Nu måste jag fråga....
Är Vitmossa verkligen ett måste?
I nästan varje fråga om orkideér så nämns vitmossa som ett undermedel (ungefär som Pippi Långstrumps meducin, bra mot både fräknar och fotvårtor)
Jag har 4 Phalenopsisar så jag är långt ifrån någon expert. Men alla mina har fått skrynkliga och sladriga blad efter dom blommat färdigt. En misshandlad stackare ("fosterbarnet")har jag fått från en arbetskamrat med blad som hade veckat sig, dragspelsliknande.
När dom fått ny kompost så har alla repat sig och verkar nu må aldeles utmärkt, utan vitmossa.
När jag planterade om "fosterbarnet" så upptäckte jag att den nästan inte hade några friska rötter. Resolut tog jag en sax och klippte bort allt som var svart och ruttet och stoppade ner resterna i ny kompost. Efter bara någon vecka hade bladen börjat friskna till och nya rötter började växa ut.
Så alla ni som inte får tag i vitmossa, det kan gå ändå eller då har jag haft en sagolik tur.
När jag vattnar så sänker jag ner krukan upp till kanten i vatten och låter dom stå där i ca 20 min. Sedan är jag noga att tömma bort allt överskottsvatten så inget står kvar i krukan. Jag vattnat när rötterna börjar se vita ut, ca. var 10 dag.
Mina har i och för sig inte visat någon större blomvillighet i vinter men det skyller jag på att jag har det så kallt inne (16-18 grader).
Kanske jag måste fixa lite mossa för att dom ska blomma igen?
/Anki