och med glimten i ögat - bara så att ni vet innan ni hoppar på mig! laugh.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Magdis
          Inlägg 14-01-2006, 18:35
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 18:18)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 17:11)
          CITAT (Rossi @ 13-01-2006, 19:03)
          Men samtidigt är det kanske inte MITT problem om min kollega inte kan skaffa barnvakt. (Speciellt om barnvakt kan fixas jä*ligt snabbt när det rör sig om trevliga firmautflykter, firmafester etc.)

Det är inte mitt problem att folk har tidskrävande fritidsintressen heller! Så tråkigt om man ska börja tänka så där...skyll dig själv...sköt dig själv och skit i andra o.s.v! Usch vilken hård tillvaro vi lever i med människor som bryr sig allt mindre om varann. Jag är tårögd.

Men det ska väl ändå inte vara enkelriktat? Som jag har skrivit flera gånger här: ALLA måste hjälpas åt. Man måste hjälpa varandra. Det är inte bara barnlösa som ska ställa upp hela tiden.

Och som jag också har skrivit: På min arbetsplats funkar detta bra.

Nej det har jag ju sagt hela tiden också. Och ingen mer än forget-me-not har väl hittills skrivit att de verkligen blivit så orättvist behandlade. Det finns ju miljontals exempel på småbarnsföräldrar som blir diskriminerade på arbetsplatsen. Det är inte bara de ensamstående som har det jobbigt. Såvitt jag vet har de flesta här skrivit att det funkar bra på deras arbetsplatser och alla verkar vara överens om att alla ska ställa upp. Så egentligen förstår jag inte vad problemet är. Är det att det eventuellt kan komma att bli några orättvisor och att attityden eventuellt kan finnas hos vissa?

(Även om jag citerar dig nu Rossi så betyder inte det att du behöver känna dig utpekad, jag tror att vi har samma uppfattning i grund och botten)

Citera
          Rossi
          Inlägg 14-01-2006, 18:39
          Länk hit: #127

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 18:35)
          (Även om jag citerar dig nu Rossi så betyder inte det att du behöver känna dig utpekad, jag tror att vi har samma uppfattning i grund och botten)

Mmm, det tror jag med. Jag tror att vi är ganska lika! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          birgitek
          Inlägg 16-01-2006, 09:55
          Länk hit: #128

Gäster

CITAT (karro @ 14-01-2006, 17:10)
          ok, med risk för att komma in på ett sidospår lika olösligt som meningen med livet ...

Menar Hannele o Birgitek att vi barnlösa (frivilligt/ofrivilligt) ska stå i tacksamhetsskuld till alla föräldrar eller????

/Karro

Jag MENAR verkligen inte att barnlösa skall känna någon form av tacksamhet, men jag MENAR verkligen att barn är allas vår resurs, det är ju dom som är samhällets framtid. Och jag TYCKER verkligen att vi alla bör stötta småbarnsföräldrar i arbetslivet. Barn tar tid och barn måste få ta tid
          Birgit Ek

Citera

7 sidor V  « < 5 6 7
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon