Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka i denna fråga. På ett sätt vore det mest barmhärtigt att låta folk somna in i vissa fall. Det finns ju många som önskar det själva, när den tid de har kvar bara består av smärta och lidande. Till och med djur behandlas ju barmhärtigare och får somna in när det inte finns mer att göra.
På ett annat sätt vore det lite läskigt om det blev allmänt vedertaget, hur ska man sätta gränserna? Det känns lite väl dramatiskt med tanken att ge överdos av nån medicin så att de somnar in t.ex....rena avlivningen.
Men många gånger borde det tänkas över vilken behandling som ges. Istället för att sätta in ännu fler slangar, dropp och mediciner så kunde de inrikta sig på att göra patienten smärtfri och så bekväm som möjligt och inte göra några livsuppehållande åtgärder som kanske förlänger livet med nån vecka men därmed också lidandet. Om det är vad patienten vill alltså! Det viktigaste är ju att följa var och ens önskan så långt det går tycker jag.
Men det är ingen fråga jag direkt kan ta ställning för eller emot. Svårt tycker jag.