Jag odlar för att det är så jäkla kul. Nåt mer ??
Ok då, min ambition är att bli så mycket självförsörjande på mat som det går, eftersom jag är vegetarian så är grönsakerna ganska centrala. Att äta det man själv har odlat är en fantastisk känsla (och gott) och så du själv påpekar vet man vad det är man äter, obesprutat och utan transporter m.m. Får såklart komplettera det jag själv kan producera med köpta bönor, ris, pasta, olja osv. som inte är lönt att göra själv.
Håller på att lära mig om torkning, konservering, inläggningar och andra sätt man kan förädla och bevara sin råvaror på. Jag får öva med "köpegrönsaker" så länge men det mesta blir väldigt bra. Nån mer än jag som äter torkade morötter istf. godis och snacks ??
Jag odlar också för att jag hoppas kunna sälja, dels lite av grönsaksöverskottet (vaddå, jag optimist ? ) men framförallt grönsaks- och kryddplantor. Satte mina 200 första chilifrön förrigår (9 sorters C. chinense och C. baccatum som har lång utvecklingstid) och 24 krukor med kronärtskockor (Green Globe och Imperial Star från Runåbergs).
Kombinerar detta med att göra vin på bär som jag plockar i skogen, gör inläggningar och konserveringar när det finns billiga råvaror osv.
Att odla sin egen mat är för mig ett litet steg i en livsprocess som syftar till att göra mig själv mer självhushållande och mindre beroende av det "industriella".
Efter 10 år som teknisk konsult på olika kontor runt i landet känns det som att det är dags att hoppa av ekorrhjulet och få lite skit under naglarna istf. fyrkantiga ögon. Lite feg är man ju så jag fortsätter jobba halvtid ...
Första säsongen i mitt nya hus, entusiasmen är på topp. Måste nog åka och köpa mer armaturer imorrn !