Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Olika sorters basilika
          Katarina H
          Inlägg 08-02-2006, 10:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 119

Hej! Jag har bara skummat tråden, men kan berätta att jag odlat citron- och kanelbasilika. De var lika lätta att få att gro som de andra. Sedan har jag testat alla möjliga andra sorter och min erfarenhet är att basilika alltid är lätt att odla. kanelbasilikan var lite svår att använda tyckte jag. Däremot är citonbasilika och citrontimjan att rekommendera. Och om du funderar så är det ju bara att så några få frön och sedan kasta om du inte gillar sorten. Det är ju lätt gjort.

--------------------
          Katarina

Citera
          Rossi
          Inlägg 08-02-2006, 11:35
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Tack för svar Katarina! Ja, det är snart dags för mig att beställa fröer.

Visst kan jag testa och sen rata det jag inte tycker om. Det är mer en fråga om plats och så - det finns många andra fröer som pockar på platsen. smile.gif

Det verkar som om kanelbasilikan är lite svår i smaken så jag tror att jag skippar den för tillfället. Däremot ser jag väldigt mycket fram emot limebasilikan!

Jag återkommer så småningom med mina erfarenheter!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Gurkan
          Inlägg 08-02-2006, 12:15
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Står du i valet och kvalet och måste välja bort, så välj bort kanelvarianten.

Min limebasilika har titta upp så pass att jag kunnat lukta och smaka på den och den rekomenderas verkligen. Den har verkligen en typiskt limedoft.

Om du ser "Mrs. Burns" citronbasilika nånstans så rekomenderar jag verkligen den också.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          MB1965
          Inlägg 14-02-2006, 07:54
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Vilka fina kort!!!!

Den grekiska - dvärgbasilikan är kul och växer starkt. Däremot tycker jag att den är svårjobbad pga små blad och kraftig ved. Limon och citronvarianterna av basilika är kul, även om lite lime eller citronsaft fixar samma smak. Jag tyckte lime och anis var lite äckliga.

Thaibasilikan har lite tjockare blad, aningen lakrits i smaken, tyckte inte jag fann någon annan använding för den än odlingsglädjen.

Purpur ruffles tar ungefär dubbelt så lång tid innan den gror, och är känsligare för drag, låg temperatur än den storbladiga.

Har inte hunnit sätta den ännu- ingen röd basilika, utan bara två sorters storbladig och en småbladig dvärgbasilika.

Timjan- även citrontimjan passar bra ute i rabatten hos mig i Z2- nära husväggen.

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 14-02-2006, 13:05
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Gurkan @ 31-01-2006, 19:20)
          Nu har jag tagit mig samman och fotat några av mina små "modeller".

Alla är sådda den 2005-12-30 och står i 7x7cm krukor, plantjord + lite pelleterad hönsgödsel och en 400W HPS som grillar 14h per dygn. Temperaturen håller sig kring 24 grader med lyset på, 18-19 på natten.

Om man ska göra pesto eller äta som den är tycker jag att Genovese ger mest (och starkast) klassisk basilikasmak. Den växer snabbt och frodigt och känns igen på sina kupade blad.

Bättre sent än aldrig wub.gif
          Tack Gurkan! för de jättefina bilderna och beskrivningarna av dina basilikaplantor. Det gjorde det lättare för mig i alla fall att bestämma mig för vilka sorter jag ska prova i år. Annars hade det nog blivit de gamla vanliga eftersom jag inte vet så mycket om olika basilikasorter.

/Ewa smile.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 11:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon