katah
frågan kom upp under snacket om växelbruk och jag tyckte att det var så intressant att jag lyfte den hit?

Ja, varför odlar just du grönsaker mm?

Jag odlar för att jag uppskattar ekologiskt mat på bordet och det är svårt hitta och dyrt.
Därför odlar jag mycket även morötter, vitlök, lök och purjo, so mvi använder mycket i maten.

Jag skulle vilja odla mer grånkål och broccoli mm, men har fått nog av larver ( trots fiberduk) så jag skippar dom i år.

Sedan är ja nyfiken och vill testa, som säkert in alla andra också är...
i år testar ja bl.a. popmajs , jordmandel, jordnötter
Tesa
Jag odlar grönsaker för att det är så ROLIGT...och för att jag är nyfiken och söker efter GRÖNSAKEN som skall få mig att äta mer grönsaker.. rolleyes.gif ...för jag är egentligen inte särskilt förtjust i att äta dem..
...men jag odlar allt jag kan komma på...broccoli,morötter,lök,purjo, squash,tomater, auberginer,paprika, kardon, haverrot...You name it..I´ve got it...nån gång iallafall..eller så har jag tänkt testa..
tongue.gif
Gurkan
Jag odlar för att det är så jäkla kul. Nåt mer ??

Ok då, min ambition är att bli så mycket självförsörjande på mat som det går, eftersom jag är vegetarian så är grönsakerna ganska centrala. Att äta det man själv har odlat är en fantastisk känsla (och gott) och så du själv påpekar vet man vad det är man äter, obesprutat och utan transporter m.m. Får såklart komplettera det jag själv kan producera med köpta bönor, ris, pasta, olja osv. som inte är lönt att göra själv.

Håller på att lära mig om torkning, konservering, inläggningar och andra sätt man kan förädla och bevara sin råvaror på. Jag får öva med "köpegrönsaker" så länge men det mesta blir väldigt bra. Nån mer än jag som äter torkade morötter istf. godis och snacks ?? laugh.gif

Jag odlar också för att jag hoppas kunna sälja, dels lite av grönsaksöverskottet (vaddå, jag optimist ? ) men framförallt grönsaks- och kryddplantor. Satte mina 200 första chilifrön förrigår (9 sorters C. chinense och C. baccatum som har lång utvecklingstid) och 24 krukor med kronärtskockor (Green Globe och Imperial Star från Runåbergs).

Kombinerar detta med att göra vin på bär som jag plockar i skogen, gör inläggningar och konserveringar när det finns billiga råvaror osv.

Att odla sin egen mat är för mig ett litet steg i en livsprocess som syftar till att göra mig själv mer självhushållande och mindre beroende av det "industriella".

Efter 10 år som teknisk konsult på olika kontor runt i landet känns det som att det är dags att hoppa av ekorrhjulet och få lite skit under naglarna istf. fyrkantiga ögon. Lite feg är man ju så jag fortsätter jobba halvtid ...

Första säsongen i mitt nya hus, entusiasmen är på topp. Måste nog åka och köpa mer armaturer imorrn ! laugh.gif
snuffiz
Jag odlar eller rättare sagt försöker odla grönsaker för att jag nyligen kommit på att det går att odla grönsaker på balkongen. Än så länge har det mest varit tomater och mitt försök till rädisor men efter att blivit medlem här känns det som om jag fått massor av inspiration att prova andra grönsaker.
Susanne i Linköping
Odlar grönsaker gör man väl för att det är kul? I första hand i alla fall.

Men också för att få äta grönsaker odlade utan gifter (det var någon undersökning nyligen som visade att de som åt ekologisk mat hade mycket lägre halter av bekämpningsmedel i kroppen än de som åt "vanlig" mat).

Perenna kryddor är väldigt praktiskt. Istället för att köpa nya stup i ett går man bara ut och hämtar lite. (Mmmm, timjan. Förbaskat också, jag har glömt flytta min planta till nya huset, nu är den fastfrusen.)

Ska man ändå odla prydnadsväxter är det ju praktiskt om de går att äta också.
Tesa
Jag får väl kanske tillägga att jag också odlar grönsaker litegrann för att kunna sälja vid ett par tillfällen om året....och på nåt sätt för att det är nåt man gör bara...så har det alltid varit och kommer så förbli...har nog det där med lite självhushåll i benmärgen...Jag är nog lite gammaldags, jag..
katah
Gurkan, Det var intressant att läsa att du har långsiktiga planer...

Vi funderar på samma banor. Men anser att vårt livsexperimet i full skala kanske börjar om några år...

Vi planerar att bo på en bobåt och ha någon gård med ladugård där vi kan odla mat och vara så gott som möjligt självständiga med uppvärmningen och även energin....

Så jag tränar på odling, min man jobbar med båten.
Jag kommer att följa dina inlägg med intresse !
Svante, zon 1
För att det är gott och roligt!

Jag är uppvuxen på landet, på en gård där det finns en gammal nerlagd handelsträdgård. Tre av de fyra växthusen hade rasat under snön, men det fjärde hade min pappa som hobbyväxthus. Det var (är) ca 30 meter långt, med bäddar på båda sidorna. Där fanns det en vinstock (finns fortfarande för övrigt, den måste vara minst 35 år nu), men för övrigt odlade pappa tomater, säkert 60-70 plantor varje år. Jag har tydliga minnen av hur gott det var att gå där och äta nyplockade fullmogna tomater som godis. Mamma skållade tomater och frös in i tiolitershinkar som vi hade hela året.

Lika väl minns jag hur gott det var med färska spritärter och hemodlad färskpotatis. Att odla egna grönsaker handlar för mig både om kvalitet och kvantitet, att ha riktigt mycket av något riktigt gott. Det kan man i princip bara få uppleva genom att odla själv. Dessutom får man tilfredsställsen av att hela tiden skapa något nytt, år ut och år in.
noora
Det finns flera anledningar till att jag odlar. Jag kryddörter och grönsaker som "äts direkt" (typ sallad, spenat osv) för att få roliga ingredienser att leka med i matlagningen. En del växter odlar jag (eller vill odla, jag har inte hunnit med alla än) för att jag vill se hur de ser ut "på riktigt". Till exempel vill jag någon gång odla broccoli för att se hur den ser ut när den blommar (jag har sett det på bild, men jag vill se det "på riktigt") smile.gif Sen odlar jag en del grönsaker för att de blir godare när de är hemodlade eller för att de är dyra eller svåra att få tag på i affären. Någonstans i botten finns även en dröm om att vara självförsörjande, eller i alla fall önskan att ha de kunskaper som skulle krävas för det.
Gurkan
Eftersom självförsörjning/självhushållning ligger mig varmt om hjärtat kan jag rekomendera en bok, gratis att ladda ner : Självhushållning på Kvinligt vis

Lite trist att läsa på skärmen men boken är rätt bra och ger mycket praktiska råd för hur man kan odla på ett ekologiskt och arbetsbesparande sätt med små resurser. Boken handlar främst om odling men också en del om hur man lever resurssnålt, billigt och ekologiskt i största allmänhet.

Dessutom kan jag rekomendera en titt på forumet Alternativ.nu där många självhushållare diskuterar allt från att ekologiskt bygga&bo, energiförsörjning, odling, småskalig djurhållning m.m.
Susanna
Jag odlar grönsaker för att det är så himla kul, själva känslan att hämta något direkt från landet till bordet älskar jag! Men jag odlar också för att en del grönsaker är svåra att få tag på i affärer. Till exempel kan man aldrig hitta vintersquash i en butik, och bondbönor brukar också vara svåra att få tag i.
gammelnalle
Ja, varför i hela friden namn lägger man tid/energi/pengar mm på nåt som man mycket enklare och billigare kan köpa nästan i vilken affär sdm helst????

NI ÄR INTE KLOKA helt enkelt...

och tyvärr så är inte jag det heller.... sleep.gif sleep.gif sleep.gif

men det GÅR inte övertala en som tycker som jag har skrivit ovan.... vi lever i olika världar... men de brukar vilja äta av mina solvarma tomater (sista "fjolårets" tomater åts upp förra veckan.. eftermognad i källaren..)

Jag har ju lite svårt (ÄRLIGT) att se "vitsen" med blommor.... men jag kan ändå förstå glädjen med att följa DEN från inköp (frö eller planta) och SE dess utveckling..

björn
katah
Tack gurkan för tipset om alternativ-sidan... jag fastnade dit för en bra stund rolleyes.gif

Hej, gammelnalle.... tack för det senaste... det var ju du som hjälpte mig i våras när jag skulle olja min nya växthusgolv och pergola! Tack !
Det blev riktigt fint... titta på album! smile.gif
gammelnalle
tjusigt!!

b
littlegem
Maken till komplicerad fråga har jag inte sett!

1. Genom mitt odlande har jag fått en hoper jättetrevliga kompisar under dessa år i exilen i Stockholm. När jag endera dagen flyttar him till odlingszon 1 följer odlandet med.
2. Jag gillar god mat. God mat kräver goda råvaror. Mina egna grönsaker är attan så mycket godare än det som KF och ICA lurar på kunderna.
3. Det ska vara ekologiskt.
4. Som Sesammedlem förenar jag mitt intresse för historia och mitt intresse för biologi.
5. Jag behöver motion men skulle aldrig i livet gå på ett gym.
6. Det ger massor av frisk luft.
Christoffer
Det smakar godare när det är odlat med kärlek.
Moegel
För tillfället odlar jag inget alls, jag bor i lägenhet men jag har förhoppningen om att när jag växer upp ska jag bli självförsörjande eller iallfall delvis. Hela livet varit intresserad utav trädgård och alltid sagt att man måste ha en nyttoträdgård. Vi får se hur det blir med det men nu får jag nöja mig med balkongen/fönsterkarmarna här hemma tongue.gif
humla
Mestadels till marsvinen rolleyes.gif (skönt att veta att det inte är besprutat), men även lite för det är kul att använda i matlagningen.
Gurkan
CITAT (Moegel @ 24-01-2006, 17:40)
För tillfället odlar jag inget alls, jag bor i lägenhet men jag har förhoppningen om att när jag växer upp ska jag bli självförsörjande eller iallfall delvis. Hela livet varit intresserad utav trädgård och alltid sagt att man måste ha en nyttoträdgård. Vi får se hur det blir med det men nu får jag nöja mig med balkongen/fönsterkarmarna här hemma tongue.gif

Har du en balkong så är det väl bara att sätta igång !!

Du kan lätt bli självförsörjande på en del saker bara av att odla upp din balkong, små saker som man äter lite av ... typ.

Kanske chilipeppar, ett par-tre plantor ger lätt en årsförbrukning och så kryddor förstås, dom tar inte mycket plats. Har du plats över så fyller du den med hinkar med tomatplantor i och så kan du ha solmogna tomater varje dag under hela juli-sept.
Whiskuchi
För att äta upp dem förstås!! biggrin.gif
Immix
Trodde att jag odlade för att det blir godare och för att få obesprutad mat. Insåg sedan efter säsongen att jag var ganska dålig på att ta rätt på och äta upp grönsakerna, så egentligen odlar jag nog mest för att det är roligt! laugh.gif
ingrid fuxwall
Jag odlar pga. samma orsak som många andra,
Bra mortion, roligt, får bra mat och kan få sådant som jag aldrig skulle köpa för att det är så dyrt.

ingrid som längtar till våren - vill ut och gräva
ingrid fuxwall
CITAT (Gurkan @ 22-01-2006, 23:13)
Jag odlar för att det är så jäkla kul. Nåt mer ??

Ok då, min ambition är att bli så mycket självförsörjande på mat som det går, eftersom jag är vegetarian så är grönsakerna ganska centrala. Att äta det man själv har odlat är en fantastisk känsla (och gott) och så du själv påpekar vet man vad det är man äter, obesprutat och utan transporter m.m. Får såklart komplettera det jag själv kan producera med köpta bönor, ris, pasta, olja osv. som inte är lönt att göra själv.

Håller på att lära mig om torkning, konservering, inläggningar och andra sätt man kan förädla och bevara sin råvaror på. Jag får öva med "köpegrönsaker" så länge men det mesta blir väldigt bra. Nån mer än jag som äter torkade morötter istf. godis och snacks ?? laugh.gif

Jag odlar också för att jag hoppas kunna sälja, dels lite av grönsaksöverskottet (vaddå, jag optimist ? ) men framförallt grönsaks- och kryddplantor. Satte mina 200 första chilifrön förrigår (9 sorters C. chinense och C. baccatum som har lång utvecklingstid) och 24 krukor med kronärtskockor (Green Globe och Imperial Star från Runåbergs).

Kombinerar detta med att göra vin på bär som jag plockar i skogen, gör inläggningar och konserveringar när det finns billiga råvaror osv.

Att odla sin egen mat är för mig ett litet steg i en livsprocess som syftar till att göra mig själv mer självhushållande och mindre beroende av det "industriella".

Efter 10 år som teknisk konsult på olika kontor runt i landet känns det som att det är dags att hoppa av ekorrhjulet och få lite skit under naglarna istf. fyrkantiga ögon. Lite feg är man ju så jag fortsätter jobba halvtid ...

Första säsongen i mitt nya hus, entusiasmen är på topp. Måste nog åka och köpa mer armaturer imorrn ! laugh.gif

Dina torkade morotsgodisar låter spännande - hur gör du. Menar i vilken form torkar du moroten?

Själv brukar jag torka morötter när jag köper den stora säcken från hästaffären men bara för att använda till hundmaten.

ingrid
Gurkan
Jag skär dem på längden i skivor, några mm tjocka. Det är vad som är enklast att hänga in i min torklåda, skivade i "slantar" funkar säkert också bra. Det blir väldigt gott, lite sött och mycket smak.

Torkar också tomater i skivor, det blir som "tomatchips", tunna och krispiga.
ingrid fuxwall
CITAT (Gurkan @ 02-02-2006, 12:54)
Jag skär dem på längden i skivor, några mm tjocka. Det är vad som är enklast att hänga in i min torklåda, skivade i "slantar" funkar säkert också bra. Det blir väldigt gott, lite sött och mycket smak.

Torkar också tomater i skivor, det blir som "tomatchips", tunna och krispiga.

Tack

Detta måste jag testa!

ingrid
Kajsa
Odlar grönsaker för jag har ett stort grönsaksland, det är inte lika kul som rosorna eller blomrabatterna. Sätter inget märkvärdigt bara vanliga sorter, potatis, sallad, tomater, squash, morötter, störbönor är vi mycket glada i, pumpor, mangold. I år ska jag prova lite blomkål och broccoli det var några år sedan sist. Runt landet har jag jordgubbar och hallon, det får vi massor av som jag fryser in till goda efterrätter eller sylt.
Så brukar jag ha lite blomrader mellan grönsakerna, då blir jag gladare när jag måste rensa bland grönsakerna.
Summersun
Jag odlar grönsaker för att det är roligt, kul att se hur det växer osv. Och för att dom blir så goda och även för att det är förmånligare eftersom det går åt en hel del. Det vad vi själva använder + vad vår leguan äter (och det är inte så lite det smile.gif )
jåj
Jag odlar enbart för att det är kul!

Jag mår bra av possetivt arbet trädgård.

Nu med ett växthus på 40 kvm så kanske det kan bli lite jobbigt eller ...
Men först så skal här odlas något hundratal sorter tomater ...

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon