Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är småbarnsföräldrar mer värda?, kanske ett laddat ämne...
          andersen
          Inlägg 12-01-2006, 19:46
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Mr north "beordrar" ja det är en annan sak men det var det väll inte frågan om här,vad jag kan utläsa, utan här var det väll mera frågan om att ställa upp? för om det är beordrad över tid så måste det ses ur ett annat perspektiv.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Reserv
          Inlägg 12-01-2006, 19:46
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (andersen @ 12-01-2006, 19:35)
          nää arbetsplatsen skall anpassas efter individen dvs småbarnsföräldrar skall ha förtur till ledighet.

Hoppas jag verkligen inte att det funkar så på nån arbetsplats blink.gif Mina ungdomar, som inte börjat snida på nån familj ännu, skulle inte dom få åka på semester med sina kompisar för att småbarnsföräldrar skulle ha förtur till vissa veckor? wacko.gif Det är nåt jag då aldrig utnyttjat, och skulle inte tänka tanken heller för den delen, det är juh ren jädra diskriminering i såna fakll mad.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 12-01-2006, 19:49
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Och om nu verkligen någon tycker att småbarnsföräldrar ska ha förtur på jobbet så tycker verkligen jag att alla övriga arbetstagare skulle kompenseras med betydligt högre lön än småbarnsföräldrarna.

Visst är det så att småbarnsföräldrar har laglig rätt till att gå ner i arbetstid men det är faktiskt fortfarande arbetsgivarens rättighet att förlägga den arbetstiden som det passar företaget även om man i möjligaste mån försöker få det till att funka både på arbetsplatsen och för individen.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          andersen
          Inlägg 12-01-2006, 19:49
          Länk hit: #24

Medlem

Suddis rullande schema på övertid är inte tillåten för att då är övertiden planerad och så får inte arbetsgivaren göra. då skall han anställa folk i stället.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          suddis
          Inlägg 12-01-2006, 19:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 370
          Medlem nr: 6 293

CITAT
          Suddis rullande schema på övertid är inte tillåten för att då är övertiden planerad och så får inte arbetsgivaren göra. då skall han anställa folk i stället.

Jag menade inte så riktigt. Jag menade om person A får välja semester först ett år så blir det person Bs tur året efter. Så att ingen alltid måste stå tillbaks. (angående ditt inlägg om sportlovet bla)

Citera
          Magdis
          Inlägg 12-01-2006, 19:52
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

På min senaste arbetsplats hade vi två semesterperioder och de två medicinavdelningarna turades om att ha första respektive sista perioden av sommaren ledigt. På så sätt visste man ju flera år i förväg vilken tid man hade semester och kunde planera i god tid.

De som hade föräldradagar kvar att ta ut kunde ju göra det vid t.ex storhelger med 3 månaders varsel och då kan inte arbetsgivaren neka. Det är ju faktiskt så att som förälder har man dessa rättigheter och man har även skyldighet att ta hand om det barn man satt till världen.

Även den som inte har barn kan ta ut semester om man är ute i god tid och man t.ex ska åka på en resa. Det låter lite överdrivet att de barnlösa skulle diskrimineras nåt så vansinnigt som det beskrivs här. Semestern brukar man väl få veta i god tid i förväg när den blir och då kan man ju planera. Skulle det se bättre ut om de utan barn fick välja först och så skulle de som ha barn bli satta inför problemet att inte ha barnomsorg? Dagis stänger faktiskt vissa perioder under sommaren. Och stackars barn om de skulle måsta sitta på ett jourdagis hela sommaren och inte få någon ledighet tillsammans med både mamma och pappa.

Att gå ner i tid hjälper ju inte i såna här fall.

Citera
          Rossi
          Inlägg 12-01-2006, 19:57
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-01-2006, 19:52)
          De som hade föräldradagar kvar att ta ut kunde ju göra det vid t.ex storhelger med 3 månaders varsel och då kan inte arbetsgivaren neka.

Helt rätt. Så är det. Och jag har förstått att det verkligen inte är poppis bland kollegerna när någon utnyttjar detta. Jag vet de som jobbar inom vården och som råkar få på sitt schema att jobba t.ex. Nyårsafton, julafton eller någon annan storhelg. Då lägger de in om föräldraledighet just de dagarna och arbetsgivaren får inte lov att neka. Utan den stackars kollegan som förra året var tvungen att jobba den storhelgen får istället två år på raken jobba. Surt, kan man ju tycka men småbarnsföräldrarna är inte alltid småbarnsföräldrar. Det kommer ju en tid när de inte kan utnyttja det längre.

På min egen arbetsplats finns det ingen som skulle få för sig att lägga in om föräldraledigt så "utstuderat". Fast nu jobbar vi ju vanliga kontorstider. Men mina kolleger som är småbarnsföräldrar är verkligen helsjyssta. Vi ställer upp för varandra till 100%.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          stina
          Inlägg 12-01-2006, 19:58
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jag har inga barn och skulle aldrig komma på tanken att förlägga en semesterresa till tex sportlov eller påsklov eftersom det är så mycket dyrare då. Och det är likadant med andra barnlösa på jobbet, dom skänker glatt bort ledigheten då till dom med barn. Så på mitt jobb fungerar det alltid smärtfritt.

Citera
          andersen
          Inlägg 12-01-2006, 19:58
          Länk hit: #29

Medlem

Ber om att få dra mej tillbaka, tack för en givande debatt gonatt odlar vänner.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-01-2006, 20:02
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Finns det verkligen någon arbetsplats där vissa får semester varje år efter eget önskemål och de andra får ta sämre perioder?
          Det har jag svårt att tro. Det brukar ju vara så att den som ett år har semesterperiod ett ... får ta period två nästa år och vice versa.

Ang att jobba storhelger så kan schemat, utan att någon tagit ledigt, göra så att en och samma får jobba t.ex två julhelger i rad om inte någon erbjuder sig att byta av ren vänlighet... sådant förekommer också. smile.gif

Citera
          suddis
          Inlägg 12-01-2006, 20:02
          Länk hit: #31

Medlem

Jag har aldrig upplevt det som ett problem på någon av mina arbetsplatser att småbarnsföräldrar får välja först och att alla andra får stå tillbaks. Jag har däremot fått stå tillbaks i egenskap av senast anställd och yngst flera ggr men det har aldrig varit något problem eftersom du (Norrbottens-Magdis) har rätt i att man lämnar in semesterönskemålen i god tid. Mina arbetsgivare har alla lyckats fixa till det utan att folk blivit allt för upprörda. Anledningen till att semesterönskemålen ska in så tidigt är väl för att det ska kunna lösas så bra som möjligt för alla, att man hinner planera.

Däremot så tycker jag att även en barnlös ska få vara ledig när det är barn lediga om han/hon vill. Man kan ha sina egna anledningar till det.

Ang. övertid så förstår jag att det är svårt för småbarnsföräldrar att kunna jobba över med kort varsel. Det kan förviss vara det även för mig som läser kvällskurs på universitetet. Vill de ha mig kvar en av mina föreläsningskvällar måste det vara väldigt brådksande och speciellt.

Givetvis tycker jag att man försöker ställa upp så gott det går, oavsett vad anledningen må vara, dagishämtning eller batikkurs, är jag fri den kvällen kan jag ta övertiden.

Usch, jag låter rabiat ser jag. Jag som egentligen är världens snällaste människa! smile.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 12-01-2006, 20:03
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Rossi @ 12-01-2006, 19:57)
          Helt rätt. Så är det. Och jag har förstått att det verkligen inte är poppis bland kollegerna när någon utnyttjar detta. Jag vet de som jobbar inom vården och som råkar få på sitt schema att jobba t.ex. Nyårsafton, julafton eller någon annan storhelg. Då lägger de in om föräldraledighet just de dagarna och arbetsgivaren får inte lov att neka. Utan den stackars kollegan som förra året var tvungen att jobba den storhelgen får istället två år på raken jobba. Surt, kan man ju tycka men småbarnsföräldrarna är inte alltid småbarnsföräldrar. Det kommer ju en tid när de inte kan utnyttja det längre.

På min egen arbetsplats finns det ingen som skulle få för sig att lägga in om föräldraledigt så "utstuderat". Fast nu jobbar vi ju vanliga kontorstider. Men mina kolleger som är småbarnsföräldrar är verkligen helsjyssta. Vi ställer upp för varandra till 100%.

Så var det ständigt på min arbetsplats. Jag jobbade varenda julafton från det att jag blev färdig sjuksköterska tills att jag blev mammaledig. Och det var okej för mig. Jag hann ju fira ändå. När jag börjar jobba igen blir det knepigt, maken jobbar ju också i princip varje jul, oftast hela helgen fast inte hela dagar då. Blir inte så kul för Caroline att sitta ensam på julafton och mor och farföräldrarna hundratals mil bort. sad.gif Då kommer jag att måsta ta igen det jag "jobbat in" och då hoppas jag att ingen 20-åring utan barn kommer att bli sur och bitter på mig för det.

Citera
          suddis
          Inlägg 12-01-2006, 20:06
          Länk hit: #33

Medlem

Norrbottens-Magdis

Jag förstår att det där är en otroligt jobbig sits. En bekant till mig var tvungen att ta föräldrarledigt en av sina "nattveckor" då hans fru skulle vara bortrest med jobbet eftersom det inte finns någon barnomsorg på nätterna. Han kunde inte gärna lämna 3 barn under 8 år hemma själva mellan halv tio och halv sju på natten.. Och de fick ju inte gå på dagis trots att de ville eftersom pappa var föräldrarledig! smile.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 12-01-2006, 20:08
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Felix matte @ 12-01-2006, 20:02)
          Finns det verkligen någon arbetsplats där vissa får semester varje år efter eget önskemål och de andra får ta sämre perioder?

Hos oss är det rena huggsexan, ha, ha! Inget rullande schema där inte. Har ni inte hört detta:

"Men jag har REDAN bokat en resa - jag MÅSTE vara ledig veckorna 29 och 30."
          "Min man kan bara vara ledig under byggsemestern och ska vårt äktenskap hålla så MÅSTE jag vara ledig hela juli, d.v.s. veckorna 29, 30, 31 och 32."
          "Om inte jag får semester veckorna 29, 30, 31 och 32 så kommer jag och min man inte att ha någon gemensam semester alls. Jag MÅSTE vara ledig då.
          "Dagis har stängt under veckorna 29, 30 och under veckorna 31 och 32 så kommer kusinera från Stockholm ner och då ska vi till Legoland i Danmark så jag MÅSTE vara ledig då."
          "Ifjor fick jag minsann rucka på min semester så i år så bara MÅSTE jag vara ledig veckorna 29, 30, 31 och 32."

Etc. etc. etc. etc.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Magdis
          Inlägg 12-01-2006, 20:17
          Länk hit: #35

Medlem

Har man det så som Rossi beskriver så kan det ju helt klart bli problem. Jag hamnade faktiskt inför ett problem med semestern innan jag fick barn, nämligen när jag skulle gifta mig. Vi hade planerat bröllopet ett år i förväg och bokat kyrka och gjort inbjudningar m.m. Sen bytte jag tjänst och började jobba natt på den andra medicinavdelningen och tänkte inte på att jag i och med det bytte semesterperiod! ohmy.gif ohmy.gif Men det var inga som helst problem att fixa det, chefen bara log när jag sa att annars blir jag tvungen att säga upp mig för jag måste vara ledig! Inte är det några problem inte, tyckte hon.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-01-2006, 20:19
          Länk hit: #36

Medlem

Sånt har jag aldrig hört talas om... inte på makens, barnens, svärdotter/svärsöners, syskons, grannar och vänners jobb. Både inom privat och statlig/kommunal har turordning tillämpats.
          Sedan finns det ju alltid personer som försöker få byta och finns där någon som är villig till det så... smile.gif

Detta var svar på Rossis inlägg

Citera
          Annlo
          Inlägg 12-01-2006, 20:33
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Ja, jag har haft det som Karro mina första 6 arbetande år. Varje jul i sex år jobbade jag... Oändligt antal dagar i sträck ibland för att ingen annan kunde! De flesta hade barn och problem med barnvakt o dyl.

Men efter att jag fick mina barn så är de nu "prio 1" för mig! Nu jobbar jag storhelger om det råkar vara min tur på schemat annars vill jag vara med mina barn den korta stund de är små. (som tur är gör ju min skoltid för tillfället att det blir ledigt storhelger, men ska jobba halvtid nu till våren)
          Däremot låter det otroligt att det verkar vara huggsexa om semesterperioderna på en del av er a arbetsplatser ohmy.gif Kräv att det görs något slags rullande schema. T.ex. om vem som får välja vecka först.

Och rätt till semester har alla! Oavsett barn eller inte...

Hos oss verkar det (turligt nog) som om vikarierna slåss om arbetspassen, skulle inte vara roligt att ta semester om någon annan känner sig tvingad att jobba mitt pass!

Citera
          Rossi
          Inlägg 12-01-2006, 20:37
          Länk hit: #38

Medlem

Varje år när vi har tjafs om sommarsemestern så kommer det på förslag att vi ska införa rullande schema men det är det ingen som vill eftersom man då faktiskt vissa år riskerar att inte få någon semester alls tillsammans med sin partner om hon/han inte kan rucka på sin semester. Så till sist blir det så att alla får rucka på sig och hur det än är så löser det sig på något sätt.

Kan säga också att det tjafs som finns hos oss inför sommarsemestrarna inte mestadels är mellan småbarnsföräldrar och icke-småbarnsföräldrar utan i största allmänhet.

Jag jobbar i ett privat företag där det är vi anställda som äger företaget. I vår verksamhet går det inte att stänga ens en vecka under sommaren. Vi har kontakter med hela världen och måste vara tillgängliga hela tiden och ha en viss minimibemanning alltid. Och då ska man pussla ihop alla deltider också. På min avdelning är jag den enda som jobbar heltid inom min yrkesgrupp. Vissa är lediga en dag i veckan och vissa två dagar i veckan, vissa slutar tidigare o.s.v. Ändå krävs det heltidsbemanning även när jag har semester. Och då ställer de deltidsarbetande kollegerna upp frivilligt och jobbar heltid mitt under sommaren så att jag också, givetvis, ska kunna ha semester.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-01-2006, 20:37
          Länk hit: #39

Medlem

Vore trevligt om Karro kunde komma in och förklara hur hon menade ..
          om det var attityden hon reagerade på eller om verkligheten är den att hon utnyttjas som de flesta tycks ha uppfattat det som. smile.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-01-2006, 20:39
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Rossi @ 12-01-2006, 20:37)
          Kan säga också att det tjafs som finns hos oss inför sommarsemestrarna inte mestadels är mellan småbarnsföräldrar och icke-småbarnsföräldrar utan i största allmänhet.

Jag jobbar i ett privat företag där det är vi anställda som äger företaget. I vår verksamhet går det inte att stänga ens en vecka under sommaren. Vi har kontakter med hela världen och måste vara tillgängliga hela tiden och ha en viss minimibemanning alltid. Och då ska man pussla ihop alla deltider också. På min avdelning är jag den enda som jobbar heltid inom min yrkesgrupp. Vissa är lediga en dag i veckan och vissa två dagar i veckan, vissa slutar tidigare o.s.v. Ändå krävs det heltidsbemanning även när jag har semester. Och då ställer de deltidsarbetande kollegerna upp frivilligt och jobbar heltid mitt under sommaren så att jag också, givetvis, ska kunna ha semester.

Låter ju som ni fixar det jättebra sinsemellan. smile.gif

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-03-2026, 03:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon