CITAT (olgak @ 23-01-2006, 20:22)
Jag vet inte vad jag är för slags konsument, men jag har aldrig ens hört talas om tilläggsförsäkringar :lol: ! Betalar man varje år eller är det en engångsavgift?
CITAT (Rossi @ 23-01-2006, 13:48)
Min man köpte ett ganska dyrt Helly Hansen-ställ som skulle vara både vattentätt och vindtätt. En dag när han kom hem från jobbet och hade cyklat i regn så var han dyblöt inpå bara kroppen.
Han reklamerade jackan och den skickades till Helly Hansen för test. Nu har vi fått beskedet att det inte är något fel på jackan. Det finns tydligen gränser för HUR mycket vatten de tål. Varför står inte det i så fall när man köper den? Där bara görs reklam med stora bokstäver VATTENtät.
Åh, vad irriterande Rossi!
Men faktum är att ALLA mina HellyHansen-ställ har pajat på samma sätt. Jag trodde att det var åldern, att plaggen blivit åldrade på något sätt. Hade ingen aning om att de inte skulle klara mycket regn! Hemskt kul att stå där mitt i skogen eller på tältsemestern och upptäcka att man är dyngsyr ända in

.
GoreTex-kläder är inte helt vattentäta som folk oftast tror. Membranet som sitter i kläderna är ju fyllt av små små hål som gör att vattendroppar på utsidan inte tränger igenom men det låter vattenånga från kroppen sippra ut.
En sak som är väldigt viktigt som oftast inte nämns av säljaren är att det är otroligt viktigt att tvätta plagget ofta (skit sätter igen membranet). Man ska inte heller använda vanligt tvättmedel, eller sköljmedel utan ett techwash, typ Nikwax som är speciellt anpassat för GoreTex-kläder. Inget sköljmedel!
Efter avslutad tvättning så kommer nästan den viktigaste saken, nämligen att direkt spraya på impregneringsmedel och sedan kasta in jackan i tumlaren eller torkskåpet på väldigt låg värme (35-40 grader) under en dryg timme för att aktivera membranet igen.
Personligen skulle jag aldrig sätta på mig en Helly Hansen jacka eller något annat plagg från dem. Jag har 2 olika märken på mina GoreTex och det är
Arc'Teryx och
Mountain HardWear. Båda är lite dyrare än Helly Hansen men man vinner i kvalitet och livsläng och även i design.
Livslängden på en jacka om man använder den dagligen och tvättar som man ska är väl kanske 3 år. Tvättar du inte rätt och tillräckligt ofta mixat med ingen impregnering och återaktivering av membranet så ger jag jackan max 1 år innan den börjar läcka.
På ursprungsfrågan om extra försäkring så skulle jag aldrig betala för en sådan.