katah
HEj!

Jag har haft mitt växhus på G sedan april 2006. Nu står jag inför första vårsäsongen iväxhuset ( har odlat och drivit alla hundratals plantor här inne hittills wink.gif och behöver era kloka råd !

växhuset är 13 kvd och har en trägolv. Vi kan klivan in direkt från vardagsrummet. Den har ett värmekälla i form av restvärme från huset värmeväxlare som blåser in i växhuset.

Det har kunnat hålla temperaturen över 0 grader hela vintern. vi har nu testat värmen med pelargonier och lobelior som står på bordet, och de blommar och mår bra!. Om det har varit kallare natt , har vi rest upp en fiberduk runt bordet, så att hela blåsen fångas in i "tältet", som inte ens tecker hela bordet utan bara stoppar luftflödet, då har dar varit + grader även vid -9 garder ute!
Kallare än så blir det sällan här.

Nu till frågorna:
1) Ska vi satsa på bord med undervärmematta till vårsådden? klarar små plantor att ha varmt vi fötterna men kraftigt varierande lufttemperatur?
Eller
2)Ska vi ha en värmefläckt som värmer hela stugan i stället?
3) har någon pejl på el-förbrukning av dessa, jag menar det är bra mysigare att ha värme överallt, är skidnaden så stor när det ändå är plusgrader inne redan från början?

4) Min man springar nu runt och torkar rutorna från vattendropparna, jag fattar inte riktigt vitsen.. visst solen kommer bättre in men den kondenseras ju mot kalla väggar inte mot husväggen... wacko.gif Ser ni någon risk i form av fukt, luften cirkulerar ju hela tiden dygnet runt..

5) Vi funderar även att odla några växtar som behöver frostfritt i vintern
(änglatrumpet och mandel mm.)
Hur skulle ni lösa värmen med tanke på dom? En liten bubbelväxhus?

Ska tillägga att golvet har några millimeters springor (medvetet) för luftcirkulationens skull, vi har stenplattor runt grunden nu på vintern så att det inte skulle blåsa in så mycket, men släpper dom på våren när värmen kommer

6) Jag tror att jag vill med detta babblande fråga: vilken värme skulle ni välja för vinteförvaring och odlingar, (vid drömmkanten funderar jag även att odla tomater väldigt tidigt, de från kanarienöarna smakar ju inget vidare...) rolleyes.gif
MRLINDELL
Fungerar värmeväxlaren som den skall lämnar den kanske bara +4 grader ut. Att värma upp ett ordinärt växthus i vinterkyla är att "elda för kråkorna" lixom, det går men det kostar.
Man kan faktiskt räkna på den volymen och sedan med glasytan och K-faktorn. Blåser det sedan måste man kanske dubbla värmen. För mej låter det mycket energi om man har en vinter nedåt -20 som vi haft här.
Bor man där det bara är någon minus, typ Skåne etc och vindskyddat har man bättre förutsättningar.
Kondens bildas alltid när man kommer från kallt till varmt, aldrig tvärt om.
Tar jag in mitt teleskop som varit ute i -15 grader så bara rinner det kondens på metallen och glaset. Ett uterum som växlar mellan varmt/kallt/varmt .. ger kondens vilket inte är så bra egentligen. Bra lutfcirkulation och jämnare temperatur är receptet.
katah
Vi har läst mycket och planerat länge... och min man kan mycket mer än jag av det tekniska , kondens och luftflödet mm.
Som vi ser nu så håller sig växthuset i plus-sidan med restvärmen från huset i i princip hela vintern.
Vi bor i Östergötland, det blåser här, men vi har en tuja-häck vid växthushörnet, så den hjälper lite.

Vi funderar vad som skulle kunna vara den ultimata lösningen och väger in vad vi är beredda att kompromissa med.
Glasväggar är enkla 4mm, och vi valde det för vi ville se ut och får därmed stå för det faktum att det kommer att kosta...

Vi vill mycket: odla året om!, men vill nu höra av er andra som har mer erfarenheter, hur vi bäst kommer dit...

1) ska vi skippa drömmar om tomater och sikta på +5 grader och övervintring , vilka växter ville ha mer än så ?
( willabs katalog säger att pelargonier vill ha mer än +10 grader och mina mår prima vid 2-4 grader.. blink.gif )

2) Om vi plastar in hela stugan så ser man inte ut... men det är kanske lönt några månader ändå?

3) Fixar småplantor plus 5 gradigt luft och de har en värmematta under , eller är går det bara lite mer energi att värma upp tex. halva växthuset med någon extra värmekälla?

Jag vet jag har massa frågon med inga givna svar, men alla erfarenheter är så nyttiga att höra när vi planerar detta, tusanlappar vill man ju inte investera på ett system, som inte ger tillbaks det som man vill...
kerstin z5-6
Hm ....

Kondens : Fläkt behöver du både sommar och vinter så skaffa en sån -Den behöver inte vara dyr eller blåsa varmluft -bara se till att luften cirkulerar

Ett bubblat tält -mindre del med frostvakt värmefläkt som automatiskt går på-vid temp under +5 eller +10- gör att du kan fösa ihop dina övervintrande medelhavsväxter-klnisarna -tomater mm där inne i stället för att totalvärma allt
Lökkrukorna rosorna oliven eller vad du nu vill krukodla fixar det bra utanför tältet
Du kan ändå starta mkt tidigt -man får pröva sig fram ...
Fiberduk över småplantor och de förhållanden du beskriver -då tror jag inte värmematta behövs -men det gror snabbt om de står på en sådan

Du kan om du vill kolla mitt album vinterträdgård

Jag har aldrig under + 10 -alltid fläkt i taket på /snurr fläkt

Aldrig kondens

Tomater kan man starta nu där -men resten av året är det väl trevligt med oliv ,fikon , Mandarin,banan , streiliza, bouganvilla , passionsfrukt , och sånt -de fixar alla det ok om det aldrig sjunker under +5 smile.gif
Mina pellisar blommar året om -mina stamrosor likaså smile.gif
jag skulle satsa på +5 o övervintring -du kommer att märka att redan i mars -behöver du ingen tilläggsvärme -då ger uterummet tillbaka det den tar i energi under oktober -mars -
Jag har ingen värme på efter mars månad-det är kallt där jag bor smile.gif
Lady Hamilton
DETTA INLÄGG/SVAR FRÅN KATAH HAR JAG KOPIERAT Från en annan tråd, där jag frågade lite om växthuset. Men jag tycker att det platsar även här

Hej Hamilton och alla andra nyfikna.

Jag har länge längtat efter ett växthus, men min man har bävat för byggjobbet.

jag snubblade över ett växthus på blocket och på den vägen är det. Vi fick alltihopa för 3 tusenlappar ( stommen och rutor). en ruta var sönder och en gick till miljoner bitar när vi flyttade rutan från kärran till förrådet) så några hundralappar till för dom. Golvet och grunden kanske ca. 5000 kr. Vi tror att vi har fått allt under 10 000 kr!

Huset heter Julinana "veranda" , den tillverkas inte numera. Den är ca. 13 kvd och står mot husväggen. Taket avrundas till väggen på långsidan och det partiet är av hårdplast, förövrigt är det 4mm glasrutor. Vi har två vädringsluckor på nocket med villabs kraftiga lucköppnare ( de som man inte behöver montera bort för vintern), men funderar inför nästa sommar hur vi skulle kunna förbättra ventilationen.
Dörren går ju öppna ( tvådelad), men det måste finnas någon som öppnar den och vi tänker stanna ute i sjön också några härliga sommardagar, och då blir det för varmt med bara tackluckor. Så antingen måste vi lämna dörren för glänt för en vecka eller be om hjälp eller fixa mer automatik...
Bevattningen är redan automatiserad!

Vi grävde rejält för att gjuta frostfritt för att växthuset inte skulle röra sig.
Ena väggen sitter ju fast på huset.
Och min man garanterar att den kommer inte svikta ens för en elefant

Vi valde efter många funderingar en trägolv och odlingar i hinkar. Vi har ju förmånen att kliva in i växthuset från vardagsrummet och utnyttjar den till fikapauser och middagar påvåren och hösten när det lär lagom temperatur och lite ledigt utrymme.

Så här efterhand hade det kanske varit klokt att köpa isolerplast på taket, skugga får man nu ändå för växhuset ligger nästan rakt mot söder.

Jag har fått goda råd här i våras när jag oljade golvet, ( det blev 100% linolja).
Vi gjöt grunden under hösten 2004 och snickrade golvet och reste upp växthuset under våren 2005, vi var klara i mitten av april, lagom till att jag fick alla hundratals plantor ut när det började bli trångt här inne.
i somras hade vi ca. 40 hinkar där med gurka, tomat, paprika och melon.

Jag har inte hunnit kolla bildfunktionen än , ska kolla det nu så... om allt går väl ... kan jag ha någon bild ute inom 10 minuter
Lady Hamilton
Kondensen kommer du nog inte att komma ifrån när du har 4mm "vanligt" glas (visst är det så?) Eftersom att det glaset kyls ner väldigt fort.

I övrigt har kerstin svarat väldigt bra tycker jag, det enda jag saknar........
är att du även sätter upp ett par lysrör laugh.gif
katah
Oj ,vilka tankeläsare det finns här!
Tack Hamilton!
Jag tänkte att det var egentligen inte " mitt tråd" utan det hela handlade mer om odlingar...

Har ni kollat bilderna?
Ska jobba vidare med dom..

Min man har nu förklarat mig massor om kondens.. .och att luftfuktigheten är annorlunda på ett separat växthus gämfört med vårt "värmesystemsfukt som kommer från inomhusvärmen"
Har lyssnat en lång "föreläsning" om hur många procent fukt luften kan bära på +5 grader och på + 20 grader....
Det blir nog bra! : ) Han brukar kunna sitt!

Vi tänker testa lite olika varianter med vinterskydd innan vi beställer metervis bubbelplast.
funderar även vilken isoleringsförmåga Willabs skugggardin ( den lite kraftigare) har. V i skulle kunna montera den som en markis på väggen och dra den till som ett isoleringstak på vintern och ha som solskydd på sommaren.

Jag är så överväldigat glad för denna forum, redan i våras fick jag som sagt kunnig hjälp med linoljan och nu alla era svar, Skärskild Kerstins råd!

Tänker "bosätta" mig hit lika säkert som min man "bor" på ett båtforum. Det är väldigt skönt att vara omgiven med kunniga människor som är tokintresserade av samma sak!
Vi sitter framför var sin bur på kvällarna och hojtar till varandra :
" Vad säger han?" " Har du redan frågat?" " hur går det för de projektet ...?" Han på båtsidan och jag på en familje-forum och nu här!

Tack att jag har fått "godkänt" för växthuset... lampan är ju först på listan, Willab tar 2000;- Rockstad 1200;- och någon hade någon hemtillverkning på G på blocket förra året och han skulle ta ca. 500 kr för en högnatriumlampa. men har inte hittat honom nu...
Har ni någon tips?, skickar även frågan som ett eget tråd...
kerstin z5-6
Skrivit lite om växthuset, även i sådd avd -snyggt var det
Fö håller jag med Hamilton om allt

Och "
Min man har nu förklarat mig massor om kondens.. .och att luftfuktigheten är annorlunda på ett separat växthus gämfört med vårt "värmesystemsfukt som kommer från inomhusvärmen"
Har lyssnat en lång "föreläsning" om hur många procent fukt luften kan bära på +5 grader och på + 20 grader....
Det blir nog bra! : ) Han brukar kunna sitt!"

Jo, jaha min pratar också en massa
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag vidhåller dock att fläkt är lika viktigt som ljus -inte bara mot kondens ...
Mindre sjukdom sommartid som rött spinn -det vill du INTE ha smile.gif

13 kvm var det -då tycker jag högtrycksnatrium är overkill i alla fall i början
men jag är lysrörsfantast ....billigt bra och fina plantor
Dessutom behöver du x ljus där sept-januari-feb högst i din zon ..
Skuggardin är bra , men köp fläkten först laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6

projekt från i fjol -ska användas i år -bänkarna är flyttbara

Och -om jag har mitt växthus helt öppet sommartid/dygnet runt- här uppe kan du ha det med , om du har bevattningen ordnad -så sail on du smile.gif
katah
vi har kondens bara nu... inte när det är lite varmare... +10 grader... blink.gif

Jag tittade nyfiket på Kerstins bord... är det tryckt virke eller klarar något annat material i växthusmiljön?

Vi hade kanske nybörjar tur, men vi hade faktiskt inte ett enda skade djur där inne förra sommaren.
Jag har resonerat så att när det hela tiden blåser från värmepumpen så måste luften cirkulera i växthuset... men du menar att jag behöver en fläckt... hmm.
vi har funderat flekt från helt annan vinkel, nämligen på sommaren :
vi kan ju öppna ut från ena gaveln ( dörren) men inte från det motsatta.
Där skulle ja kunna tänka mig att ha en utsugnings fläckt...????
Just nu har vi den sista böjda partiet löst på sin plats, den hade blivit gul och vi köpte en ny, men bytte aldrig, för det var så praktiskt att öppna klämmorna och låta blåsa in under dom varmaste dagarna...

Men som sagt en permanet lösning måste finnas då när "vi är ute i det blå"

....vi seglar inte biggrin.gif mad.gif biggrin.gif vi kör en snabbgående familjemotorbåt biggrin.gif tongue.gif biggrin.gif 50 knop /timmen....
Lady Hamilton
katah vilket snyggt växthus du har smile.gif Nu har jag sett bilderna och ser vad det är för växthus. Min granne har ett liknade och de köpte det från Danmark i fjol. På deras är just de "böjda rutorna"lite tunnare plast är det så även på ditt?
I övrigt så förstår jag tanken med att ha "glashus" som man ser igenom men vintertid blir det nog en väldigt dyr lösning. sad.gif
Jag vill nog rekommendera dig att sätta upp bubbelplast när det är som kyligast. Du kan säkert komma på en smart lösning när det gäller montaget
Och sommartid bör du ha skuggning för att inte bränna plantorna. Då är någon typ av "gardin lösning" ett bra alternativ, så att du kan "dra för" och "skjuta åt sidan" efter behag/behov.
Jag vill nog även "trycka på" behovet av en fläkt (kerstin har lärt mig mycket, hade inte heller fläkt förut) Men den gör "underverk" med växterna.
Angående belysningen tycker jag att du skall använda LYSRÖR smile.gif Om du vill tillbringa mycket tid i ditt växthus.
Du nämde att ni ville sitta där ute i mån av plats laugh.gif Och höj och sänkbara skall lysrören vara OM du tänker driva plant inne i växthuset.
Annars om du bara vill ha ljust räcker det med takmontering (obs berätta inte för kerstin att jag sagt just det ohmy.gif )

HPS har en väldigt stark lampa och det är inte något "skönt ljus" att tillbringa någon längre tid i. Min vännina har HPS i sitt växthus och hon är lite "ångers" nu, att hon inte valde lysrör.
Men detta är bara lite tips och råd i all VÄLMENING, natyrligtvis gör du som du vill
katah
Tack!

Vi gör nu några experiment som jag beskrev ovan och efter det tar vi ställning till hur vi gör med bubbel...
Vi börjar nu spaningen efter några bra lysrör, för jag var helt inställt på högnatrium som ända alternativ tills i dag...

Jag kan tänka mig att vi börjar i år med en lamprad på hussidan som vi även kan använda till hösten för alla övervintrande "änglatrumpeter, mandeltäd och granatäpple....."

Det ska bli även ordentliga bänkar på både sidor, funderar mellan trä och aluminium ?¨

vilken sorts allmän belysning tycker ni är bäst?

Vi har odlat förra sommaren och jag skuggade då med den vanliga vita fiberduken, den fungerade , men vi planerar en snyggare lösning , typ markis som man kan bara dra fram och tillbaks
kerstin z5-6
haha Hamilton smile.gif Taklyse pilutta dej ...
Jag Har inte ett enda lysrör ute i mitt fristående växthus, för plantuppdragning
-där behövs det ju inte -men om man ska sköta all grodd o börja i februari -jo det tror jag behövs då
Allmännt lyse i norrland ? behövs inte smile.gif
Jo jag förstår vad du menar -
Du kan ha både myslampor och arbetslampa -som du ser har jag ett lysrör i taket bara för arbetsljus höst o vårkvällar tidig vår i uteväxthuset#
Sen är det ju ljust här dygnet runt i stort sett laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
katah
Vet du vad.... jag vet något om dygnetruntsol..... rolleyes.gif

Vi har bott i Haparanda 3 och 1/2 år i början av 90-talet!

Inga problem med belysning där biggrin.gif
katah
Jag har fått blocka värdens goaste jordjubbar där i mitten av augusti!!

Den solen gör underverk! smile.gif wub.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon