Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dags att bojkotta arabiska/muslimska varor?, Eller vad tycker ni?
          *Felix matte*
          Inlägg 02-02-2006, 20:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag håller mig också borta från den här diskussionen... risken är stor att forumet skulle bombhotas om jag sa vad jag tycker.
          Iaf så vågar jag påstå att våldet är på god väg att tysta folket... ja inte alla men.... sad.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 02-02-2006, 20:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Felix matte @ 02-02-2006, 20:11)
          Jag håller mig också borta från den här diskussionen... risken är stor att forumet skulle bombhotas om jag sa vad jag tycker.
          Iaf så vågar jag påstå att våldet är på god väg att tysta folket... ja inte alla men.... sad.gif

Ska jag tolka saken som så att de har spioner som lusläser allt och sedan ger sig på den som säger något negativt !

Nu blev jag nästan rädd

Citera
          Hannele
          Inlägg 02-02-2006, 22:20
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Här är de tolv teckningarna.

Jag boijkottar ingen i detta fall.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Reserv
          Inlägg 02-02-2006, 22:26
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Hannele @ 02-02-2006, 22:20)
          Här är de tolv teckningarna.

Jag boijkottar ingen i detta fall.

Är det dom där bilderna som dom för sånt jädra väsen för?? blink.gif Och när dom själva målar nidbilder av amerikanska presidenter t.ex. och bränner andra nationers flaggor i parti och minut, då 'är det jädra i min lilla låda inget fel??? wacko.gif Dom är faen i mig inte kloka på en enda liten fläck dom där fanatikerna, håller med Gossen Ruda ja, ska vi bilda nån antisekt du och jag?

Citera
          aqualis
          Inlägg 02-02-2006, 23:16
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 6 955

Historien har sett detta förut.
          Samhällen och dess medborgare får orsak att ställa frågor som inte ryms inom de ramar som tillåts. Individerna vänder det gamla ryggen och går vidare. Kvar står bevararna och skriar så länge någon vill lyssna på dem.

Munken Giordano Bruno brändes på bål i rom år 1600 efter att nekat frångå sin beskrivning av solsystem. Problemet har klara paralleller med dagens konflikt.
          Att möta bevararna med konflikt behövs inte. Saken kommer att lösa sig själv.

Det måste kännas ganska trist för dem som mot sin övertygelse tills vidare måste stämma in i bevararnas skriande.

Muhammed är dock en person som har existerat. Att det finns orsak att ställning till honom och hur han utnyttjas av olika intressen måste vara vars och ens rätt.

Den som försöker gömma sig bakom religionsfrihet för att skyla över dumheter kommer att förlora den här gången också

Fria friska människor ber inte präster om råd och vägledning
          Sven.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 02-02-2006, 23:31
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Problemet kommer som Sven säjer att lösa sej själv, inte smärtfritt, men i längden.
          Idag publicerade ju en muslimsk tidning bilderna också, vilket jag ser som en lättnad. Nu kan gemene man se att bilderna inte var så farliga som man trodde (antar jag, inte sett dom själv) och inse att deras bojkott förringar ,uhammed och hans lära mer än bilderna i sej själva.

Sen skulle jag vilja undra en sak?

Vad är det med det moderna samhället att inget får vara heligt?
          Varför mååååste en del bara provocera, hoppa på och förlöjliga överheter, kungen, Jesus (ecce homo) eller Muhammed?

Skrik tryckfrihet allt ni vill men vad finns det för skäl att ge sej på en religiös ledare, särskilt med tanke på vilken anstöt det kommer att ha?
          Eller är det så att somliga bara vill just det, reta upp och väcka anstöt?

--------------------

Citera
          forsta
          Inlägg 02-02-2006, 23:36
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 6 044

När en biträdande fotbollstränare säger att man får respektera
          de religiösa regler som gäller i arabländerna så hudflängs han av
          allmänheten och får schavottera i medierna.

Men när en folkgrupp, med hänvisning till samma religion, hotar ett
          flertal länders medborgare, med anledning av att en tidning (för flera
          månader sedan) publicerade misshagliga bilder, är det tystare.
          Tidningarnas kritiska kommentarer är förvisade till ledarsidorna,
          antagligen eftersom de vet att det bara är ett fåtal som läser dem.

Vår lagliga yttranderätt ska inte få inskränkas och om någon
          hetsar mot folkgrupp ska vederbörande ställas till svars för det
          i sitt hemland, eller möjligen i Haag.

Jag ser osökt en parallell med Ecce Homo-utställningen.
          Ett par hundra tusen svenskar kände sig av religiösa skäl
          oerhört kränkta men då togs det ingen hänsyn.

Måhända är det typiskt svenskt (eller västerländskt) att det går
          bra att hävda sin rätt så länge det är ofarligt och inte kostar något.

Citera
          Gurkan
          Inlägg 03-02-2006, 00:22
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

CITAT (Farbror Blå @ 02-02-2006, 23:31)
          ....
          Sen skulle jag vilja undra en sak?

Varför mååååste en del bara provocera, hoppa på och förlöjliga överheter, kungen, Jesus (ecce homo) eller Muhammed?
          ....

Varför ? För att ställa saker på sin spets och skapa en debatt. Världen ser inte längre ut som den gjorde när Bibeln eller Koranen skrevs och därför är det nödvändigt att lyfta fram saker ibland även om det blir lite stökigt och nån blir sårad.

Idag har vi en kvinnlig kandidat till ärkebiskopsposten i Sverige, hon är dessutom homosexuell. Det var inte så många år sen det inte ens var tillåtet för kvinnor att bli präster.

Hade det varit möjligt om det inte hade funnits en debatt om kyrkans roll i samhället, kyrkans syn på kvinnor, kyrkans syn på homosexuella ? Ecce Homo var ett stort steg framåt för alla dom som blivit straffade, förnedrade och dömda till helvetet av kyrkan under århundraden för sin kärlek.

"Det var bättre förr - ju förr desto bättre" tycker många men jag tror att det var mycket sämre förr, i nästan alla avseende, och vi kommer inte framåt sålänge vi inte får ifrågasätta det gamla.

Tycker inte heller att man ska provocera för sakens skull men ibland måste man ifrågasätta den rådande ordningen.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Parazzi
          Inlägg 03-02-2006, 05:56
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 7 023

Frågor och svar om publiceringen av Jyllands-Postens Muhammedbilder.

Saxat ur DN:s artikel:
          CITAT
          Är det bara de rasistiskt anstrukna nidbilderna av Muhammed som är problemet?

Nej, i själva verket hade det varit nästan lika illa om profeten framställts i trevlig och positiv dager. Enligt sharia (islamisk lag) är det kränkande att över huvud taget avbilda profeten.
          CITAT
          Är det bara i islam det finns regler för vad som får avbildas?

Långt därifrån, skillnaden är väl att det inte efterlevs i kristenheten. Motståndet mot bilder - särskilt av heliga ting och gudomligheter - är varken nytt eller något unikt för islam. I Gamla testamentet stadgas bildförbud (2:a Mosebok kapitel 20): "Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting". Det judiska förbudet mot avgudadyrkan återkommer i Koranens sura 5,92.

--------------------
          Det samlas inte damm på den som är i blåsväder.

Citera
          Rossi
          Inlägg 03-02-2006, 07:49
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Hannele @ 02-02-2006, 17:07)
          Många muslimer är själva flyktingar, för de gillar inte slöja och annat.

Flykting-muslimerna i Malmö använder i alla fall slöja i högsta grad. Och våld verkar många av dem inte främmande för heller.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          amaira
          Inlägg 03-02-2006, 08:16
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Farbror Blå @ 02-02-2006, 23:31)

...

Skrik tryckfrihet allt ni vill men vad finns det för skäl att ge sej på en religiös ledare, särskilt med tanke på vilken anstöt det kommer att ha?
          ...

Intressant tråd det här smile.gif
          Ämnet är onekligen hett.

Jag håller med dig i din fråga Farbror Blå. Men vill ändra lite i den första meningen (för att den ska uttrycka mina tankar mer täckande).

Jag tror inte alls att det är "det moderna samhället", utan människan i sig, genom alla tider.
          Vi har alltid värjt oss, mot sådant som är "olika", eller sådant som är "lite längre bort" från oss själva.

Vi är lojala (försöker anpassa oss till) mot våra närmaste (familjen, vännerna, den sociala gruppen som vi tillhör), och har någon sorts inre behov att urskilja oss från andra grupper. (En sorts bas-funktion hos många socialt levande flockdjur)

Det som slår mig i den här tråden, är mångas sätt att "generalisera", och "veta".
          Intressant. rolleyes.gif

Det jag skulle efterlysa (om jag hade någon makt till det ) så är det RESPEKTFULLHET ... från ALLA håll. wub.gif

Vi är ju alla människor, eller hur?

Och vilka vi är, och hur vi beter oss, har en orsak, ALLTID en orsak!
          Det är ingen som är "bättre" eller "sämre" människa, men vi har olika ORSAKER!

Sverige - som exempel - har inte varit i krig på närmare 200 år.
          Människors krigs-skador kan ofta ta flera generationer att läka!!

Det var lite "filosofiska tankar" utifrån era skriverier.
          Ha en bra dag mina vänner! smile.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Reserv
          Inlägg 03-02-2006, 09:29
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Rossi @ 03-02-2006, 07:49)
          CITAT (Hannele @ 02-02-2006, 17:07)
          Många muslimer är själva flyktingar, för de gillar inte slöja och annat.

Flykting-muslimerna i Malmö använder i alla fall slöja i högsta grad. Och våld verkar många av dem inte främmande för heller.

Det är just den typen av "flyktingmuslimer" man funderar över wink.gif Varför ta sig flera hundratals mil till ett kallt klimat och en helt annan religion? Dom som kastar slöjan när dom kommer till sverige och vill va´en i samhället, är jag inte fundersam över, det är dom som fortfarande har sin fanatiska syn på allt som rör deras religion. Jag känner en del "f.d" muslimer, d.v.s. dom är fortfarande till viss del troende, men anammar det moderna samhället. Att äta gris är inte fel tycker dom, det är t.o.m. mörare än lamm,get eller nötkött. Dom skäms över sina landsmän som fortfarande är fanatiska och säger sig ska erövra hela välden, och visst har väl dom fanatiska en poäng där? Vi dansar juh så gärna efter deras pipa, bygger gärna moskéer åt dom och låter dom få uppfostra sina barn till västvärldshatare i sina egna skolor. För inte ska vi väl tro att dom vill beblanda sig med sånt slödder som svenskar, deras syn på svenska kvinnor (allrahelst yngre såna) är att alla svenskar är horor, såna ska man bara dra över i kroppens alla hål (gärna under våldtäcktsliknande samlag). Och när vi ändå är inne på det här med muslimska skolor, med eller utan tvång så sänds deras söner till s.k. krigsläger för att lära sig bekämpa västvärlden, och inte ska ni tro att det är på Löttorp (en kristen camping på öland) som den utbildningen sker. Man blir nästan mörkrädd när man ser hur vi spelar fanatikerna i händerna, och bara för att man nu törs säga så, då kommer fanatikernas försvarsjury och nyper en i örat. För inte får man ha nedsättande tankar om dom stackars fanatikerna. Vart tog våra svenska ordspråk vägen? huh.gif Ska man inte hitta ett uns av vardaglig sanning i dom längre? unsure.gif Eller gäller dom bara oss, vi som är blågula till födsel och ohejdad vana? sad.gif Man ska ta seden dit man kommer, och jag umgås gärna med asylsökande/flyktingar/invandrare som gör det. Men dom som kommer och tror att dom är förmer än oss och anser oss va´ett andraklassens slödder och våldtar våra döttrar, dom har jag ta mig faen inte ett dugg till övers för. Nu har jag med detta förmodligen uppgraderats till att inte bara va´för djurplågeri, mobbare, översittare utan också en första klassens rasist. Om det är rasistiskt att ha såna åsikter som jag har, ja då är jag mycket stolt över att kunna erkänna att jag är en praktrasist (även om mina utlandsfödda vänner inte tycker det) sleep.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 03-02-2006, 09:50
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Reserv @ 03-02-2006, 09:29)
          Man ska ta seden dit man kommer, och jag umgås gärna med asylsökande/flyktingar/invandrare som gör det.

Man ska inte alls ta seden dit man kommer.
          Svenskar gör det inte själva heller, inte ens på sin Kanarieö-semester.
          Svenskt kaffe och sillburkar ska man släpa med sej,
          låtsas fira svensk jul och dansa midsommardanser.
          Lagar ska man följa förstås och inte vifta med knivar i Grekland.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Rossi
          Inlägg 03-02-2006, 09:55
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Hannele @ 03-02-2006, 09:50)
          CITAT (Reserv @ 03-02-2006, 09:29)
          Man ska ta seden dit man kommer, och jag umgås gärna med asylsökande/flyktingar/invandrare som gör det.

Man ska inte alls ta seden dit man kommer.
          Svenskar gör det inte själva heller, inte ens på sin Kanarieö-semester.
          Svenskt kaffe och sillburkar ska man släpa med sej,
          låtsas fira svensk jul och dansa midsommardanser.
          Lagar ska man följa förstås och inte vifta med knivar i Grekland.

Men det är väl ändå inte himmelsvid skillnad mellan att åka på semester och att bosätta sig för gott i ett annat land!

Själv har jag aldrig släpat med mig vare sig kaffe eller sill utomlands.

Jag tycker tvärtom att det är väldigt svårt att på en utlandssemester få ta del av de nationella sederna och vanorna. På hotellen talar de svenska i receptionen och på restaurangerna finns det svenska menyer. Värdarna i dessa turistländer gör allt för att allting ska vara så internationellt och därmed lätt-tillgängligt för de flesta så att vi ska spendera våra pengar i deras länder.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Hannele
          Inlägg 03-02-2006, 10:06
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Rossi @ 03-02-2006, 09:55)
          Men det är väl ändå inte himmelsvid skillnad mellan att åka på semester och att bosätta sig för gott i ett annat land!

Det är likadant med svenskar bosatta utomlands.
          Svenskar tar inte seden dit de kommer - men alla andra ska göra det. unsure.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Reserv
          Inlägg 03-02-2006, 10:13
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Hannele @ 03-02-2006, 10:06)
          CITAT (Rossi @ 03-02-2006, 09:55)

Det är likadant med svenskar bosatta utomlands.
          Svenskar tar inte seden dit de kommer - men alla andra ska göra det. unsure.gif

Talar du för din egen del eller? Dom jag vet som bott utomlands har fått så lov att ta seden dit dom kom. Vilka länder snackar jag om då, jo lite blandat som Kenya, Libanon, Turkiet, Grekland, Cypern och Tunisien. Försök att bosätta dig i Tunisen eller Libanon t.ex. och spring omkring i dina kort-korta kjolar och minitoppar som kvinna, sen får du se va´du är värd.

Citera
          smajlizz
          Inlägg 03-02-2006, 10:16
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 3 763

Jag tycker inte att vi ska börja kritisera varandras leverne utan att vi istället borde acceptera varandras olikheter.
          Vad som ses som ett skämt här i Norden kan vara en grov förolämpning och ses som ett religiöst påhopp av muslimer och det måste vi förstå.
          Jag tycker det är fel av de danska muslimer och andra som fört detta vidare till människor i andra länder som har en helt annan uppfattning och inte kan förstå hur det är här i Norden med tryckfrihet bl.a. Dom ser ju en förolämpning som inte finns. Visst jag tycker nog det var lite dumt att trycka dom där teckningarna för det finns ju folk som kan ta illa upp, även om det inte är menat så utan mer av ett skämt.
          Det är förståeligt att människor blir upprörda eftersom det i deras länder ses som ett grovt övertramp, men visst man kan ju hålla på att älta hur länge som helst vem som har mer rätt.
          Det bästa vi kan göra nu är inte att bojkotta tillbaka och få fler konflikter som följd utan att be uppriktigt om ursäkt. För det är ju inte menat så som dom tror. Dock kan dom ju inte heller kräva hur mycket som helst utan får acceptera den ursäkt dom får.
          Den danska regeringen har ingen direkt anledning att be om ursäkt eftersom andra villkor och lagar gäller där och en frihet som inte kan styras över.
          Det här har dock blivit en så stor sak nu så jag tycker att regeringen borde ta på sig att reda upp det här och förklara hur det ligger till.

Citera
          Pirum
          Inlägg 03-02-2006, 10:26
          Länk hit: #38

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (smajlizz @ 03-02-2006, 10:16)
          Jag tycker det är fel av de danska muslimer och andra som fört detta vidare till människor i andra länder som har en helt annan uppfattning och inte kan förstå hur det är här i Norden med tryckfrihet bl.a.

Ja, det hela kompliceras av att flera bilder som danska imamer visat på PR-turnéer i mellanöstern inte ens har varit publicerade av Jyllandsposten. Bland annat har Muhammed framställts som gris och som alltför närgången mot barn. Detta har såklart skapat ännu starkare stämningar.
          http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=34908...0826:fid=11146/

--------------------
          zon2.5

Citera
          AnnammA
          Inlägg 03-02-2006, 10:37
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

CITAT (Parazzi @ 03-02-2006, 05:56)
          Frågor och svar om publiceringen av Jyllands-Postens Muhammedbilder.

Saxat ur DN:s artikel:
          CITAT
          Är det bara de rasistiskt anstrukna nidbilderna av Muhammed som är problemet?

Nej, i själva verket hade det varit nästan lika illa om profeten framställts i trevlig och positiv dager. Enligt sharia (islamisk lag) är det kränkande att över huvud taget avbilda profeten.

CITAT
          Är det bara i islam det finns regler för vad som får avbildas?

Långt därifrån, skillnaden är väl att det inte efterlevs i kristenheten. Motståndet mot bilder - särskilt av heliga ting och gudomligheter - är varken nytt eller något unikt för islam. I Gamla testamentet stadgas bildförbud (2:a Mosebok kapitel 20): "Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting". Det judiska förbudet mot avgudadyrkan återkommer i Koranens sura 5,92.

Det är ligger nog något i detta att själva avbildandet av Muhammed kan vara det som får vissa muslimer att se rött. Det är ju t o m så att vissa starkt islamtroende inte vill bli fotograferade, eftersom deras gud Allah inte får visas på bild, och att de som muslimer räknar sig som deras guds avbild...
          Är det då dessutom nidbilder på någon som muslimer räknar till en av de stora profeterna, är det i deras tycke, magstarkt.
          Jämför med vilket rabalder det blev i den kristna världen när "Life of Brian" släpptes på bio, eller ännu mer när sexfilmen om Jesus kom... Och tänk er nidbilder på Påven, som inte direkt förspråkar homosexualitet&annat utanför äktenskapet, i klädd läder och lösögonfans i gangbangakt, vilket liv det hade kunnat bli!!!...Det finns ju vissa tabun inom olika religioner, utan att man för den skull skall hota med bomber&annat...
          Sedan har man ju rätt att tycka att kvinnosynen inom Islam är väldigt förlegad...(Fast vill man jämföra den med kvinnosynen i Europa, så vet jag egentligen inte vad som är sämst...Kvinnovåldet och våldtäkterna ökar, och unga tjejer får enkelriktade bilder från media hur de skall se ut&vara sexuellt...)

AnnA

--------------------

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 03-02-2006, 10:40
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

(Jag tänkte väl, Reserv, att du inte skulle kunna hålla dig borta från forumet
          nu när det finns en tråd att ge utlopp för sin islamofobi i... wacko.gif )

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 04:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon