HEj!
Jag har haft mitt växhus på G sedan april 2006. Nu står jag inför första vårsäsongen iväxhuset ( har odlat och drivit alla hundratals plantor här inne hittills

och behöver era kloka råd !
växhuset är 13 kvd och har en trägolv. Vi kan klivan in direkt från vardagsrummet. Den har ett värmekälla i form av restvärme från huset värmeväxlare som blåser in i växhuset.
Det har kunnat hålla temperaturen över 0 grader hela vintern. vi har nu testat värmen med pelargonier och lobelior som står på bordet, och de blommar och mår bra!. Om det har varit kallare natt , har vi rest upp en fiberduk runt bordet, så att hela blåsen fångas in i "tältet", som inte ens tecker hela bordet utan bara stoppar luftflödet, då har dar varit + grader även vid -9 garder ute!
Kallare än så blir det sällan här.
Nu till frågorna:
1) Ska vi satsa på bord med undervärmematta till vårsådden? klarar små plantor att ha varmt vi fötterna men kraftigt varierande lufttemperatur?
Eller
2)Ska vi ha en värmefläckt som värmer hela stugan i stället?
3) har någon pejl på el-förbrukning av dessa, jag menar det är bra mysigare att ha värme överallt, är skidnaden så stor när det ändå är plusgrader inne redan från början?
4) Min man springar nu runt och torkar rutorna från vattendropparna, jag fattar inte riktigt vitsen.. visst solen kommer bättre in men den kondenseras ju mot kalla väggar inte mot husväggen...

Ser ni någon risk i form av fukt, luften cirkulerar ju hela tiden dygnet runt..
5) Vi funderar även att odla några växtar som behöver frostfritt i vintern
(änglatrumpet och mandel mm.)
Hur skulle ni lösa värmen med tanke på dom? En liten bubbelväxhus?
Ska tillägga att golvet har några millimeters springor (medvetet) för luftcirkulationens skull, vi har stenplattor runt grunden nu på vintern så att det inte skulle blåsa in så mycket, men släpper dom på våren när värmen kommer
6) Jag tror att jag vill med detta babblande fråga: vilken värme skulle ni välja för vinteförvaring och odlingar, (vid drömmkanten funderar jag även att odla tomater väldigt tidigt, de från kanarienöarna smakar ju inget vidare...)