| |
|
  |
Grott! |
|
|
|
|
17-02-2006, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72

|
Kollade mina anteckningar och mina Riddarsporrar tog 13 dagar på sig att gro, så du får nog vänta lite till.  /Helen
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2006, 10:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 593
Medlem nr: 6 685

|
Tack Helene Då kan jag vara lugn och vänta ett tag till När man är nybörjare är det skönt att ha er erfarna att fråga, alltid är det någon som vet  / Lisa
--------------------
Elisabeth / Lisa:)
Boråstrakten zon 4-5
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2006, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Tack från mig också, jag stod och funderade över mina i morse och dom är sådda 11/2. Jag tyckte mig se att det var början på lite "mögel" på jordytan så mina fick flytta upp från golvvärmen /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2006, 00:25
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Delpinium oxycephalum tre dagar ... rekord tror jag
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2006, 11:30
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Mina månadssmultron har grott! Hade glömt dem inne i sovrummet, de skulle ju gro mörkt, och idag tittar de upp en bra bit. Tog bara drygt en vecka att gro alltså.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2006, 11:35
|

Medlem

|
Första grodden på Azurriddarsporre syntes i morse  , 7 dygn. /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2006, 12:51
|
Medlem
Antal inlägg: 186
Medlem nr: 4 269

|
Även hos mig gror det.... Barbarea vulgaris ’variegata’,Boykinia aconitifolia,Campanula chombodahlis,Campanula formanekiana,Campanula incurva,Campanula cochleariifolia ”Bavaria White”,Campanula Van-Houttei,Carex ’Frosted Curls’,Carex tenuculmi ”Bronzina”,Carex pendula ,Centaurea nigra,Chaenorrhinum glareosum,Codonopsis ovata,Cortusa matthioli ‘Alba’,Dalea purpurea,Dispacus chinensis,Dodecatheon conjugens,Echinacea purpurea‘Baby Swan White’,Echium russicum,Galega officinalis ,Gentiana affinis,Gentiana kuroo,Gentiana rochelii,Gentiana tibetica,Gentiana paradoxa,Geum triflorum,Geum chiloense ‘Mrs Bradshaw’,Globularia nudicaulis,Globularia punctata,Lychnis arkwrightii "Orange zwerg" ,Mentzelia decapetala,Mertensia primuloides,Minutaria recurva,Mitella diphylla,Oxytropis campestris,Oxytropis sericea,Penstemon strictus,Penstemon x mexicale ‘Sunburst Ruby’,Penstemon X mexicale ’Sunburst Amethust’,Petalostemon purpureum,Phyteuma charmelii,Phyteuma cordatum,Phyteuma humile,Phyteuma orbiculare,Platycodon grandiflorus pink,Potentilla apennina,Potentilla atrosanguinea var. Argyrophylla,Primula florindae,Primula capitata ‘Noverna deep Blue’,Rheum kialense,Salvia lyrata ‘Purple volcano’,Scabiosa alpina ’Blue diamant’Scabiosa japonica v.alpina,Scabiosa Ochroleuca,Symphyandra cretica,Veronica spicata alba, Zigadeus elegans ,Mimulus lewisii och lite till:)) Faktiskt så gjorde jag ett litet expriment med Trollius ’Alabaster’, jag GA-3 behandlade dom 2 gånger,först med en svag dos:))och dom har böjat gro inne!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2006, 14:54
|

Medlem

|
Ostronört (Martensia Maritima) har grott  . Två groddar har kommit upp efter 7 dygn i värme (och 5 v i kylskåpet).  /Anki
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2006, 15:02
|

Medlem

|
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2006, 15:19
|

Medlem

|
Tusen tack! Det var bra att jag fick veta detta  iof så är jag försiktig med att göda det som finns i krukor och speciellt det som är nyplanterat. Först brukar jag tänka att den näring som finns i jorden räcker ett tag och sedan glömmer jag bort det. När det börjar se "magert och tanigt" ut brukar jag komma på att det kanske behövs näring. Det är enklare med det som växer fritt ute. Dom ger jag koskit i slutet av maj och vid midsommar. Jag har delat upp den nya sådden av Limonium i två olika såkärl för att inte "lägga alla ägg i samma korg". I den första sådden finns det fortfarande hopp för 10-12 st. /Anki
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
ewa zon 3
|
18-02-2006, 19:16
|
Gäster

|
CITAT (BjursBerit @ 18-02-2006, 12:51) Även hos mig gror det.... Barbarea vulgaris ’variegata’,Boykinia aconitifolia,Campanula chombodahlis,Campanula formanekiana,Campanula incurva,Campanula cochleariifolia ”Bavaria White”,Campanula Van-Houttei,Carex ’Frosted Curls’,Carex tenuculmi ”Bronzina”,Carex pendula ,Centaurea nigra,Chaenorrhinum glareosum,Codonopsis ovata,Cortusa matthioli ‘Alba’,Dalea purpurea,Dispacus chinensis,Dodecatheon conjugens,Echinacea purpurea‘Baby Swan White’,Echium russicum,Galega officinalis ,Gentiana affinis,Gentiana kuroo,Gentiana rochelii,Gentiana tibetica,Gentiana paradoxa,Geum triflorum,Geum chiloense ‘Mrs Bradshaw’,Globularia nudicaulis,Globularia punctata,Lychnis arkwrightii "Orange zwerg" ,Mentzelia decapetala,Mertensia primuloides,Minutaria recurva,Mitella diphylla,Oxytropis campestris,Oxytropis sericea,Penstemon strictus,Penstemon x mexicale ‘Sunburst Ruby’,Penstemon X mexicale ’Sunburst Amethust’,Petalostemon purpureum,Phyteuma charmelii,Phyteuma cordatum,Phyteuma humile,Phyteuma orbiculare,Platycodon grandiflorus pink,Potentilla apennina,Potentilla atrosanguinea var. Argyrophylla,Primula florindae,Primula capitata ‘Noverna deep Blue’,Rheum kialense,Salvia lyrata ‘Purple volcano’,Scabiosa alpina ’Blue diamant’Scabiosa japonica v.alpina,Scabiosa Ochroleuca,Symphyandra cretica,Veronica spicata alba, Zigadeus elegans ,Mimulus lewisii och lite till:)) Faktiskt så gjorde jag ett litet expriment med Trollius ’Alabaster’, jag GA-3 behandlade dom 2 gånger,först med en svag dos:))och dom har böjat gro inne!!  :huh: Puh! det verkar gro så det ryker hos dig Jag som var lite glad imorse för att Heucheramixen börjat gro. Äh, det är jag fortfarande. Kul att läsa om allt som gror och spirar i små lådor, kylskåp mm /Ewa
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2006, 10:52
|

Medlem
Antal inlägg: 863
Medlem nr: 305

|
Äntligen, efter 3-4 års försök med Bergsvallmo så ser jag 3 groddar i kylskåpet  . (Kerstins frö) Hur gör jag nu? Skall sådden stå kvar i kylskåpet tills det visar sig fler groddar?  Och hur länge i så fall?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2006, 11:16
|

Medlem

|
heja heja -Låt ett par till komma -sen under lysrör o svalt på nätterna  Alla behöver inte gro somliga kommer även under ljus i högre värme -men låt två till komma -sen flyttar du De ska skolas ut snabbare än andra- så fort de fått ett blad till -utom hjärtbladet övervattna inte men torka inte ut heller Nu får vi ju hoppas att de inte parat sig med alla möjliga så de blir knallblå o inte ljusblå bara ..  Lycka till
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2006, 11:23
|

Medlem

|
Grattis Berit  . Hur lång tid tog det? Jag väntar fortfarande ivrigt på mina. Fråga: Hur gör man med de mörkergroende sådderna? I byttan med Riddarsporrar har 7 små groddar visat sig. Ska jag ta fram dom i ljuset nu eller ska jag vänta på att fler ska gro? Om jag väntar finns det inte risk då att dom 7 "pionjärerna" blir "rankiga"? Mvh/Anki
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2006, 11:43
|

Medlem
Antal inlägg: 863
Medlem nr: 305

|
Tack Kerstin och Anki  . Efter sådd fick dom stå mörkt och varmt, 22 grader (jag har ett mörkt utrymme som är varmt) i 3 dygn, sedan in i kylskåp där dom har stått i 2 veckor och 4 dagar. Känner mig jätteglad, fröer som gror snällt är bättre än "lyckopiller"
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2006, 12:32
|

Medlem

|
Sätt riddarna under ljus -jag täcker bara fröna när jag sår sen gror de under ljus hela tiden Jo jag har rätt stort , men sår man så mycket som jag kan man inte plantera alla ändå -147 riddarsporrar är ju snyggt men att göra stora rabatter är lite arbetskrävande-men vi byter o säljer på växtmarknader och ger bort
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2006, 14:56
|
Medlem
Antal inlägg: 186
Medlem nr: 4 269

|
Detta med alla mina frösådder är väl att jag är drabbad av den mycket kända sjukdomen bland trädgårdsfolk......fröalkoholik Visst har jag en stor trädgård där det finns mycket obruten mark kvar, men jag gör som Kerstin.... byter,säljer och ger bort Sen brukar jag ha lite visningar av min trädgård och då ryker det lite till Jag har inte sått mina heucherafrön än..har tänkt gå ner nu i källaren och göra det
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2006, 20:09
|

Medlem
Antal inlägg: 542
Medlem nr: 6 209

|
Äntligen har en av mina fröer grott.  Det är en Spansk peppar (röd) som som kommit upp ur pluggboxen. Nu börjar det - och det är så spännande - Johanna
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|