|
Vad blev INTE bra förra året?, frösådder... |
|
|
|
01-02-2006, 14:51
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Fritillaria kan ta mer än 18 månader att gro -och ska man odla luktärter i kruka får den vara både djup och välgödslad
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
01-02-2006, 15:00
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
Det jag blev mest besviken på var Himmelsblomma - "Nanting se peckligt å´na se barnsli´t ha vell já in´t vyre ve öm! Det blev några "gräs-strån" men de blommade vackert på varje strå
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
01-02-2006, 15:55
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
Sommarflox,en låg variant, Peppermint candy. Det blev så futtiga plantor så man kan knappt kalla dem plantor. Ingen höjdare!  Och sedan så blev alla mina luktärtor BLÅ! Övriga färger grodde inte! Och ingen doft hade de heller!
|
|
|
|
|
01-02-2006, 16:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2006, 14:51) och ska man odla luktärter i kruka får den vara både djup och välgödslad  Ok, vet vart jag ska sätta dem i år. Ska försöka vara snäll och gödsla dem Söderläge är ok va?
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
01-02-2006, 16:12
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Vad blev inte bra??? Jaha, som vanligt har jag förträngt detta. Vissa sorter vill jag ju ha och försöker om igen. Vet detta sedan gammalt I höstas gjorde jag dock en "så-inte-fler-gånger-förteckning" för att inte gå på samma missar om igen. Denna lista ligger........ jo, jag vet var. Kvar i sommarstugan! Men jag ska dit innan jag kommer starta några nya sådder, så det ska nog ordna sig. Det jag på rak arm vet att jag inte var nöjd med var: Hjälmböna. Växte inte alls så mycket som jag tänkt mig och blommade inte heller så mycket. Trumpetblomma. Har jag misslyckats med fler år. Kejsarvindan. Växte väldigt bra, men blommade inte förrän i oktober! Ute ska jag sluta så salladslök. Har försökt två år, men antingen blir det bara ett par grässtrån eller så glömmer vi använda den.
|
|
|
|
|
01-02-2006, 16:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
Åh, detta var bästa tråden på länge..jag läser allt och slukar... Så mycket information om hur man inte skall göra på ett och samma ställe... Jag har börjat återfå hoppet ochkanske jag vågar mig på att så luktärtor i vår  Jag har gått 25 olika sorter, så jag borde ju ha en rimlig chans att få upp någon sort ialla fall.
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
01-02-2006, 18:33
|
Medlem
Antal inlägg: 587
Medlem nr: 67

|
Fru Berglund
Luktärter ska till skillnad av Rosenskära ha jättemycket gödsel och djup jord, de har minst en halv meter rot, rakt ned, anna rs blir det inga blommor, gödsla med koskit eller hönsskit vid planteringen och ge näring varje gång du vattnar så blir det jättemycket blommor, vidare vill de ju ha soligt och varmt oxå, och så måste du plocka bort vissna blommor annars slutar de blomma, luktärtor är ena kinkiga saker
Lena
|
|
|
|
|
01-02-2006, 18:46
|
Medlem
Antal inlägg: 160
Medlem nr: 6 501

|
CITAT (Lena @ 01-02-2006, 18:33) Luktärter ska till skillnad av Rosenskära ha jättemycket gödsel och djup jord, de har minst en halv meter rot, rakt ned, anna rs blir det inga blommor, gödsla med koskit eller hönsskit vid planteringen och ge näring varje gång du vattnar så blir det jättemycket blommor, vidare vill de ju ha soligt och varmt oxå, och så måste du plocka bort vissna blommor annars slutar de blomma, luktärtor är ena kinkiga saker Oj, vilken tur att jag inte visste det förra året! Jag sådde dels inne i små plastkrukor men jag skolade inte om innan jag satte ut, dels sådde jag ute på friland och allt utom de jag satt i för mycket skugga blev jättefina med massor av väldoftande blommor! Vattnade med blå korn och knipsade av ärtskidorna och plockade blommor tills jag nästan tröttnade på dom....  Gör nog samma i år, men nu har jag andra sorter så det ska bli spännande!
|
|
|
|
|
01-02-2006, 22:08
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (Hamilton @ 01-02-2006, 15:00) Det jag blev mest besviken på var Himmelsblomma - "Nanting se peckligt å´na se barnsli´t ha vell já in´t vyre ve öm! Det blev några "gräs-strån" men de blommade vackert på varje strå  Hm, mina har nyss kommit upp, vad gjorde du med dina så jag slipper göra dom misstagen i alla fall?  Är några pinnar nu... En annan sort jag inte ska så mer än prydnadskål, de växte och hade varit jättefina även i balkonglådan där de stod om det inte varit för KÅLFJÄRILARNA!!  Hujeda mig vicket arbete att plocka larver och skrapa bort ägg vareviga dag! Och när jag till sist fick dom i jorden i augusti så tog sniglarna över-sniglar älskar kål!  Det blev rena snigelhotellet, på varje bladvåning fanns fullt av både larver och ägg. Till sist drog jag upp allihop och slängde i en sopsäck.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
01-02-2006, 22:14
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
om man har möjlighet att odla sin prydnadskål lite avskilt tex i pallkrgae med fiberduk på, slipper man sniglar o kållarver det är ju först i slutet sommaren man vill ha dem till krukor
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
02-02-2006, 08:48
|

Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 2 397

|
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
02-02-2006, 09:09
|
Medlem
Antal inlägg: 587
Medlem nr: 67

|
Vad gödslade du med i pallkragarna?
Lena
|
|
|
|
|
02-02-2006, 16:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (Lena @ 01-02-2006, 18:33) Fru Berglund
Luktärter ska till skillnad av Rosenskära ha jättemycket gödsel och djup jord, de har minst en halv meter rot, rakt ned, anna rs blir det inga blommor, gödsla med koskit eller hönsskit vid planteringen och ge näring varje gång du vattnar så blir det jättemycket blommor, vidare vill de ju ha soligt och varmt oxå, och så måste du plocka bort vissna blommor annars slutar de blomma, luktärtor är ena kinkiga saker
Lena Tack, då ska jag gödsla, plantera i stoooora krukor, knipsa osv och hoppas på det bästa
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
03-02-2006, 11:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
CITAT (Hamilton @ 01-02-2006, 15:00) - "Nanting se peckligt å´na se barnsli´t ha vell já in´t vyre ve öm! Det blev några "gräs-strån" men de blommade vackert på varje strå  [QUOTE] Jag har också sått himmelsblomma som blev just så. Inget bra alltså. Men sen läste jag någonstans att det tar två år för den att bli bra. Tyvärr dog mina strån första vintern så jag kan inte lova att det är så. /Åsa
|
|
|
|
|
08-02-2006, 08:56
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (Margareta Hansson @ 01-02-2006, 22:08) CITAT (Hamilton @ 01-02-2006, 15:00) Det jag blev mest besviken på var Himmelsblomma - "Nanting se peckligt å´na se barnsli´t ha vell já in´t vyre ve öm! Det blev några "gräs-strån" men de blommade vackert på varje strå  Hm, mina har nyss kommit upp, vad gjorde du med dina så jag slipper göra dom misstagen i alla fall?  Är några pinnar nu... En annan sort jag inte ska så mer än prydnadskål, de växte och hade varit jättefina även i balkonglådan där de stod om det inte varit för KÅLFJÄRILARNA!!  ....... Mina Himmelsblommor fick min syster........och vad hon gjorde med dem har jag glömt att fråga om Prydnadskålen hade jag i ett "miniväxthus" med plast överdrag, bakom växthuset, så dem klarade jag.......  Förutom att när jag skulle plantera dem blev jag tvungen att gräva "djupa" planterings gropar  Ska nog placera dem lite mera ljust i år. Men Änglatrumpeterna misslyckades jag totalt med i frösådd, däremot gick sticklings förökningen över förväntan
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|