Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dags att bojkotta arabiska/muslimska varor?, Eller vad tycker ni?
          Sommartorparn
          Inlägg 07-02-2006, 14:23
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Reserv @ 07-02-2006, 12:56)
          Om det skulle va´respekt så skulle jag uppskatta att ingen pådyvlade mig deras religion och gjorde så det påverkade halva samhället, jag ska väl också respekteras i såna fall?

Jag har svårt att tro att muslimer skulle ha så mycket makt över dig. Jag har aldrig varit med om att muslimer har försökt pådyvla mig sin religion. (vilket däremot kristna ofta gör) Jag tror att det är din egen räddsla för det okända som spelar dig ett spratt här!

Snarare finns det många studier som visar den maktlöshet sommånga invandrare lever i, där både dom och deras barn står utanför arbetsmarknaden, och där dom inte ens efter ett helt liv i detta land accepteras som svenskar. Det är sorgligt tycker jag att vissa t.om. byter ut sina namn för att bli accepterade som svenskar. Varför? P.g.a. människor som du Reserv som är livrädda för allt som verkar lite annorlunda.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Reserv
          Inlägg 07-02-2006, 14:32
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Sommartorparn @ 07-02-2006, 14:23)
          CITAT (Reserv @ 07-02-2006, 12:56)
          Om det skulle va´respekt så skulle jag uppskatta att ingen pådyvlade mig deras religion och gjorde så det påverkade halva samhället, jag ska väl också respekteras i såna fall?

Jag har svårt att tro att muslimer skulle ha så mycket makt över dig. Jag har aldrig varit med om att muslimer har försökt pådyvla mig sin religion. (vilket däremot kristna ofta gör) Jag tror att det är din egen räddsla för det okända som spelar dig ett spratt här!

Snarare finns det många studier som visar den maktlöshet sommånga invandrare lever i, där både dom och deras barn står utanför arbetsmarknaden, och där dom inte ens efter ett helt liv i detta land accepteras som svenskar. Det är sorgligt tycker jag att vissa t.om. byter ut sina namn för att bli accepterade som svenskar. Varför? P.g.a. människor som du Reserv som är livrädda för allt som verkar lite annorlunda.

Jag betackar mig för den stämpel som du och en del andra sätter på bl.a. mig här i forumet. Jag arbetar med och runt invandrare dagligen, jag är mycket väl insatt i både hur dom och svenska ungdomar har det. Det är inte lite fräckt att påstå att folk skulle va´främlingsfientliga bara för att dom inte delar några andras åsikter. Jag tycker bara att det är för stora skillnader mellan några teckningar och nedbrända ambasader, är jag främlingsfientlig då? Och angående den ömsesidiga respekten jag efterlyste, det är många som bokat resa till länder som är mycket oroliga just nu, dom får sina semesterveckor sabbade för att det finns såna som får hållas.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 07-02-2006, 14:58
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Hur vore det då om du höll dig till ämnet, i stället för att komma med svepande generaliseringar om alla muslimer och diffusa beskyllningar om att dom skulle ha för mycket makt i Sverige......... mad.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Margaretha
          Inlägg 07-02-2006, 15:18
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Man måste nog som alltid försöka se att saker och ting har två sidor! Ingenting är svart eller vitt och ingen av oss har hela "sanningen" i det här fallet. Eller någon enkel lösning.
          Men jag tycker ändå att man måste få säga vad man tycker utan att bli påklistrad en etikett av det ena eller andra slaget. För visst är situationen allvarlig.

Sydsvenskan har just en serie om islam

http://sydsvenskan.se/sverige/article140245.ece

Citera
          Reserv
          Inlägg 07-02-2006, 15:25
          Länk hit: #125

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 07-02-2006, 14:58)
          Hur vore det då om du höll dig till ämnet, i stället för att komma med svepande generaliseringar om alla muslimer och diffusa beskyllningar om att dom skulle ha för mycket makt i Sverige......... mad.gif

Här sveps inget. Vi bor i sverige, men svenska barn ska behöva byta ut sina läroböcker för att en sagofigur är avbildad där? Dom muslimer jag har/haft nåt emot är dom extrema fanatikerna, om vi låter dom hållas och gör som dom vill så är det inte svenskarna som bestämmer över sitt land, då är det juh arabvärldens fanatiker som styr. Som svensk i sverige så stör det mig självklart, för jag ser inte det jämnställda mellan teckningarna och bränderna på ambasaden.

Citera
          solkatten
          Inlägg 07-02-2006, 15:51
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 640

CITAT (AndreasBlomquist @ 07-02-2006, 04:34)
          Solkatten är uppenbarligen förtäckt rasist för om vi ska få tycka och tänka vad vi vill varför ska då inte muslimer få göra samma sak utan att du ska bojkotta dem? Att de sen bojkottar Danmark och danska varor är ju lika illa. Kom dock ihåg att inte dra alla muslimer över en kant, alla bojkottar inte Danmark eller stödjer våldet.

Ursäkta om jag varit otydlig men jag tycker att alla ska få tänka och tycka vad dom vill.
          MEN jag är helt emot att man tar till våld!
          Det är viss skillnad.

Jag drar inte alla muslimer över en kam, men tyvärr så har man inte sett eller hört mycket av muslimer som inte är emot bojkotten och våldet. Finns dom? Om dom finns så är det vår media som censurerar ut dom så att vi får en ensidig bild av muslimer.

För övrigt om det inte har framkommit tidigare så tycker jag att bojkott av tjänster och varor är en bra metod för den lilla människan att påverka.
          Men man får absolut inte hota, bränna eller utföra andra terrorhandlingar.

Sydsvenskan har en bra artikel:
          Ledare - Ursäkterna får räcka nu

Citat:
          "Huruvida det finns ett förbud inom islam mot att avbilda profeten eller ej, tycks det råda delvis delade meningar om. Men i den mån ett sådant förbud existerar så kan det bara omfatta troende muslimer. Inte kristna. Inte hinduer. Inte buddister. Inte ateister.
          Detta är en del av den religionsfrihet som alla – även muslimer – åtnjuter i Europa."

--------------------
          Karlskrona, Blekinge, Zon 1

Citera
          Pirum
          Inlägg 07-02-2006, 16:58
          Länk hit: #127

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

En orsak till att många "pekas ut" oskyldigt som terrorister eller extremister är att minoriteten är mer högljudd än majoriteten tydligen. Om vi får se hundratusentals muslimer demonstrera mot självmordsbombningar, utförda i islams namn, riktade mot civila (militäranläggningar har de väl laglig rätt att bomba) i Europa och USA så skulle folks fördomar kanske minska.

Förtydligande : jag menar att i många länder i mellanöstern så kan det anses finnas legitima skäl att angripa ockupationsmakter, soldater, diktatorer, etc. Att angripa ambassader och människor för att någon har tecknat bilder som upplevs som kränkande är ju däremot vansinne. Men det kanske jag tycker eftersom jag fullt ut inte kan förstå den påstådda kränkningen.

Jag tycker fortfarande att flera av karikatyrerna var bra, och en del av dem blir bara bättre och bättre (mer träffsäkra).

Någon nämnde Jehovas, och där har vi ett exempel på en grupp som hånas mer än de flesta andra i dagens samhälle. Har knappt nånsin hört nån säga ett snällt ord om dem, oftast kommer det reflexmässiga fördömanden istället. Hade man sagt samma sak om judar eller muslimer hade det väl blivit buren. Men, det är smällar som Jehovas får ta eftersom de okynnesbesöker folk hela tiden. Dock är det synd om deras barn som ibland får möta fördomar i skolorna.

--------------------
          zon2.5

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-02-2006, 17:14
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (solkatten @ 07-02-2006, 15:51)
          Citat:
          "Huruvida det finns ett förbud inom islam mot att avbilda profeten eller ej, tycks det råda delvis delade meningar om.

När jag läste ditt inlägg så skrev jag in Muhammed images på Google och fick en hel drös med länkar, kikade i bl.a den som heter muhammed image archiv... där finns ju hur många bilder som helst... en del ser ut att vara av gammalt datum.
          Kanske är det inte alls förbjudet förutom nidbilder som tydligen publicerats.

Citera
          cic
          Inlägg 07-02-2006, 17:52
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (pisanggoreng @ 07-02-2006, 08:27)
          För övrigt tycker jag det är skrämmande hur mycket fördomar och främlingsförakt det finns här,
          men det är ju en annan sak.

Word.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-02-2006, 08:33
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Felix matte @ 07-02-2006, 17:14)
          När jag läste ditt inlägg så skrev jag in Muhammed images på Google och fick en hel drös med länkar, kikade i bl.a den som heter muhammed image archiv... där finns ju hur många bilder som helst... en del ser ut att vara av gammalt datum.
          Kanske är det inte alls förbjudet förutom nidbilder som tydligen publicerats.

muhammed cartoons ger napp lättare.

I Sverige ska Liber nu slänga skolböcker med Muhammeds bilder.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          adrian
          Inlägg 08-02-2006, 09:25
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 1 463
          Medlem nr: 1 638

Jaha...
          En gång i tiden så brändes skolböcker för att "fel" saker fanns att läsa i dem.
          Vem styr över skolböckerna och det som skall finnas att lära alla barn?
          Är inte det Bonniers?

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 08-02-2006, 09:31
          Länk hit: #132

Medlem

CITAT (adrian @ 08-02-2006, 09:25)
          Jaha...
          En gång i tiden så brändes skolböcker för att "fel" saker fanns att läsa i dem.
          Vem styr över skolböckerna och det som skall finnas att lära alla barn?
          Är inte det Bonniers?

Näe, just nu så är det alla "djupt kränkta muslimer". När sverige inte ens kan/törs ha kvar läroböcker med en sagofigur, av rädsla för represalier eller av "respekt" för arabvärlden, då är det nåt vajsing i samhället.

Citera
          adrian
          Inlägg 08-02-2006, 10:53
          Länk hit: #133

Medlem

Sverige har alltid varit rädda för att ta ställning, vad vinner man på det?
          Innerst inne så har ALLA en åsikt om det mesta men det är bara några få som törs visa det.
          Vi får inte fler vänner eller biljett in i himlen för att vi hycklar med våra åsikter.
          Som förälder får man försöka lära sina barn hur världen fungerar, och sen kommer skolan och vinklar en hel del p.g.a vad??

VEM bestämmer VAD våra barn ska tro och veta om omvärlden?

De som suktar efter andras gillande?

De som är rädda för att stöta sig med vissa grupper som lätt blir arga och dödar eller förstör samhället?

SKA sanningen suddas ut?

Vad det gäller en hel del historia så är sverige en "kyckling"..biggrin.gif

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-02-2006, 11:10
          Länk hit: #134

Medlem

CITAT (adrian @ 08-02-2006, 10:53)
          Sverige har alltid varit rädda för att ta ställning, vad vinner man på det?

Under kriget kunde ett neutralt Sverige ge skydd åt många och rädda liv.
          Sverige har fortsatt att ge skydd åt många flyktingar sedan också.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          adrian
          Inlägg 08-02-2006, 12:41
          Länk hit: #135

Medlem

Försåg inte sverige tyskland med material, och lät dem gå genom vårt land för att anfalla norge?
          Nu är jag ingen expert på detta, men har för mig att det var nåt sånt...

OM det var så att sverige gjorde detta, så tycker jag inte att sverige var HELT neutrala utan fega.

Isåfall underlättade vi ju för dem att anfalla vår granne, och det tycker jag är som att ange sin granne för att rädda sitt eget skinn...

FEGT....

(men jag kan ju ha fel, och isåfall så är det bara att glömma detta inlägg..)

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-02-2006, 13:10
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (adrian @ 08-02-2006, 12:41)
          Försåg inte sverige tyskland med material, och lät dem gå genom vårt land för att anfalla norge?
          Nu är jag ingen expert på detta, men har för mig att det var nåt sånt...

Nu har vi hamnat ordentlgt utanför ämnet, men här finns det att läsa om invasionen av Norge och Danmark.

Vidhåller fortfarande att Sveriges neutralitet räddade många liv, och gör det fortfarande.
          Många har fått skydd här.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Pirum
          Inlägg 08-02-2006, 13:13
          Länk hit: #137

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Sverige spelade under täcket med både Tyskland och de allierade under kriget. De enda vi inte samarbetade med var väl Sovjet antar jag. Åtminstone tror jag inte det.

De trupper som färdades genom Sverige gjorde det efter att Norge var besegrat. Döljt som "sjukvårdstransporter" etc. Illa nog, men de reste inte genom Sverige för att attackera Norge.

För övrigt har en fransk satirtidning nu publicerat både de danska bilderna, samt nyproducerade egna.

--------------------
          zon2.5

Citera
          cic
          Inlägg 08-02-2006, 13:16
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (solkatten @ 02-02-2006, 16:31)
          Efter den senaste stormen runt teckningarna av Muhammed så börjar jag undra om man överhuvudtaget får säga/tycka/rita/skriva nåt om muslimer eller profeten Muhammed utan att få det godkänt av en shiamuslim först. För att vara på den säkra sidan eftersom demokrati och yttrandefrihet inte tycks gälla. sad.gif

Så alla ickemuslimer kanske ska ta och bojkotta arabiska varor och bara handla kristet/buddistisk/hinduistiskt osv.

Fast det kanske inte finns så många arabiska företag som säljer i Sverige förutom i "invandrarbutiker" då.

Vad tycker ni angående Fatwan mot de danska teckningarna?

Jag kan inte låta bli att fundera över vad syftet med bilderna var?

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-02-2006, 21:43
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Syftet var väl att skapa debatt och det lyckades. Jag har varit lite frånvarande ett tag så jag hoppar tillbaka till något Andreas skrev om att man skall skära halsen av sina fiender. Oavsett i vilket sammanhang detta står så kan man knappast säga att det är kärleksfullt. Det är också säkert så att en del fanatiker plockar ut fraserna ur sitt sammanhang och använder dessa som dom själva vill. Det står ju i koranen! Där är en av farorna med islam.

Det går att plocka ut nästan vad man vill ur dom religösa skrifterna eftersom dom givetvis inte är dikterade av en allvetande gud utan påhittade av en eller flera personer. Tänk bara på kvinnoprästmotståndarna som plockat ut några bitar ur Paulus Korinterbrev för att få medhåll för sin ståndpunkt. Detta trots att Jesus enligt resten av bibeln var en stor feminist och jämlikhetssträvare.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 08-02-2006, 22:14
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Så långt är det ju rätt: muslimer kan plocka verser eller kapitel från koranen och helt glömma kontexten. Vissa av dem gör det. Och ibland blir det missvisande.

Men de är inte ensamma om att göra det- Andreas inlägg var ju ett tydligt exempel på hur illa det går även när icke-muslimer gör det. Nämnda man plockade en koranvers utan att förstå kontexten, till synes bara för att hälla vatten på sin egen islamofobiska kvarn.

(Just det nämnda exemplet kan nog inte sägas vara "kärleksfullt", som du säger. Men nu är väl inte krig heller en speciellt kärleksfull händelse..? Och om du skulle få för dig att läsa tidig muslimsk historia någon gång, så kommer du också se att det tidiga muslimska samfundet var hårt ansatt från många håll. )

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 09:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon