Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > varför odlar du grönsaker?
          Immix
          Inlägg 26-01-2006, 19:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 244
          Medlem nr: 5 285

Trodde att jag odlade för att det blir godare och för att få obesprutad mat. Insåg sedan efter säsongen att jag var ganska dålig på att ta rätt på och äta upp grönsakerna, så egentligen odlar jag nog mest för att det är roligt! laugh.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 02-02-2006, 09:50
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Jag odlar pga. samma orsak som många andra,
          Bra mortion, roligt, får bra mat och kan få sådant som jag aldrig skulle köpa för att det är så dyrt.

ingrid som längtar till våren - vill ut och gräva

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 02-02-2006, 10:29
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Gurkan @ 22-01-2006, 23:13)
          Jag odlar för att det är så jäkla kul. Nåt mer ??

Ok då, min ambition är att bli så mycket självförsörjande på mat som det går, eftersom jag är vegetarian så är grönsakerna ganska centrala. Att äta det man själv har odlat är en fantastisk känsla (och gott) och så du själv påpekar vet man vad det är man äter, obesprutat och utan transporter m.m. Får såklart komplettera det jag själv kan producera med köpta bönor, ris, pasta, olja osv. som inte är lönt att göra själv.

Håller på att lära mig om torkning, konservering, inläggningar och andra sätt man kan förädla och bevara sin råvaror på. Jag får öva med "köpegrönsaker" så länge men det mesta blir väldigt bra. Nån mer än jag som äter torkade morötter istf. godis och snacks ?? laugh.gif

Jag odlar också för att jag hoppas kunna sälja, dels lite av grönsaksöverskottet (vaddå, jag optimist ? ) men framförallt grönsaks- och kryddplantor. Satte mina 200 första chilifrön förrigår (9 sorters C. chinense och C. baccatum som har lång utvecklingstid) och 24 krukor med kronärtskockor (Green Globe och Imperial Star från Runåbergs).

Kombinerar detta med att göra vin på bär som jag plockar i skogen, gör inläggningar och konserveringar när det finns billiga råvaror osv.

Att odla sin egen mat är för mig ett litet steg i en livsprocess som syftar till att göra mig själv mer självhushållande och mindre beroende av det "industriella".

Efter 10 år som teknisk konsult på olika kontor runt i landet känns det som att det är dags att hoppa av ekorrhjulet och få lite skit under naglarna istf. fyrkantiga ögon. Lite feg är man ju så jag fortsätter jobba halvtid ...

Första säsongen i mitt nya hus, entusiasmen är på topp. Måste nog åka och köpa mer armaturer imorrn ! laugh.gif

Dina torkade morotsgodisar låter spännande - hur gör du. Menar i vilken form torkar du moroten?

Själv brukar jag torka morötter när jag köper den stora säcken från hästaffären men bara för att använda till hundmaten.

ingrid

Citera
          Gurkan
          Inlägg 02-02-2006, 12:54
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Jag skär dem på längden i skivor, några mm tjocka. Det är vad som är enklast att hänga in i min torklåda, skivade i "slantar" funkar säkert också bra. Det blir väldigt gott, lite sött och mycket smak.

Torkar också tomater i skivor, det blir som "tomatchips", tunna och krispiga.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 02-02-2006, 18:33
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Gurkan @ 02-02-2006, 12:54)
          Jag skär dem på längden i skivor, några mm tjocka. Det är vad som är enklast att hänga in i min torklåda, skivade i "slantar" funkar säkert också bra. Det blir väldigt gott, lite sött och mycket smak.

Torkar också tomater i skivor, det blir som "tomatchips", tunna och krispiga.

Tack

Detta måste jag testa!

ingrid

Citera
          Kajsa
          Inlägg 02-02-2006, 18:51
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Odlar grönsaker för jag har ett stort grönsaksland, det är inte lika kul som rosorna eller blomrabatterna. Sätter inget märkvärdigt bara vanliga sorter, potatis, sallad, tomater, squash, morötter, störbönor är vi mycket glada i, pumpor, mangold. I år ska jag prova lite blomkål och broccoli det var några år sedan sist. Runt landet har jag jordgubbar och hallon, det får vi massor av som jag fryser in till goda efterrätter eller sylt.
          Så brukar jag ha lite blomrader mellan grönsakerna, då blir jag gladare när jag måste rensa bland grönsakerna.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Summersun
          Inlägg 02-02-2006, 22:03
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 201
          Medlem nr: 5 927

Jag odlar grönsaker för att det är roligt, kul att se hur det växer osv. Och för att dom blir så goda och även för att det är förmånligare eftersom det går åt en hel del. Det vad vi själva använder + vad vår leguan äter (och det är inte så lite det smile.gif )

Citera
          jåj
          Inlägg 04-02-2006, 12:52
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 430
          Medlem nr: 4 152

Jag odlar enbart för att det är kul!

Jag mår bra av possetivt arbet trädgård.

Nu med ett växthus på 40 kvm så kanske det kan bli lite jobbigt eller ...
          Men först så skal här odlas något hundratal sorter tomater ...

JÅJ

--------------------
          Redan nästa år skall jag odla allt som inte fik plats i år
          Sen skall jag också göra om tomten.
          Är något färdigt så är det en möjlighet att förändra.
          Det svåraste är att motstå möjligheten till possetivt arbet i trädgården!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 18:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon