Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Phalaenopsis med hängiga, rynkiga blad
          carren
          Inlägg 19-01-2006, 12:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Hejsan! De brudorkidéer jag har brukar alltid få fula blad efter ett tag. De liksom tappar spänsten och hänger ledset efter krukkanten. Dessutom blir de ofta lite skrynkliga, rynkiga, eller vad man ska kalla det. Det bir så på nästan alla, oavsett om de blommar om eller inte. Någon aning om vad det beror på? Jag tycker jag gör som man läser att man ska, vattnar var 10e dag, ger orkidénäring när de blommar.

Citera
          kristerh
          Inlägg 19-01-2006, 13:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Låter som om du behöver byta jord, förmodligen är komposten dålig med följd att rötterna ruttnar wink.gif det ser du om komposten ser ut som vanlig blomjord, byt isåfall ut komposten mot barkbitar av olika storlekar, blanda även i kokosfibrer, linda in kvarvarande rotklump i vitmossa,

kan även vara att du vattnat för lite, förmycket kan det knappast vara om du vattnar var 10:e dag wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Biggan_
          Inlägg 19-01-2006, 14:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Ett tips, lukta på planteringsmaterialet. Luktar det "sunkigt" ungefär som en kompost, då är det hög tid att plantera om.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          kristerh
          Inlägg 19-01-2006, 14:59
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Birgitta P @ 19-01-2006, 14:43)
          Ett tips, lukta på planteringsmaterialet. Luktar det "sunkigt" ungefär som en kompost, då är det hög tid att plantera om.

Och om man har dem i en genomskinlig kruka syns det ganska bra i vilket stadium komposten befinner sig wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-01-2006, 17:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Vad händer om man planterar om en brudorchidé i vanlig planteringsjord med mycket lecakulor t.ex? Tycker inte att den drar åt sig när man sänker den i vatten, mina blad är lika slekiga som Carrens, fast dom fått vatten regelbundet.

Citera
          Carex
          Inlägg 19-01-2006, 18:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Att plantera i vanlig jord är ingen bra idé, alldeles för fint och dessutom torkar det upp för långsamt. Hellre för lite vatten för dessa plantor än för mycket.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          foolishRice
          Inlägg 19-01-2006, 18:15
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 146
          Medlem nr: 5 915

CITAT
          mina blad är lika slekiga som Carrens, fast dom fått vatten regelbundet.
          Du kan fräscha upp plantan genom att plocka bort dåliga rötter och linda in rotpartiet i fuktig vitmossa. Lägg därefter plantan i en plastpåse som du blåser upp och knyter igen (som en kuvös)...

... bladen blir styvare inom två-tre veckor. Får plantan ligga länge brukar även rötterna växa till men det är bättre att plantera om plantan vid det laget. Ganska bra tid att börja nu faktiskt.

Om någon månad kan du plantera om (och linda in rötterna i fräsch vitmossa). Det är vitmossan som är guld värd - den suger snabbt upp mycket vatten och luckrar upp komposten när den torkar och krymper.

CITAT

Vad händer om man planterar om en brudorchidé i vanlig planteringsjord med mycket lecakulor t.ex?

Det kan fungera... iallfall ett tag. Jag skulle inte rekommendera att sätta en orkidé i plantjord - inte ens om jorden är drenerad med leca (möjligen om den innehåller mycket torv).

Chansen är stor att rötterna "kvävs" och börjar ruttna. Välmående rötter blir silverskimrande, hårda och fylliga.

Det är idealiskt för att kunna spara vatten vid torka och för att kunna suga upp vatten snabbt när fukt finns tillgängligt (rötterna ska bli gröna när de fuktas).

Jag vet att det finns de som odlar Phalaenopsis nedsänkta med rötterna i vatten; men man får räkna med att ge plantan tid till att vänja sig. Likaså har jag stött på de som odlar epifyter i jord... men det är troligen större chans att lyckas med epifytiska orkidéer som har tunnare rötter (ex. cambria).

--------------------
          /* Markus Axelsson

Citera
          Anki V
          Inlägg 19-01-2006, 18:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag planterar alltid om mina när dom blommat färdigt.

Jag har inte stött på någon som inte blir lite "sladdrig och rynkig" efter blommning (ingen av mina i alla fall). Efter någon vecka i ny kompost så är dom som nya igen.

Komposten köper jag på Plantagen. Den är riktigt bra.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-01-2006, 18:43
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Anki V @ 19-01-2006, 18:40)
          Jag planterar alltid om mina när dom blommat färdigt.

Jag har inte stött på någon som inte blir lite "sladdrig och rynkig" efter blommning (ingen av mina i alla fall). Efter någon vecka i ny kompost så är dom som nya igen.

Komposten köper jag på Plantagen. Den är riktigt bra.

/Anki

Har dom nån vit mossa där också?

Citera
          Anki V
          Inlägg 19-01-2006, 19:48
          Länk hit: #10

Medlem

Jag har inte frågat.

Vitmossa kan jag plocka jag själv men mina Phalenopsisar verkar må jättebra utan.

För säkerhets skull ska jag ändå plocka till sommaren och frysa in.laugh.gif

Tur att hjärtevännen inte bor här jämt. Frösådder i kylen och mossa i frysen!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          morellen
          Inlägg 19-01-2006, 22:43
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem nr: 5 180

plantagen brukar ha vitmossa. De säljer den i små platta paket och så får man lägga den i blöt innan man använder den. (ett bra tips är att ta lite i taget - annars har du vääääääääldigt mycket mossa sedan)

--------------------
          Ibland blir det mer växter än man plan(t)erat

Citera
          kristerh
          Inlägg 20-01-2006, 13:03
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (morellen @ 19-01-2006, 22:43)
          plantagen brukar ha vitmossa. De säljer den i små platta paket och så får man lägga den i blöt innan man använder den. (ett bra tips är att ta lite i taget - annars har du vääääääääldigt mycket mossa sedan)

Jag tror att det blir 10 liter mossa av en sån där förpackning wink.gif eller mer...
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 20-01-2006, 15:46
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Om du bor i Stockholm: Orkidéhuset har vitmossa i små fuktiga plastpåsar som räcker till en eller ett par krukor (om du inte vill ha jättemängder).

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          kristerh
          Inlägg 21-01-2006, 16:34
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 20-01-2006, 15:46)
          Om du bor i Stockholm: Orkidéhuset har vitmossa i små fuktiga plastpåsar som räcker till en eller ett par krukor (om du inte vill ha jättemängder).

Tycker de är dyra på sin mossa wink.gif 1 liten påse kostar 40:- tror man tjänar på att köpa den komprimerade, då är det ju bara att ta en bit när vid behov, fast givetvis är som sagt den färska bäst.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 21-01-2006, 16:44
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (kristerh @ 21-01-2006, 16:34)
          CITAT (Sommartorparn @ 20-01-2006, 15:46)

Tycker de är dyra på sin mossa wink.gif 1 liten påse kostar 40:- tror man tjänar på att köpa den komprimerade, då är det ju bara att ta en bit när vid behov, fast givetvis är som sagt den färska bäst.
          krister

Trot eller ej,
          jag bor invid en skog full med mossmarker. Eftersom jag inte visste bättre har jag gjort mig omaket att resa in till stan och köpt Orkideehusets mosspåsar..... Efter att först ha frågat runt i alla blomsteraffärer i trakten. Man kan krångla till det.... rolleyes.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          kristerh
          Inlägg 21-01-2006, 16:49
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 21-01-2006, 16:44)
          Trot eller ej,
          jag bor invid en skog full med mossmarker. Eftersom jag inte visste bättre har jag gjort mig omaket att resa in till stan och köpt Orkideehusets mosspåsar.....

jag visste inte heller att jag hade "mossmarker" i närheten förrns jag tog en skogspromenad i höstas wink.gif så nu köper jag aldrig mer dyr mossa wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Anki V
          Inlägg 21-01-2006, 17:18
          Länk hit: #17

Medlem

Nu måste jag fråga....

Är Vitmossa verkligen ett måste?

I nästan varje fråga om orkideér så nämns vitmossa som ett undermedel (ungefär som Pippi Långstrumps meducin, bra mot både fräknar och fotvårtor) laugh.gif

Jag har 4 Phalenopsisar så jag är långt ifrån någon expert. Men alla mina har fått skrynkliga och sladriga blad efter dom blommat färdigt. En misshandlad stackare ("fosterbarnet")har jag fått från en arbetskamrat med blad som hade veckat sig, dragspelsliknande.

När dom fått ny kompost så har alla repat sig och verkar nu må aldeles utmärkt, utan vitmossa.

När jag planterade om "fosterbarnet" så upptäckte jag att den nästan inte hade några friska rötter. Resolut tog jag en sax och klippte bort allt som var svart och ruttet och stoppade ner resterna i ny kompost. Efter bara någon vecka hade bladen börjat friskna till och nya rötter började växa ut.

Så alla ni som inte får tag i vitmossa, det kan gå ändå eller då har jag haft en sagolik tur.

När jag vattnar så sänker jag ner krukan upp till kanten i vatten och låter dom stå där i ca 20 min. Sedan är jag noga att tömma bort allt överskottsvatten så inget står kvar i krukan. Jag vattnat när rötterna börjar se vita ut, ca. var 10 dag.

Mina har i och för sig inte visat någon större blomvillighet i vinter men det skyller jag på att jag har det så kallt inne (16-18 grader).

Kanske jag måste fixa lite mossa för att dom ska blomma igen? laugh.gif

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          kristerh
          Inlägg 22-01-2006, 15:01
          Länk hit: #18

Medlem

Vitmossan triggar igång rotbildning, och är känd för sin rent medicinska förmåga, förr i tiden hade de vitmossa runt sår för att på så sätt förhindra infektioner och öka läkningen, om det är sant vet jag inte men för orkidéer utan rötter eller med dålig rotbildning är det rena dunderkuren,
          jag har uppfattningen att de nya rötterna kommer mycket snabbare och är kraftigare än om man inte använder vitmossa.
          Men att rötterna är skadade eller helt har försvunnit är ju ett tecken på att den gamla jorden har gjort sitt och är rent skadlig för orkidén, och att därför byta vare sig det är till vanlig luftig kompost eller bara vitmossa eller en kombination ar alltid till det bättre, utan jordbyte hade de garanterat dött.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-01-2006, 15:16
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (kristerh @ 22-01-2006, 15:01)
          förr i tiden hade de vitmossa runt sår för att på så sätt förhindra infektioner och öka läkningen,

Dom använde också grötomslag, fast det kanske va´tidigare,......och det slutade ofta i kallbrand rolleyes.gif Kanske inte är nån hit för Orchidéerna biggrin.gif Plantagen i sundsvall hade ingen vitmossa, så det gäller att i morgon sätta sig och ringa runt till småhandlarna istället huh.gif

Citera
          foolishRice
          Inlägg 22-01-2006, 18:03
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 146
          Medlem nr: 5 915

Mossan är idealisk för att behålla fukt. Vitmossa absorberar vatten bättre än bomull. Därtill har mossan anticeptiska egenskaper - troligen från naturliga bacterio- och fungicidala ämnen som mossan själv använder i "sitt försvar" mot "fiender".

--------------------
          /* Markus Axelsson

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 18:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon