|
Hej! Ända tills förra säsongen hade jag som du - ett vanligt köksfönster i ett vanligt varmt hus... Då gjorde vi en lagerhylla med lysrör under varje hyllplan som ställdes framför fönstret för att få mer odlingsplats, och en lysrörsarmatur hängdes i fönstret ovanför sådderna där. Det gick det också. Perenner sådde jag från januari och framåt, och så fick de åka ut under den eventuella snön och gro när värmen kommer, så de behövde aldrig hamna i det varma köket. Ettåringar jag brukade odla var tex Blomman för dagen, luktärt, tagetes, tobaksblomma, sommardahlia, ricin och förstås tomat, gurka, squash och vattenmelon. Så det vet jag går utmärkt, började i april nån gång med de första.
Lysrören jag har har jag köpt på Silvan, och armaturen i taket på Blocket (två stora för 50 kr styck, med lystör i). Inte vet jag vad det är för lampor men det funkar jättebra! Visst blev en del lite rangligt men så fort det fanns möjlighet började jag avhärda och ställa ut skyddat i lätt skugga över dagen när det var bra väder, och då stannade den värsta tillväxten upp i den svalare luften.
Tvättstugan med fuktig värme tror jag är ett uselt alternativ, som du ju också märkte förra året. Sydostfönster, det var vad jag hade i mitt förra kök. Skugga för värsta solhettan bara. Tappa inte sugen! Det är klart du ska fortsätta odla!
Hälsningar Maria utanför Enköping
|