Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är detta tacken för att ha civilkurage?, I Aftonbladet idag
          *Felix matte*
          Inlägg 14-01-2006, 17:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (kristerh @ 14-01-2006, 17:45)
          CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 17:37)
          Skulle verkligen behövas också i vårt land. Börja i skolorna...
          det ser för bedrövligt ut med halvsovande, nonschalanta elever hängandes vid arbetsborden, mössa på huvudet, mobil i handen, tuggummituggande.

Jo man undrar hur det kommer att sluta wink.gif
          krister

Till och med i "våran" skola så har det hänt några ggr att föräldrar anmält lärare/rektor t.ex för att barnet inte fått ha på sig tröja med kränkande tryck...annat ex barnet skickats hem för att han inte slutade störa lektioner trots att både lärare och rektor försökt tala till rätta... fler exempel finns.
          Ett som man reagerade extra mycket på var när en kvinnlig lärare blev sparkad av elev (flicka) en annan lärare grep in och tog tag i "ligisten"... då anmälde hon med föräldrarnas hjälp läraren för övergrepp. ohmy.gif
          Tack o lov så prickades varken lärare eller rektor i något av fallen.

Citera
          Magdis
          Inlägg 14-01-2006, 17:57
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 17:53)
          Till och med i "våran" skola så har det hänt några ggr att föräldrar anmält lärare/rektor t.ex för att barnet inte fått ha på sig tröja med kränkande tryck...annat ex barnet skickats hem för att han inte slutade störa lektioner trots att både lärare och rektor försökt tala till rätta... fler exempel finns.
          Ett som man reagerade extra mycket på var när en kvinnlig lärare blev sparkad av elev (flicka) en annan lärare grep in och tog tag i "ligisten"... då anmälde hon med föräldrarnas hjälp läraren för övergrepp. ohmy.gif

Snacka om att krutet läggs på fel saker i dag! mad.gif sad.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 14-01-2006, 17:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 17:57)
          CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 17:53)

Snacka om att krutet läggs på fel saker i dag! mad.gif sad.gif

Javisst är det sorgligt. sad.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 14-01-2006, 20:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Detta kanske inte platsar här?
          Alltnog; min svägerska i Uppsala, har en vän som nu är åtalad för misshandel: Han var på väg hem från en spelning--han spelar fiol.
          Han kom på två killar som sparkade på en tredje som låg på trottoaren.
          Han slog till den ene med fiolfodralet, denne började blöda näsblod o båda förövarna stack.
          Men biggrin.gife fick reda på hans namn--nu är han åtalad!
          Åtalad för"mer våld än tillfället krävde"...

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 14-01-2006, 20:39
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
          Ja du zaaritha....... "dit det bär..-dit bär det."........

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          pejori
          Inlägg 14-01-2006, 21:09
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (zaaritha @ 14-01-2006, 20:14)
          Detta kanske inte platsar här?
          Alltnog; min svägerska i Uppsala, har en vän som nu är åtalad för misshandel: Han var på väg hem från en spelning--han spelar fiol.
          Han kom på två killar som sparkade på en tredje som låg på trottoaren.
          Han slog till den ene med fiolfodralet, denne började blöda näsblod o båda förövarna stack.
          Men biggrin.gife fick reda på hans namn--nu är han åtalad!
          Åtalad för"mer våld än tillfället krävde"...

med sådana signaler från samhället är det inte konstigt att civilcurage fattas och att kvinnor blir överfallna och våldtagna nära nog på öppen gata sad.gif sad.gif
          folk vågar aldrig ingripa, om dom riskerar åtal för misshandel sad.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Reserv
          Inlägg 14-01-2006, 21:13
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Hur faen ska man veta om man använder mer våld än nöden kräver? blink.gif wacko.gif Anledningen till att man för det första ingriper är juh för tusan att dom som misshandlar nån använder mer våld än va´man vill se som normalt wacko.gif Måtte människan bli frikänd Zaaritha.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-01-2006, 21:19
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Hoppas att han i Uppsala blir frikänd. Vad skulle han ha gjort då? Ställt sig och tittat på? Det är väl också straffbart idag , eller?

Men de som misshandlade killen måste väl också bli straffade för misshandel? Det får man väl i alla fall hoppas. mad.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          zaaritha
          Inlägg 14-01-2006, 21:34
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Vet inte hur den där smileyn kom in i mitt inlägg! Platsar definitivt inte...
          Måtte ha tryckt fel--nå´nstans.

Citera
          Magdis
          Inlägg 14-01-2006, 23:54
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Reserv @ 14-01-2006, 21:13)
          Hur faen ska man veta om man använder mer våld än nöden kräver? blink.gif wacko.gif Anledningen till att man för det första ingriper är juh för tusan att dom som misshandlar nån använder mer våld än va´man vill se som normalt wacko.gif Måtte människan bli frikänd Zaaritha.

Näe det nåste ju vara omöjligt att veta! blink.gif Om jag t.ex skulle bli vittne till hur en kvinna blir utsatt för en våldtäkt och jag ska försöka stoppa den, då kan jag ju inte ta till nån liten fjuttåtgärd för då riskerar jag ju bara att reta upp människan och antagligen råka illa ut själv. Då måste jag ta till stora järnröret och klubba vilt.Det kanske inte alls är mer våld än nöden kräver men det skulle antagligen bedömas så i rätten. Jaja, hur man än gör så blir det fel! sad.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 15-01-2006, 00:23
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 23:54)
          CITAT (Reserv @ 14-01-2006, 21:13)
          Hur faen ska man veta om man använder mer våld än nöden kräver? blink.gif  :wacko: Anledningen till att man för det första ingriper är juh för tusan att dom som misshandlar nån använder mer våld än va´man vill se som normalt wacko.gif Måtte människan bli frikänd Zaaritha.

Näe det nåste ju vara omöjligt att veta! blink.gif Om jag t.ex skulle bli vittne till hur en kvinna blir utsatt för en våldtäkt och jag ska försöka stoppa den, då kan jag ju inte ta till nån liten fjuttåtgärd för då riskerar jag ju bara att reta upp människan och antagligen råka illa ut själv. Då måste jag ta till stora järnröret och klubba vilt.Det kanske inte alls är mer våld än nöden kräver men det skulle antagligen bedömas så i rätten. Jaja, hur man än gör så blir det fel! sad.gif

Med dina nyförvärvade batamuskler Magdis, så är det bäst du slår försiktigt så det inte tar för hårt ohmy.gif laugh.gif laugh.gif

Så tiderna har förändrats! Många ungdomar (obs! inte alla) idag visar ingen respekt varken för varandra eller för andra och inte för föräldrarna heller. Tänk att det aldrig kan vara lagom! När jag var liten var det på tok på andra hållet, då neg flickorna och pojkarna bugade när man mötte en äldre människa och man skulle niga och bocka när man fick något och säga tack.
          Heder åt busschaffören som ingrep. Han räddade kanske offret från att få men för livet! Tycker att arbetsgivaren skulle vara stolt över att ha en sån modig kille anställd i stället för att hota med avsked mad.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-01-2006, 00:58
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (mamamaggan @ 14-01-2006, 21:19)
          Hoppas att han i Uppsala blir frikänd. Vad skulle han ha gjort då? Ställt sig och tittat på? Det är väl också straffbart idag , eller?

Nej, enligt svensk lag finns det inget krav på att ingripa om du blir vittne till ett brott.

I många andra länder finns det kravet, som Frankrike till exempel, men inte här.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-01-2006, 01:22
          Länk hit: #33

Medlem

Jo men har för mig att efter det där fallet med killen som blev ihjälslagen neråt Kungälv så kom det något om att den som inte hindrade våldsbrott också kunde betraktas som brottsling.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 15-01-2006, 01:38
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem nr: 6 842

Nu finns förhoppningsvis en ännu högre moral än för tillfället rådande lagstiftning. Heder åt bussföraren, som handlade i nödvärn! Det har alla rätt, och ibland moralisk skyldighet, att göra. Och man har rentav möjlighet att ta till grövre våld än nöden kräver – det kallas nödvärnsexcess. Är man sedan nykter vid tillfället (som vi förutsätter att föraren var), har man gudskelov goda utsikter att frias vid en eventuell rättegång.

Beträffande bussbolaget i fråga, vet vi väl alla hur vi bör agera.

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-01-2006, 09:25
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 15-01-2006, 01:22)
          Jo men har för mig att efter det där fallet med killen som blev ihjälslagen neråt Kungälv så kom det något om att den som inte hindrade våldsbrott också kunde beraktas som brottsling.

De kanske funderade på att ändra lagen, men fram tills de gjort det är det inte straffbart att inte ingripa.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Inlägg 15-01-2006, 11:20
          Länk hit: #36

Medlem

Jag hörde på TV igår att det var funderingar om att ändra lagen så att det blev brottsligt att inte ingripa. Det kan ju bli himla knepigt det också. Tänk om jag är ensam på stan och ser ett knivrån, inte törs jag ingripa då inte! unsure.gif Fast med ingripande måste de ju också mena att man kallar på polis. Inte bara struntar i det och knallar vidare. Vore onödigt bara om det blir så att alla polisresurser i framtiden ska gå åt till att sätta dit dem som inte ingriper, istället för att ta fast brottslingar.

Citera
          Swingtime
          Inlägg 15-01-2006, 13:20
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 737
          Medlem nr: 3 041

Intressant att läsa era inlägg angående busschauffören inte minst för att jag är hans kollega och jobbar i samma företag.
          Jag måste tyvärr säja att de flesta av oss har tyvärr tappat förtroendet tidigare till vår arbetsgivare

Citera
          Boxer
          Inlägg 15-01-2006, 16:03
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

CITAT (Swingtime @ 15-01-2006, 13:20)
          Intressant att läsa era inlägg angående busschauffören inte minst för att jag är hans kollega och jobbar i samma företag.
          Jag måste tyvärr säja att de flesta av oss har tyvärr tappat förtroendet tidigare till vår arbetsgivare

Hälsa chauffören att han är ett jättebra föredöme och att chefen kan krypa in i sin egen rumpa och försvinna. smile.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-01-2006, 16:31
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Swingtime @ 15-01-2006, 13:20)

Hälsa din kollega att han gjorde helt rätt, och att er arbetsgivare kan ta sig i brasan. Det var jättebra gjort av busschaffisen att ingripa. wub.gif

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-01-2006, 17:03
          Länk hit: #40

Medlem

Hälsa till din kollega att han är ett föredöme för alla! Om alla vore som han ändå!

Vad arbetsgivaren säger ska han inte bry sig om. Tror heller inte att de skulle kunna avskeda honom. Men det finns säkert företag som skulle uppskatta at ha en sådan som han anställd.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 13:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon