|
Hejsan! De brudorkidéer jag har brukar alltid få fula blad efter ett tag. De liksom tappar spänsten och hänger ledset efter krukkanten. Dessutom blir de ofta lite skrynkliga, rynkiga, eller vad man ska kalla det. Det bir så på nästan alla, oavsett om de blommar om eller inte. Någon aning om vad det beror på? Jag tycker jag gör som man läser att man ska, vattnar var 10e dag, ger orkidénäring när de blommar.
kristerh
19-01-2006, 13:19
Låter som om du behöver byta jord, förmodligen är komposten dålig med följd att rötterna ruttnar  det ser du om komposten ser ut som vanlig blomjord, byt isåfall ut komposten mot barkbitar av olika storlekar, blanda även i kokosfibrer, linda in kvarvarande rotklump i vitmossa, kan även vara att du vattnat för lite, förmycket kan det knappast vara om du vattnar var 10:e dag krister
Biggan_
19-01-2006, 14:43
Ett tips, lukta på planteringsmaterialet. Luktar det "sunkigt" ungefär som en kompost, då är det hög tid att plantera om.
kristerh
19-01-2006, 14:59
CITAT (Birgitta P @ 19-01-2006, 14:43) Ett tips, lukta på planteringsmaterialet. Luktar det "sunkigt" ungefär som en kompost, då är det hög tid att plantera om. Och om man har dem i en genomskinlig kruka syns det ganska bra i vilket stadium komposten befinner sig krister
Vad händer om man planterar om en brudorchidé i vanlig planteringsjord med mycket lecakulor t.ex? Tycker inte att den drar åt sig när man sänker den i vatten, mina blad är lika slekiga som Carrens, fast dom fått vatten regelbundet.
Att plantera i vanlig jord är ingen bra idé, alldeles för fint och dessutom torkar det upp för långsamt. Hellre för lite vatten för dessa plantor än för mycket.
foolishRice
19-01-2006, 18:15
CITAT mina blad är lika slekiga som Carrens, fast dom fått vatten regelbundet. Du kan fräscha upp plantan genom att plocka bort dåliga rötter och linda in rotpartiet i fuktig vitmossa. Lägg därefter plantan i en plastpåse som du blåser upp och knyter igen (som en kuvös)... ... bladen blir styvare inom två-tre veckor. Får plantan ligga länge brukar även rötterna växa till men det är bättre att plantera om plantan vid det laget. Ganska bra tid att börja nu faktiskt. Om någon månad kan du plantera om (och linda in rötterna i fräsch vitmossa). Det är vitmossan som är guld värd - den suger snabbt upp mycket vatten och luckrar upp komposten när den torkar och krymper. CITAT Vad händer om man planterar om en brudorchidé i vanlig planteringsjord med mycket lecakulor t.ex?
Det kan fungera... iallfall ett tag. Jag skulle inte rekommendera att sätta en orkidé i plantjord - inte ens om jorden är drenerad med leca (möjligen om den innehåller mycket torv). Chansen är stor att rötterna "kvävs" och börjar ruttna. Välmående rötter blir silverskimrande, hårda och fylliga. Det är idealiskt för att kunna spara vatten vid torka och för att kunna suga upp vatten snabbt när fukt finns tillgängligt (rötterna ska bli gröna när de fuktas). Jag vet att det finns de som odlar Phalaenopsis nedsänkta med rötterna i vatten; men man får räkna med att ge plantan tid till att vänja sig. Likaså har jag stött på de som odlar epifyter i jord... men det är troligen större chans att lyckas med epifytiska orkidéer som har tunnare rötter (ex. cambria).
Jag planterar alltid om mina när dom blommat färdigt.
Jag har inte stött på någon som inte blir lite "sladdrig och rynkig" efter blommning (ingen av mina i alla fall). Efter någon vecka i ny kompost så är dom som nya igen.
Komposten köper jag på Plantagen. Den är riktigt bra.
/Anki
CITAT (Anki V @ 19-01-2006, 18:40) Jag planterar alltid om mina när dom blommat färdigt.
Jag har inte stött på någon som inte blir lite "sladdrig och rynkig" efter blommning (ingen av mina i alla fall). Efter någon vecka i ny kompost så är dom som nya igen.
Komposten köper jag på Plantagen. Den är riktigt bra.
/Anki Har dom nån vit mossa där också?
Jag har inte frågat. Vitmossa kan jag plocka jag själv men mina Phalenopsisar verkar må jättebra utan. För säkerhets skull ska jag ändå plocka till sommaren och frysa in. Tur att hjärtevännen inte bor här jämt. Frösådder i kylen och mossa i frysen!!
morellen
19-01-2006, 22:43
plantagen brukar ha vitmossa. De säljer den i små platta paket och så får man lägga den i blöt innan man använder den. (ett bra tips är att ta lite i taget - annars har du vääääääääldigt mycket mossa sedan)
kristerh
20-01-2006, 13:03
CITAT (morellen @ 19-01-2006, 22:43) plantagen brukar ha vitmossa. De säljer den i små platta paket och så får man lägga den i blöt innan man använder den. (ett bra tips är att ta lite i taget - annars har du vääääääääldigt mycket mossa sedan) Jag tror att det blir 10 liter mossa av en sån där förpackning  eller mer... krister
Sommartorparn
20-01-2006, 15:46
Om du bor i Stockholm: Orkidéhuset har vitmossa i små fuktiga plastpåsar som räcker till en eller ett par krukor (om du inte vill ha jättemängder).
kristerh
21-01-2006, 16:34
CITAT (Sommartorparn @ 20-01-2006, 15:46) Om du bor i Stockholm: Orkidéhuset har vitmossa i små fuktiga plastpåsar som räcker till en eller ett par krukor (om du inte vill ha jättemängder). Tycker de är dyra på sin mossa  1 liten påse kostar 40:- tror man tjänar på att köpa den komprimerade, då är det ju bara att ta en bit när vid behov, fast givetvis är som sagt den färska bäst. krister
Sommartorparn
21-01-2006, 16:44
CITAT (kristerh @ 21-01-2006, 16:34) CITAT (Sommartorparn @ 20-01-2006, 15:46) Om du bor i Stockholm: Orkidéhuset har vitmossa i små fuktiga plastpåsar som räcker till en eller ett par krukor (om du inte vill ha jättemängder). Tycker de är dyra på sin mossa  1 liten påse kostar 40:- tror man tjänar på att köpa den komprimerade, då är det ju bara att ta en bit när vid behov, fast givetvis är som sagt den färska bäst. krister Trot eller ej, jag bor invid en skog full med mossmarker. Eftersom jag inte visste bättre har jag gjort mig omaket att resa in till stan och köpt Orkideehusets mosspåsar..... Efter att först ha frågat runt i alla blomsteraffärer i trakten. Man kan krångla till det....
kristerh
21-01-2006, 16:49
CITAT (Sommartorparn @ 21-01-2006, 16:44) Trot eller ej, jag bor invid en skog full med mossmarker. Eftersom jag inte visste bättre har jag gjort mig omaket att resa in till stan och köpt Orkideehusets mosspåsar..... jag visste inte heller att jag hade "mossmarker" i närheten förrns jag tog en skogspromenad i höstas  så nu köper jag aldrig mer dyr mossa krister
Nu måste jag fråga.... Är Vitmossa verkligen ett måste? I nästan varje fråga om orkideér så nämns vitmossa som ett undermedel (ungefär som Pippi Långstrumps meducin, bra mot både fräknar och fotvårtor) Jag har 4 Phalenopsisar så jag är långt ifrån någon expert. Men alla mina har fått skrynkliga och sladriga blad efter dom blommat färdigt. En misshandlad stackare ("fosterbarnet")har jag fått från en arbetskamrat med blad som hade veckat sig, dragspelsliknande. När dom fått ny kompost så har alla repat sig och verkar nu må aldeles utmärkt, utan vitmossa. När jag planterade om "fosterbarnet" så upptäckte jag att den nästan inte hade några friska rötter. Resolut tog jag en sax och klippte bort allt som var svart och ruttet och stoppade ner resterna i ny kompost. Efter bara någon vecka hade bladen börjat friskna till och nya rötter började växa ut. Så alla ni som inte får tag i vitmossa, det kan gå ändå eller då har jag haft en sagolik tur. När jag vattnar så sänker jag ner krukan upp till kanten i vatten och låter dom stå där i ca 20 min. Sedan är jag noga att tömma bort allt överskottsvatten så inget står kvar i krukan. Jag vattnat när rötterna börjar se vita ut, ca. var 10 dag. Mina har i och för sig inte visat någon större blomvillighet i vinter men det skyller jag på att jag har det så kallt inne (16-18 grader). Kanske jag måste fixa lite mossa för att dom ska blomma igen? /Anki
kristerh
22-01-2006, 15:01
Vitmossan triggar igång rotbildning, och är känd för sin rent medicinska förmåga, förr i tiden hade de vitmossa runt sår för att på så sätt förhindra infektioner och öka läkningen, om det är sant vet jag inte men för orkidéer utan rötter eller med dålig rotbildning är det rena dunderkuren, jag har uppfattningen att de nya rötterna kommer mycket snabbare och är kraftigare än om man inte använder vitmossa. Men att rötterna är skadade eller helt har försvunnit är ju ett tecken på att den gamla jorden har gjort sitt och är rent skadlig för orkidén, och att därför byta vare sig det är till vanlig luftig kompost eller bara vitmossa eller en kombination ar alltid till det bättre, utan jordbyte hade de garanterat dött. krister
CITAT (kristerh @ 22-01-2006, 15:01) förr i tiden hade de vitmossa runt sår för att på så sätt förhindra infektioner och öka läkningen, Dom använde också grötomslag, fast det kanske va´tidigare,......och det slutade ofta i kallbrand  Kanske inte är nån hit för Orchidéerna  Plantagen i sundsvall hade ingen vitmossa, så det gäller att i morgon sätta sig och ringa runt till småhandlarna istället
foolishRice
22-01-2006, 18:03
Mossan är idealisk för att behålla fukt. Vitmossa absorberar vatten bättre än bomull. Därtill har mossan anticeptiska egenskaper - troligen från naturliga bacterio- och fungicidala ämnen som mossan själv använder i "sitt försvar" mot "fiender".
kristerh
22-01-2006, 18:09
CITAT (Reserv @ 22-01-2006, 15:16) Plantagen i sundsvall hade ingen vitmossa, så det gäller att i morgon sätta sig och ringa runt till småhandlarna istället  Konstigt att plantagen inte hade  det brukar de ha, hon som svarade kanske inte visste vad det var för nåt, de brukar inte vara så kunniga kan du inte be dem ta in den torkade vitmossan  det gör de säkert. krister
Så om orkidén inte är "sjuk" och behöver "antibiotika" och om man ser till att den får "lagom" med fukt så kan man klara sig utan mossa, eller?
Mina orkidéers mjuka blad har jag inte tolkat som sjukdom utan i stället som trötthet efter blomningen och behov av ny kompost.
/Anki
kristerh
22-01-2006, 19:37
CITAT (Anki V @ 22-01-2006, 18:22) Så om orkidén inte är "sjuk" och behöver "antibiotika" och om man ser till att den får "lagom" med fukt så kan man klara sig utan mossa, eller?
Mina orkidéers mjuka blad har jag inte tolkat som sjukdom utan i stället som trötthet efter blomningen och behov av ny kompost.
/Anki Nej, du behöver inte ha vitmossa om den inte är "sjuk" på nåt sätt, men jag brukar använda det iaf när jag planterar om, och till alla orkidéer. En bra kompost som inte är för kompakt räcker. Trötthet efter blomningen är det nog inte, men byte av kompost verkar vara nödvändigt om bladen skrumpnar. krister
cinis74
23-01-2006, 10:52
CITAT (Reserv @ 22-01-2006, 15:16) Plantagen i sundsvall hade ingen vitmossa, så det gäller att i morgon sätta sig och ringa runt till småhandlarna istället  Jag vet att Buketten på IKEA har haft vitmossa förut. Annars har Norells Trädgård i Njurunda haft mycket orchideer förut så de kan ju också ha. Bara ett litet tips....
aqualis
24-01-2006, 12:18
Hej Slokande randiga (alla nerver syns) blad hos Brudorkidé beror på obalans mellan vattenupptag och avdunstning. Orsak är vanligtvis förbrukad kompost / den har blivit för tät/ och eller skadade rötter. Plantera om. Ta bort skadade rötter. Är skadorna omfattande så blanda upp med lite vitmossa vattna inte den första veckan medan rotskadorna läker. För mycket vitmossa är inte bra då kulturen lätt blir ”blöt” Är bladen slokande, men ”Köttiga” är orsaken oftast för mycket vattnande. På svenska orkidésällskapets hemsida finns mer info. I deras medlemstidning Nr 5 , maj 2004 finns en artikel av Thor Wadmark som ingående beskriver användning av Hydrokultur – Han anser att den är lättare att använda för nybörjare. http://www.orkidesallskapet.se/Med vänlig hälsning Sven
kristerh
24-01-2006, 13:42
CITAT (aqualis @ 24-01-2006, 12:18) För mycket vitmossa är inte bra då kulturen lätt blir ”blöt” jag skulle vilja påstå att plantering i ren vitmossa är bra, tex om inga rötter finns kvar, eller om de flesta rötterna dött, men det är ju klart att det får inte vara för fuktigt, det är även bra att plantera en "nyskördad" keikis i ren vitmossa. De flesta trötta orkideér visar en märkbar förbättring redan efter några dagar-- upp till en vecka. krister
aqualis
24-01-2006, 15:14
CITAT (kristerh @ 24-01-2006, 13:42) CITAT (aqualis @ 24-01-2006, 12:18) För mycket vitmossa är inte bra då kulturen lätt blir ”blöt” jag skulle vilja påstå att plantering i ren vitmossa är bra, tex om inga rötter finns kvar, eller om de flesta rötterna dött, men det är ju klart att det får inte vara för fuktigt, det är även bra att plantera en "nyskördad" keikis i ren vitmossa. De flesta trötta orkideér visar en märkbar förbättring redan efter några dagar-- upp till en vecka. krister Hej Du har alldeles rätt . Är det nästan inga rötter kvar är det den säkraste lösningen. Komposten blir då en senare fråga. MVH Sven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|