Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Snusk på TV, Vad gillar ni TV 4s nya utbud?
          stina
          Inlägg 27-01-2006, 20:22
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2006, 20:18)
          CITAT (Farbror Blå @ 27-01-2006, 20:04)
          För hundra år sedan fick man veta hur man gjorde't av prästen, drängen eller annan förebild före bröllopsnatten.

Å prästen fick veta hur man gjorde´t av mig på själva bröllopsnatten! rolleyes.gif tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 27-01-2006, 20:24
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (stina @ 27-01-2006, 20:22)
          För hundra år sedan fick man veta hur man gjorde't av prästen, drängen eller annan förebild före bröllopsnatten.

Å prästen fick veta hur man gjorde´t av mig på själva bröllopsnatten! rolleyes.gif tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-01-2006, 20:25
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (stina @ 27-01-2006, 14:52)
          CITAT (Hannele @ 27-01-2006, 13:58)
          CITAT (stina @ 27-01-2006, 13:53)
          Samma 10-åriga tjej vet inte exakt hur man gör barn.

Det får man hoppas att hon snart vet! Mensen kommer ju vid 10-11 års ålder.

Mens vet hon vad det är!

Det vet nog många tjejer men vet de varför ?

Om en 10-åring inte vet hur barn blir till så kan nog jag tycka att det är lite underligt. Frågan om hur man blivit till brukar väl komma mycket tidigare. Nu menar inte jag att man ska demonstrera hur man gör utan att man pratar om det som vilken annan funktion som helst i kroppen.

Min åsikt är att vi naturligtvis ska ha sexualundervisning i skolan. Titta på t ex USA där man väljer att inte ha det i en del stater med motiveringen att man inte vill uppmana ungdomarna att ha sex. Och sedan har man många tonårsmammor som inte visste hur man ska skydda sig för att inte bli gravida.

Om vi sedan går tillbaka till den ursprungliga frågan så har jag inte sett programmet men kan väl tycka att den typen av program kan fylla en funktion . Hellre det än att ungdomar ska läsa herrtidningar eller se på P-rullar. Skillnaden borde vara att TV-programmet tar upp varför man har sex osv.

Intresset för sex har alltid funnits och kommer väl alltid att finnas annars skulle vi ju dö ut. Så varför hymla om att det finns? Är det bättre att 10-åriga flickor får lära sig hur och varför av kompisar än av sina föräldrar?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          stina
          Inlägg 27-01-2006, 20:28
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Hon har helt enkelt inte frågat sin mamma... Hon kanske vet mer än mamman tror, men mamman vill tänta tills flickan vill/känner sig mogen att prata om det. Dom har ett väldigt nära, fint och öppet förhållande!!! Mamman tänker dock att: När hon vill veta, så kommer hon att fråga. Och då berättar jag! Jag har inga synpunkter på det, ville bara berätta att alla barn inte är brådmogna vad gäller sex!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-01-2006, 21:32
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Kan förstå hur du menade Stina.

Tror faktiskt inte att dagens ungdomar är just brådmogna när det gäller sex. En del kanske vet mycket om det tekniska efter att ha t ex sett P-rullar men förstår inte det här med sex. Sex är ju inte en teknikfråga. Likadant med att småflickor klär sig utmanande. De förstår inte fullt ut utan det är bara häftigt.

Det kanske är som när mina söner hade hört "runda ord" på dagis och kom hem och sa dem vid middagsbordet. De väntade spänt på en reaktion men det enda som hände var att jag frågade om de visste vad orden betydde. Det visste de inte! Sedan var det inte ett sätt att " testa gränser" längre.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Rossi
          Inlägg 27-01-2006, 21:52
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif Det måste ha varit ett STYVT jobb! laugh.gif biggrin.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-01-2006, 21:54
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Rossi @ 27-01-2006, 21:52)

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif Det måste ha varit ett STYVT jobb! laugh.gif biggrin.gif

wub.gif wub.gif wub.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 27-01-2006, 22:45
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Ett idiotiskt program! Vem är så dum att de ställer upp i TV, med så´nt?

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 27-01-2006, 22:51
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Problemet är väl inte att barn är brådmogna. Större är problemet att personer med extrema åsikter ang sexuallivet tillåts husera bland våra barn i både förskola (Dagis) och skola och där påverka barnen. sad.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-01-2006, 23:11
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 22:51)
          Problemet är väl inte att barn är brådmogna. Större är problemet att personer med extrema åsikter ang sexuallivet tillåts husera bland våra barn i både förskola (Dagis) och skola och där påverka barnen. sad.gif

Och sen tror jag att de många gånger bara verkar brådmogna för att de känner till så många saker som de egentligen inte förstår. Barn är väldigt upplysta idag men kan inte ta till sig all information riktigt. Det finns nästan ingenting som man håller undan från dem och samtidigt skyddas de från det normala ansvar som de borde kunna ta, man sopar banan för dem som en riktig curlingspelare! tongue.gif Det blir lite obalans på nåt sätt.

Nu kom jag nog ifrån ämnet lite men det kanske inte gör nåt? rolleyes.gif Har läst en intressant bok som tar upp det här ämnet som heter Det infantila samhället, skriven av Carl Hamilton.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 27-01-2006, 23:55
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Lite lustigt iaf at ingen reagerat på inlägget jag länkade till och också hade citat ifrån.

Verkar som nutidens föräldrar tycker det är OK att "fröken" i skolan lär tioåriga pojkar runka rätt och tar jag för givet att samma föräldrar ser det som helt riktigt att "magister" tar tjejerna lite i skymundan och lär dem knep hur de ska onanera och tipsar om oljor de kan ta till hjälp.
          Eller rolleyes.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 28-01-2006, 00:07
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 23:55)
          Lite lustigt iaf at ingen reagerat på inlägget jag länkade till och också hade citat ifrån.

Uscha jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Jag kollade länken nu och blev ganska obehaglig till mods, det kändes som att hon hade gått ganska många smulor för långt. unsure.gif Okej, om barn ställer en fråga till en rakt ut så försöker man väl svara på den så gott det går och inte berätta mer än just det barnet frågar efter. Men hon hade ju uppmanat dem till att göra saker! Inte för att det var några upprörande eller hemska saker det handlade om egentligen, men det känns som att det inkräktade för mycket på integriteten.

Det måste vara svårt att vara lärare och veta hur mycket eller lite man ska upplysa.

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 28-01-2006, 08:49
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem nr: 6 813

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tack för dagens första skratt! wub.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 28-01-2006, 10:23
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Vilken tur att du hade koll på läget Magdis biggrin.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Berith
          Inlägg 28-01-2006, 10:34
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Nejmen gud så sorgligt. rolleyes.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          AnnammA
          Inlägg 28-01-2006, 12:34
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Det är väl ändå inte alla tjejer som kommer i puberteten så tidigt! Det finns de som är 10, jovisst, men om inte jag är helt fel ute, så brukar väl puberteten inträffa mellan 12-15-årsåldern, eller?

----
          AnnA

--------------------

Citera
          AnnammA
          Inlägg 28-01-2006, 12:41
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (AnnammA @ 28-01-2006, 12:34)

Det är väl ändå inte alla tjejer som kommer i puberteten så tidigt! Det finns de som är 10, jovisst, men om inte jag är helt fel ute, så brukar väl puberteten inträffa mellan 12-15-årsåldern, eller?

----
          AnnA

Jag menar, puberteten kan starta lite innan, medan mensen, vad jag läst mig till, brukar debutera vid 12-15-årsåldern, med variationer på tidigare och senare debuter. Har jag rätt eller fel?

----
          AnnA

--------------------

Citera
          AnnammA
          Inlägg 28-01-2006, 12:48
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (stina @ 27-01-2006, 13:39)
          Visst är ungarna tidigare mogna nu för tiden.... Jag har en bekant vars dotter (10 år) stirrade som om hon såg ett spöke när mamman frågade om hon skulle ha födelsedagskalas. Kalas - gud vad du är pinsam mamma!!! Nej, jag hade tänkt ha tjejmiddag. Och det hade hon - bara tjejer som kom uppklädda till tänderna, hjälptes åt att fixa till tacos och satt sedan stillsamt och åt middag i matsalen....

/Stina

Det där tycker jag också är helt OK, att ha tjejmiddag. Men det är när det går till ytterligheter, som tex när småtjejer som vill bära stringtanga och annat som man som förälder måste försöka stoppa upp.
          Det handlar kanske om att både få vara barn, men även få bli insläppt i det vuxna livet på den vuxnes ansvar. Att som tjej(och kille) lära sig att acceptera och tycka om sin kropp och sitt utseende, tycka om sitt jag!

---
          AnnA

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 28-01-2006, 14:43
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Har läst igenom hela den här tråden nu...puh..
          Och det är klart en massa har man att tycka då...
          Bl.a att Norrbottens-Magdis...du är för härlig... wub.gif

Min dotter är 17 år nu och tom hon tycker att det har eskalerat bara de sista åren...sånt som var helt otänkbart för henne i 10-årsåldern är helt normalt idag..
          Jag höll väl henne ganska så kort länge och talade om att jag inte tyckte det var OK men make-up och sånt som faktiskt har som ursprunglig uppgift att förstärka de sexuella signalerna...som mörka ögon och röda läppar...inte förrän man iallafall är stor nog att inse själv vilka signaler man sänder ut..

Samma med stringtrosor...de uppfanns väl har jag för mig för att strippor skulle kunna visa mera utan att vara nakna...för det fanns väl regler för hur mycket de fick klä av sig..och sånt sätter man på 8-åringar idag som sen är ute i lekparken och gör kullerbyttor...har man helt glömt diskussionen om pedofiler som var som livligast för 15 år sen..

Sen kan man ju diskutera hur mycket man vill att barn skall veta och när..men att de blir medvetna är ju inte detsamma som dekadens precis...
          Mina barn har vetat hur barn blir till sen de fått sitt första yngre syskon skulle jag tro...dessutom har vi kor och har varit tvungna att förklara vad seminörer gör... wink.gif
          Eftersom vi fått mens tidigt i min familj (min mamma var 9,jag 11) så berättade jag väldigt tidigt för min dotter om det, för att hon inte skulle bli rädd...och att man kan få barn då...
          För det finns många, många barn som "leker" sex...och tänk så himla galet DET skulle kunna bli...även om man som förälder absolut inte vill tro nåt sånt så är det lika bra att vara på säkra sidan...tycker jag...

Att det diskuteras sex i allmänhet tycker jag iofs är bra...för det är många som fortfarande är väldigt hämmade och det är ju hemskt...
          Att avdramatisera sex är bara nyttigt...och förhoppningsvis kommer mer riktig information fram också...inte bara att det finns diverse olika varianter man kan uttöva...
          Hur många kvinnor är t.ex medvetna om sin "brunst"? Jag har aldrig hört nån tala om det..annat än att de kollar hur slemmet är i konsistensen och att temperaturen går upp när man skall försöka skaffa barn och haft bekymmer...
          Hur många vet att det finns kvinnlig utlösning...jag har tom läst i faktaböcker att det INTE finns..men läste i nån roman ATT det finns...
          Vad skall man tro på??
          Nä...det har varit mycket hysch-hysch om sex alldeles för länge..tycker nog att det kan vara bra för många att få en liten inblick i andras sängkammare...men det behöver ju inte öppnas dörrar på vid gavel kanske...
          Har inte sett programmen på TV4 vill jag tillägga så dessa har jag inga kommentarer till..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-10-2026, 15:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon