Karamell
30-01-2006, 11:25
Vad är bästa stället då för frösådden? Första året jag provade slängde jag ner lite frön i såna där avlånga gröna lådor man kan köpa på ICA. Det blev ganska bra. Året efter slog jag på stort, köpte blomsterlampor och barrikaderade hela bänken i tvättstugan med mina odlingar. Det tog sig - men blev rangligt och jättekänsligt för torka/väta. En helg bortrest och alla tvärdog. Trist.
Jag har inget ställe där växterna kan gosa sig i 16-17 grader. Det är inomhustemp på 21 grader eller utomhusklimat. Inga fler val. Hur ska jag göra då?
Var först på väg att totalt skippa fröodlandet i år, men nu har jag läst era inlägg och blev så sugen igen!!! Samtidigt sitter förra årets besvikelse kvar som en nagg i hjärtat.
Med de förutsättningar jag har kan jag:
a) ställa en sån där låda i köksfönstret i sydostlig riktning (dvs inte så mycket ljus)
b) arrangera med blomlampor i tvättstugan - där luften varm när tumlaren är igång. Och den är igång ofta...
kerstin z5-6
30-01-2006, 11:42
Vad är blomlampor ? Lysrör ?
Rangliga växter har fått för lite ljus -starta senare , sår du ettåringar eller perenner ?
Perennerna sår du nu o ställer ut
ettåringarna -kan man med många starta slutet april-då blir innevistelsen inte så lång
Köksfönster är 0 noll ljus före april
Karamell
30-01-2006, 14:02
Blomlampor = speciella glödlampor typ "botanica". Fick tips om att använda sådana. Men det bidde inte så bra...
Vänta till april alltså... kanske lika bra.
Sår mest anueller och lättodlade saker
Lady Hamilton
30-01-2006, 14:15
Byt ut dina speciella glödlampor typ "botanica" till vanliga Lågenergilampor eller små lysrör så kommer du säkert att klara dig bättre. För lågenergi/lysrör alstrar inte alls lika mycket värme som "glödlampor" + att låg/lys ger ett bättre "ljussken" till dina sådder.
Ett tips till dig är att ställa dina sådder på en bricka eller plastlåda/back som har kanter och under sådden lägger du en kapillärmatta (finns lite överallt bl.a. coop) så har du en "vatten reserv" om du reser bort några dagar och sådderna riskerar inte att torka ut lika snabbt
kerstin z5-6
30-01-2006, 14:26
Vanliga lysrör nära sådderna .. i mina växthus blir det lätt mkt varmt dagtid from mars -särskilt i det stora ... ljusmängden avgör hur varmt de står ut med
Ettåringar klarar ofta högre temp än perenner -men de vanligaste sorterna klarar värme bra ..OM de fårtillräckligt ljus -lysrör 10-15 cm över sådden
"Blomlampor" det är ett uselt försäljningstrick ..

Bevattningsmatta o bricka är bra om man åker bort -en liten fläkt gör stor skillnad med för miljön
Sår mest anueller och lättodlade saker ? anueller -de misslyckas jag ofta med -tycker de är krävande och svårodlade jag
Lady Hamilton
30-01-2006, 14:43
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2006, 14:26)
Vanliga lysrör nära sådderna ..
Det tycker NATURLIGTVIS jag också är den bästa lösningen
I mitt svar utgick jag från att du "bara" hade "vanliga lys armaturer med "sockel-fästen"
" De ská va lysrör, då mår våra växter allra bäst, det ska va lysrör, då växer de med väldig fart, de ska va lysrör......(Nynnas i melodi "Man ska há husvagn....med Galenskaparna.)
kerstin z5-6
30-01-2006, 14:58

men har man ingen möjlighet är förstås lågenergi ok

men ska man ha riktigt kul så

är lysrören bra
Anna Maria
30-01-2006, 20:49
Hej!
Ända tills förra säsongen hade jag som du - ett vanligt köksfönster i ett vanligt varmt hus... Då gjorde vi en lagerhylla med lysrör under varje hyllplan som ställdes framför fönstret för att få mer odlingsplats, och en lysrörsarmatur hängdes i fönstret ovanför sådderna där. Det gick det också. Perenner sådde jag från januari och framåt, och så fick de åka ut under den eventuella snön och gro när värmen kommer, så de behövde aldrig hamna i det varma köket. Ettåringar jag brukade odla var tex Blomman för dagen, luktärt, tagetes, tobaksblomma, sommardahlia, ricin och förstås tomat, gurka, squash och vattenmelon. Så det vet jag går utmärkt, började i april nån gång med de första.
Lysrören jag har har jag köpt på Silvan, och armaturen i taket på Blocket (två stora för 50 kr styck, med lystör i). Inte vet jag vad det är för lampor men det funkar jättebra!
Visst blev en del lite rangligt men så fort det fanns möjlighet började jag avhärda och ställa ut skyddat i lätt skugga över dagen när det var bra väder, och då stannade den värsta tillväxten upp i den svalare luften.
Tvättstugan med fuktig värme tror jag är ett uselt alternativ, som du ju också märkte förra året.
Sydostfönster, det var vad jag hade i mitt förra kök. Skugga för värsta solhettan bara. Tappa inte sugen!
Det är klart du ska fortsätta odla!
Hälsningar
Maria utanför Enköping