Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nej till päls, Känsliga tittare varnas
          annama
          Inlägg 29-01-2006, 20:50
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 353
          Medlem nr: 6 218

Jag har funderat på hur Andreas Blomquist är funtad. Han säger i ett inlägg i denna tråd "jag har kollat på filmen, visst är den hemsk men so what". Så talar han om att hans mor fick ny päls varje år och att hans flickvän har flera pälsar. Det är ju deras ensak, men hur kan man säga so what????? Precis som detta som visas är väl inte så märkvärdigt. Jag tycker att hela den här hanteringen är vidrig, bara tanken gör mig sjuk, jag vill inte titta på sån här film men det är en skyldighet att hålla sig underrättad så att man kan i möjligaste mån undvika att köpa de värsta vidrigheterna. Jag tycker definitivt att de unga som protesterar mot det värsta djurplågeriet är värda all heder. Sedan kan vissa av deras metoder diskuteras.

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 30-01-2006, 06:23
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

CITAT (annama @ 29-01-2006, 20:50)
          Jag har funderat på hur Andreas Blomquist är funtad. Han säger i ett inlägg i denna tråd "jag har kollat på filmen, visst är den hemsk men so what". Så talar han om att hans mor fick ny päls varje år och att hans flickvän har flera pälsar. Det är ju deras ensak, men hur kan man säga so what????? Precis som detta som visas är väl inte så märkvärdigt. Jag tycker att hela den här hanteringen är vidrig, bara tanken gör mig sjuk, jag vill inte titta på sån här film men det är en skyldighet att hålla sig underrättad så att man kan i möjligaste mån undvika att köpa de värsta vidrigheterna. Jag tycker definitivt att de unga som protesterar mot det värsta djurplågeriet är värda all heder. Sedan kan vissa av deras metoder diskuteras.

Jag är nog funtad som du ungefär... 75% av de pälsarna som sitter på svenska kärringar kommer ifrån SVENSKA uppfödare och där går det verkligen inte till sådär. Resterande 25% kommer från övriga Europa, där inte heller det funkar som på videon. Visst är det förbaskat äckligt och avskyvärt men det är ju väldigt lite vi kan göra åt det, eller hur?! Som Krister sa så är det ju i huvudsak i Asien som djurplågeriet går till såhär och de skiter ju fullständigt i en liten hög med människor som knaprar på morötter och spyr galla över djurhållningen.

Jag är nog ganska härdad också efter att ha bott i Asien i ett drygt år och sett detta i verkligheten. Det är ju så det funkar där, inte för att det rättfärdigar det hela men hur mycket bryr vi oss om vad de tycker om vår djurhållning?

PS. Lycka till att köpa en päls i Sverige som kommer från ett djur som behandlats så som på filmen. DS.

PS2. Du vet väl att de som gör störst skada mot djuren är de där fanatiska idioterna som springer och släpper ut minkar, rävar och liknande från farmerna. Hur tror du de djuren klarar sig ute i naturen? Till och med WWF har gått ut och uttalat sig om sin avsky mot vad de unga gör mot de djuren. DS.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 30-01-2006, 10:29
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag använder skinnskor, tycker bäst om do väskor.
          Har skinnjacka
          Jag äter kött
          har tom ett par fårskinnsvantar
          Men för den skull stödjer jag inte det som visades på filmen.
          Har heller ingen som helst förståelse för de som tar till "civil olydnad" för att förstöra livet för en chinchillauppfödare, skrämma hans barn från vettet, spruta ner hans hus med målarfärg, störa deras nattsömn flera ggr i veckan.
          Har heller ingen som helst förståelse för hur man kan släppa ut kaniner ur burar, som inte vet om något annat liv. Bara för dom avlas som sällskapsdjur.

--------------------

Citera
          gunvor
          Inlägg 30-01-2006, 17:10
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

Jag tycker att vi skall använda mera päls o läder - får o kossor etc. Var tog alla fina svinläderhanskar vägen? Hanskar o andra kläder av älg o ren - jättefint och hög kvalitet.
          Jag tycker vi skall utrota alla syntetmaterial - det är oljebaserade produkter. Vi skall ju slippa oljeberoendet.
          Vi får snart inte ha svenska minkfarmer. Vad händer då? Jo minkarna flyttas till Grekland och Grekland får EU-bidrag för att starta ngt nytt.
          Hoppsan så det kan bli.
          Tror inte att farmade minkar har det så illa - det är viktigt att dom sköts väl och får rätt foder så pälsarna blir fina - kropparna skickas ofta till danmark och kommer tillbaka i form av köttmjöl som man gör hundmat av - kan inte se ngt fel i det!
          Att sedan inte vem som helst har råd att köpa minkpäls är en helt annan sak - men dom som vill - låt dom göra det! Men låt Sverige ha kvar sina minkfarmare!

Citera
          Anma
          Inlägg 30-01-2006, 18:26
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (gunvor @ 30-01-2006, 17:10)
          kropparna skickas ofta till danmark och kommer tillbaka i form av köttmjöl som man gör hundmat av - kan inte se ngt fel i det!

Nä, så länge dom inte matar kossor med kossor osv. för det är då vi får dessa skumma sjukdomar som "galnakosjukan". Det är inte meningen att grönsaksätande djur blir tvingade att äta kött lika lite som tvärtom. Påtvingad kannibalism är det värsta. Inte kostigt att det finns en massa knepiga sjukdomar som vi människor faktiskt bär hela ansvaret för.

Men det är ju en helt annan diskussion.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 30-01-2006, 22:27
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Absolut emot minkfarmer...... det är djur som naturligt lever fritt och att stänga in dem i små trånga burar är vad jag anser, djurplågeri sad.gif Med det inte sagt att jag sympatiserar med djurrättsaktivister som frisläpper dem, det är också djurplågeri .... Hoppas alla minkfarmer försvinner mad.gif Så alltså älskling, nejtack till minkpäls.........

Samma sak med burhöns.. O.K. det är "tamdjur" men bör inte för den skull leva ett instängt liv... tänk på det när ni köper ägg .....

Citera
          Pirum
          Inlägg 31-01-2006, 01:15
          Länk hit: #47

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Snöflinga @ 30-01-2006, 22:27)
          Samma sak med burhöns.. O.K. det är "tamdjur" men bör inte för den skull leva ett instängt liv... tänk på det när ni köper ägg .....

Ja, och inte bara ägg såklart, utan även produkter som innehåller ägg. Eller kyckling. I dessa produkter döljer sig ofta utländska höns som behandlats ännu sämre än de svenska, ofta.

Tycker det är trist att vi, för att spara några kronor, accepterar så dålig djurhållning. Gäller generellt jordbruksprodukter, bonden får för lite betalt, leden efter tar för mycket. Hade bönderna fått dubbelt så bra betalt så hade ändå slutpriset till konsument inte blivit mycket högre alls.

För övrigt, och inte helt relevant, så fattar jag inte hur svenska bönder kunde acceptera att Arla blev danskt. Och så fattar jag inte hur vi alla kan acceptera massimport av genförändrat djurfoder. Nästan så att man skäms mer än vanligt för att äta kött. Nu kan man ju inte ens hävda att det håller landskapet öppet. Ja, Amazonas hålls iofs öppet...
          Menmen, det får väl bli egna trådar nån gång.

--------------------
          zon2.5

Citera
          gunvor
          Inlägg 01-02-2006, 07:59
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (Snöflinga @ 30-01-2006, 22:27)
          Absolut emot minkfarmer...... det är djur som naturligt lever fritt och att stänga in dem i små trånga burar är vad jag anser, djurplågeri sad.gif Med det inte sagt att jag sympatiserar med djurrättsaktivister som frisläpper dem, det är också djurplågeri .... Hoppas alla minkfarmer försvinner mad.gif Så alltså älskling, nejtack till minkpäls.........

Ja nu lär det vara så att minkfarmerna försvinner - därmed försörjningen för uppfödarna/skinnberedarna och körsnärerna!
          Minkarna lär planera att flytta till Grekland - lysande! Så får Grekland EU-bidrag för att dom satsar på något nytt!

Citera
          Klematis
          Inlägg 01-02-2006, 08:20
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 822
          Medlem nr: 6 783

Om ingen köper pälsarna så blir det inga pengar för de som odlar pälsar. Alltså inget intresse av att plåga djur.

--------------------
          Hälsningar Klematis

Citera
          kristerh
          Inlägg 01-02-2006, 11:43
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Klematis @ 01-02-2006, 08:20)
          Om ingen köper pälsarna så blir det inga pengar för de som odlar pälsar. Alltså inget intresse av att plåga djur.

Det är ju inte bara pälsarna som säljs utan skinn av alla sorter wink.gif
          och det blir nog liite svårt att sluta med den handeln wink.gif
          Och de flesta av odlarna är nog inga djurplågare...
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 11:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon