|
|
  |
En kvarts miljon............... |
|
|
|
16-01-2006, 15:09
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (pisanggoreng @ 16-01-2006, 12:20) CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 10:51) CITAT (pisanggoreng @ 16-01-2006, 10:26) Som Kerstin z5-6 hade jag investerat i upplevelser- bättre avkastning får man leta efter! (Att sitta hemma och räkna pengar faller inte mig i smaken.) Fast när man har förvaltat pengarna väl så kan man om några år spendera kanske EN miljon på upplevelser!  Jo, det förstås... Men... dels är det inte alls säkert att det blir någon miljon, och dels har jag en känsla av att om det skulle bli det skulle vederbörande tänka: "Om jag nu investerar lite så har jag snart inte en utan fyra miljoner". Och så vidare... (Trettio år senare är h*n rikast på hela kyrkogården...) (Hade jag kunnat spara eller investera pengar hade jag kanske gjort det... När det nu inte går får jag i alla fall försvara bruket att göra av med dem... )  Nu drar du det till sin spets förstås ...  Och det finns nog sådana snåljåpar förvisso! Men man kan ju vara lite lagom och spara lite och spendera lite så att man får en bra balans. Man får nog anpassa sparande och sparformer efter sin livssituation. De flesta har nog en naturlig känsla för det men visst finns det de som inte kan hålla i pengarna och de som håller alldeles för hårt i dem!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
16-01-2006, 16:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 237
Medlem nr: 4 935

|
Naturligtvis kan man dra allt till sin spets och säga att man bara fortsätter och fortsätter att spara men för egen del så sparas det till ett specifikt mål och när det är uppnått ska pengarna spenderas!
--------------------
|
|
|
|
|
18-01-2006, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Tycker diskussionerna luktar lite hyckleri.... att satsa pengar i aktiefonder i Ryssland, Östeuropa, Syd- och Latinamerika, Fjärran Östen, Indien, Lundins Oil som fick sådan förödande kritik för inte så länge sen mm är OK, men en fotbollsmatch i ett land utan demokrati skall bojkottas...... Undrar vilket som spär på kvinnoförtryck, barnarbete och andra orättvisor mest.... Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
18-01-2006, 17:58
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 18-01-2006, 17:06) Tycker diskussionerna luktar lite hyckleri.... att satsa pengar i aktiefonder i Ryssland, Östeuropa, Syd- och Latinamerika, Fjärran Östen, Indien, Lundins Oil som fick sådan förödande kritik för inte så länge sen mm är OK, men en fotbollsmatch i ett land utan demokrati skall bojkottas...... Undrar vilket som spär på kvinnoförtryck, barnarbete och andra orättvisor mest.... Anki Jaha, då kan man plussa på listan med öknamn: Nu är jag hycklare också. Någon mer som vill kalla mig något elakt? Det är bara att ösa på! Lika bra att ta allt på en gång.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
18-01-2006, 19:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
CITAT (Anki på Öland @ 18-01-2006, 17:06) Tycker diskussionerna luktar lite hyckleri.... att satsa pengar i aktiefonder i Ryssland, Östeuropa, Syd- och Latinamerika, Fjärran Östen, Indien, Lundins Oil som fick sådan förödande kritik för inte så länge sen mm är OK, men en fotbollsmatch i ett land utan demokrati skall bojkottas...... Undrar vilket som spär på kvinnoförtryck, barnarbete och andra orättvisor mest.... Anki Det är en bra poäng! Tillägg: Vad jag menar är att vi alla varje dag är involverade på ett eller annat sätt med ett antal länder, vars politiska styrelseskick vi kanske inte sympatiserar. Detta låter vi helt gå obemärkt förbi, men när det sen gäller någon annan som involverar sig i ett annat land blir det plötsligt ett väldigt liv. (Jag riktade alltså inte mitt instämmande av Anki på Ölands kommentar emot dig, Rossi (eller någon annan här)).
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
19-01-2006, 00:16
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Min kommentar var inte heller riktad speciellt mot dig, Rossi - är väl fler än du som finns med i båda diskussionerna och det var mest att man ser inte vad man själv gör på samma sätt som man ser vad andra gör. Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
19-01-2006, 12:01
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Jag har visserligen inte varit med i fotbollstråden men känner ändå att ni tycker att jag skall känna mej usel för att jag har valt en Rysslandsfond.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
19-01-2006, 13:14
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (kristerh @ 16-01-2006, 11:10) Ryssland är ju fortfarande en kommunistisk/stalinistisk stat, rätt vad det är kan de förändra villkoren, nu tror jag inte det men med sådana länder vet man aldrig med krister Här kommer ett ex på vad som kan hända plötsligt i dessa kommunistländer: (Direkt) Det ryska oljebolaget Yukos föll kraftigt i den inledande torsdagshandeln sedan bolaget meddelat att det har fått en skatteräkning på 107 miljarder rubel, motsvarande 3,8 miljarder dollar, från den ryska staten. Beskedet skapar oro för att staten kommer att beslagta Yukos kvarvarande tillgångar. På morgonen handlades aktien ned cirka 26 procent i Moskva./KB det lär väl påverka fondkurserna (österuropeiska o ryska)  krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
19-01-2006, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (kristerh @ 19-01-2006, 13:14) CITAT (kristerh @ 16-01-2006, 11:10) Ryssland är ju fortfarande en kommunistisk/stalinistisk stat, rätt vad det är kan de förändra villkoren, nu tror jag inte det men med sådana länder vet man aldrig med ;) krister Här kommer ett ex på vad som kan hända plötsligt i dessa kommunistländer: (Direkt) Det ryska oljebolaget Yukos föll kraftigt i den inledande torsdagshandeln sedan bolaget meddelat att det har fått en skatteräkning på 107 miljarder rubel, motsvarande 3,8 miljarder dollar, från den ryska staten. Beskedet skapar oro för att staten kommer att beslagta Yukos kvarvarande tillgångar. På morgonen handlades aktien ned cirka 26 procent i Moskva./KB det lär väl påverka fondkurserna (österuropeiska o ryska)  krister Visst är det väldiga risker med dessa fonder, men om du kollar högre upp i tråden så ser du att det inte skulle vara ok att placera i dessa fonder, moraliskt ok alltså.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:54
|

Medlem

|
CITAT (Birgitta P @ 19-01-2006, 13:53) CITAT (kristerh @ 19-01-2006, 13:14) CITAT (kristerh @ 16-01-2006, 11:10) Ryssland är ju fortfarande en kommunistisk/stalinistisk stat, rätt vad det är kan de förändra villkoren, nu tror jag inte det men med sådana länder vet man aldrig med krister Här kommer ett ex på vad som kan hända plötsligt i dessa kommunistländer: (Direkt) Det ryska oljebolaget Yukos föll kraftigt i den inledande torsdagshandeln sedan bolaget meddelat att det har fått en skatteräkning på 107 miljarder rubel, motsvarande 3,8 miljarder dollar, från den ryska staten. Beskedet skapar oro för att staten kommer att beslagta Yukos kvarvarande tillgångar. På morgonen handlades aktien ned cirka 26 procent i Moskva./KB det lär väl påverka fondkurserna (österuropeiska o ryska)  krister Visst är det väldiga risker med dessa fonder, men om du kollar högre upp i tråden så ser du att det inte skulle vara ok att placera i dessa fonder, moraliskt ok alltså. Nä, precis. Vi får nog strunta i att investera pengar i dessa länder. Det kanske inte är bra att hjälpa företagen på traven ...
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
19-01-2006, 14:56
|
Medlem

|
Hittar ingen förklaring till att det skulle vara omoraliskt med östeuropa eller rysslandsfonder  och skulle man tänka moral tror jag inte man kan köpa en enda aktie eller fond som på nåt sätt kan kallas helt moralisk alla bolag eller fonder är nog insyltade i någon slags "omoraliskhet" Även om jag skulle vilja köpa tex en sverigefond så ska man inte tro att deras innehav består bara av svenska aktier. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
19-01-2006, 15:08
|

Medlem

|
Alla får investera i de fonder de vill.
Det Anki på Öland gjorde, och som jag applåderade, var att dra uppmärksamhet till vanan att vi alla till mans kanske kastar sten i glashus då och då- medvetet eller ej.
Tycker man att det är förkastligt att Sverige spelar fotboll mot Saudi Arabien kanske man ska titta över sin aktieportfölj.
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
19-01-2006, 15:14
|

Medlem

|
CITAT (pisanggoreng @ 19-01-2006, 15:08) Tycker man att det är förkastligt att Sverige spelar fotboll mot Saudi Arabien kanske man ska titta över sin aktieportfölj. Men ingen har sagt att det är förkastligt att Sverige spelar fotboll mot Saudiarabien. Jag startade en tråd där jag undrade vad man tyckte om att kvinnor inte fick se matchen mellan Sverige och Saudiarabien. Jag tyckte inte att det var rätt och då blev jag kallad för hycklare eftersom jag sedan beskrev att jag hade fonder runtom i världen.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
19-01-2006, 15:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (kristerh @ 19-01-2006, 14:56) Hittar ingen förklaring till att det skulle vara omoraliskt med östeuropa eller rysslandsfonder  och skulle man tänka moral tror jag inte man kan köpa en enda aktie eller fond som på nåt sätt kan kallas helt moralisk alla bolag eller fonder är nog insyltade i någon slags "omoraliskhet" Även om jag skulle vilja köpa tex en sverigefond så ska man inte tro att deras innehav består bara av svenska aktier. krister Ska man inte också kunna tänka att alla pengar som kommer in i Ryssland gör saken liite bättre? Om Vi investerar pengar i Ryssland, så går deras börs bättre, företagen får det bättre och på sikt äver arbetarna, eller?
Nu låter jag kanske som en blåögd idealist, men föreställ er motsatsen då!
INGApengar kommer in i Ryssland, företag och börs går sämre,landet blir fattigare..
Det kan ju i alla fall inte vara bättre?
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2006, 15:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Handlade inte tråden om vad man skulle göra för en kvarts mille?
Jag skulle i alla fall fondera lagomt med pengar så de löpande räkningarna kan betalas, skaffa autogiro på allt, sen ta hundra papp å dra till Sri Lanka.
Vi skulle vilja jobba med missionärsarbete där nämligen.
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2006, 15:24
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 19-01-2006, 15:14) CITAT (pisanggoreng @ 19-01-2006, 15:08) Tycker man att det är förkastligt att Sverige spelar fotboll mot Saudi Arabien kanske man ska titta över sin aktieportfölj. Men ingen har sagt att det är förkastligt att Sverige spelar fotboll mot Saudiarabien. Jag startade en tråd där jag undrade vad man tyckte om att kvinnor inte fick se matchen mellan Sverige och Saudiarabien. Jag tyckte inte att det var rätt och då blev jag kallad för hycklare eftersom jag sedan beskrev att jag hade fonder runtom i världen. 1. Om du tittar i fotbollstråden så kan du nog snabbt se att det hänt en del där sen du startade tråden. 2. Ingen har kallat dig hycklare. Jag tackar nu för mig i denna tråden och fotbollstråden.
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
19-01-2006, 15:32
|
Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 15:19) CITAT (kristerh @ 19-01-2006, 14:56) Hittar ingen förklaring till att det skulle vara omoraliskt med östeuropa eller rysslandsfonder  och skulle man tänka moral tror jag inte man kan köpa en enda aktie eller fond som på nåt sätt kan kallas helt moralisk ;) alla bolag eller fonder är nog insyltade i någon slags "omoraliskhet" Även om jag skulle vilja köpa tex en sverigefond så ska man inte tro att deras innehav består bara av svenska aktier. krister Ska man inte också kunna tänka att alla pengar som kommer in i Ryssland gör saken liite bättre? Om Vi investerar pengar i Ryssland, så går deras börs bättre, företagen får det bättre och på sikt äver arbetarna, eller?
Nu låter jag kanske som en blåögd idealist, men föreställ er motsatsen då!
INGApengar kommer in i Ryssland, företag och börs går sämre,landet blir fattigare..
Det kan ju i alla fall inte vara bättre? Vad menar du?  jag har inget emot dessa länder, jag bara svarade på att det skulle vara omoraliskt att placera där, har själv rysslandsfonder. Jag bara menade att det är en jätterisk att placera där, eftersom den ryska regeringen helt plötsligt kan få för sig saker som missgynnar marknaden. Och jag håller med om att om man placerar pengar i dessa länder borde lite skvätta ner på de som har det sämre ställt, eftersom det borde skapa fler arbeten. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
19-01-2006, 19:42
|

Medlem

|
Yes!!! Våra Ryssland-fonder har gått otroligt bra idag! Vilken uppgång! Snart är hela vår Kina- och Tibetresa betald!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
19-01-2006, 19:48
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Rossi @ 19-01-2006, 19:42) Yes!!! Våra Ryssland-fonder har gått otroligt bra idag! Vilken uppgång! Snart är hela vår Kina- och Tibetresa betald!  Grattis! Vad kul när det lyckas med investeringarna. Jag skulle aldrig våga satsa på sånt för jag är så totalt ointresserad. Jag är bara nöjd om det finns lite pengar insatt på MedMerakortet och lite på VISA-kortet så jag klarar mig.
|
|
|
|
|
19-01-2006, 19:51
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 19:48) CITAT (Rossi @ 19-01-2006, 19:42) Yes!!! Våra Ryssland-fonder har gått otroligt bra idag! Vilken uppgång! Snart är hela vår Kina- och Tibetresa betald! :) Grattis! Vad kul när det lyckas med investeringarna. Jag skulle aldrig våga satsa på sånt för jag är så totalt ointresserad. Jag är bara nöjd om det finns lite pengar insatt på MedMerakortet och lite på VISA-kortet så jag klarar mig.  Tack! En uppgång på 12% på ett par veckor tackar man inte nej till ... Jag vet många - inte minst tjejer - som är totalt ointresserade av aktier/fonder/ekonomi men själv är jag såld ....
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|