|
|
  |
Dags att bojkotta arabiska/muslimska varor?, Eller vad tycker ni? |
|
|
|
03-02-2006, 10:41
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (pisanggoreng @ 03-02-2006, 10:40) (Jag tänkte väl, Reserv, att du inte skulle kunna hålla dig borta från forumet nu när det finns en tråd att ge utlopp för sin islamofobi i... ) Fobierna får du gärna stå för själv, själv har jag inga såna, men jag är en äkta realist.
|
|
|
|
|
03-02-2006, 11:00
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Reserv @ 03-02-2006, 10:13) Dom jag vet som bott utomlands har fått så lov att ta seden dit dom kom. Vilka länder snackar jag om då, jo lite blandat som Kenya, Libanon, Turkiet, Grekland, Cypern och Tunisien. Försök att bosätta dig i Tunisen eller Libanon t.ex. och spring omkring i dina kort-korta kjolar och minitoppar som kvinna, sen får du se va´du är värd. Nej, känner ingen svensk som "tagit seden dit dom kommer". Ofta bor man i svenskkolonier nära företaget, där du jobbar. I Kenya lever du precis som du är van vid här hemma, med städjälp och annat av lokalbefolkningen. Grekland är lik oss - med halva regeringen svensktalande. I Cypern lever du som svensk, om du arbetar där, du behöver inte ändra något. Känner personligen ingen som flyttat till turkiet, har turkiska vänner, som är lik oss.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
03-02-2006, 11:03
|

Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 640

|
Det som jag har så svårt för är att när en del blir upprörda så tas vapnen fram och hotelser uttalas. Därför vill jag bojkotta varor.
Många har ju inte ens sett bilderna, vill inte se dom. En del bilder föreställer ju inte ens profeten. Jag tror inte ens det ska vara nidteckningar utan illustrationer till en bok. Och det finns som sagt var mycket värre nidteckningar men då har det inte förekommit vapenskrammel eller hotelser.
Någon kanske har märkt att jag tagit bort min bild och andra kännetecken från forumet, man vet aldrig...
--------------------
Karlskrona, Blekinge, Zon 1
|
|
|
|
|
03-02-2006, 11:10
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (solkatten @ 03-02-2006, 11:03) Någon kanske har märkt att jag tagit bort min bild och andra kännetecken från forumet, man vet aldrig... Man kan säkert hacka sig in hit och spåra dit IP-nummer ändå ....
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
03-02-2006, 11:25
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Men snälla, nu börjar paranoian gå över styr. CITAT Den svenska ambassaden ligger på nionde våningen i samma byggnad. Sveriges ambassadör i Jakarta, Lennart Linnér, bekräftar händelsen för TT. Ville inte tala med svenskarna – Den var en grupp som tog sig in, men de stoppades i lobbyn. De fick skicka upp några representanter som fick prata med folk på den danska ambassaden, säger Linnér. Han bekräftar också äggkastningen mot den danska ambassadskylten, men betonade att skadegörelsen inte var omfattande och att demonstranterna i stort sett var fredliga. – En del av dem skanderade just att de inte ville förstöra något. AFP uppger att demonstrationsledarna hjälpte polisen att kasta ut de värsta bråkstakarna.
De skriker, bränner flaggor, kastar ägg på fasanden och är upprörda. Upprörda människor säger saker de ångrar i efterhand. "Stryk borde du ha", "Jag borde fan slå ihjäl dig" och en massa annat. Vem här har aldrig sagt något olämpligt i affekt? Räck upp handen. Blanda inte bort korten med en massa jidder om invandrarpolitik och samhällsskick i andra länder. Det är inte det saken gäller. Ska någon ha ägg i ansiktet är det danske stadsministern som kunde gjutit olja på vågorna redan för ett halvår sedan, när bilderna publicerades. Om stadsministers hade varit LIIIITE diplomatisk, men nu har den mannen samma diplomariska talanger som en noshörning i en porslinsbutik. CITAT Anders Fogh Rasmussen har tidigare vägrat att möta ambassadörer från elva muslimska länder. De har sedan oktober flera gånger, senast för fem dagar sedan, bett att få träffa honom för att diskutera karikatyrerna av profeten Muhammed. De publicerades i tidningen Jyllands-Posten i september.
DÄR är problemet. Inte nog med att bilderna är oförskämda, utan danska regeringen förolämpar den muslimska världen ytterligare genom att vägra prata med dem. Är det skick och fason det?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
03-02-2006, 11:40
|
Medlem
Antal inlägg: 491
Medlem nr: 2 831

|
Hmm.. jag tror att det som många här i Sverige (inklusive jag) retar upp sig på att muslimerna tror de kan bete sig hur de vill när de ska protestera. Storma ambassader, kasta ägg, bränna flaggor... om de tycker att det som publicerats i tidningarna är rasistiskt/hets mot folkgrupp osv så får de väl banne mig ta och protestera som alla andra, till att börja med genom att stämma tidningen... dessa våldsamheter som de nu ägnar sig åt gör ju bara att synen på muslimer blir ännu sämre. Nu kommer ju många fler västerlänningar att tro att muslimer är våldsamma fanatiker som gapar och skriker och bränner flaggor så fort de är missnöjda. Det hjälper ju inte till att stärka deras image precis...
Undrar vad som hänt om en iransk tidning hade skrivit nåt förnedrande om svenskar/Gud/Jesus? Och vi hade börjat bränna flaggor, kasta stenar på muslimerna på gustav adolfs torg??? Man kan ju bara börja fundera....
Jag läste nåt intressant i metro... som jag höll med om helt och hållet... det var nån som skrev att "om nu de muslimska länderna skall börja bojkotta danska/nordiska varor så kan de ju börja med att bojkotta de miljoner i bistånd som vi skänker". Kan inte göra annat än att hålla med. Att å ena sidan utropa sig för att vara danmarkhatare och å andra sidan gladeligen ta emot bidrag till återuppbygnad av palestina osv är inget annat än rent hyckleri...
Att teckningarna är kränkande/hets mot folkgrupp osv är inget jag kan förneka... anser muslimerna att det är så så har de antagligen rätt, för de kan väl deras egen religion bäst.... men det ska hanteras på rätt sätt och i rätt forum, dvs i rättssalen.
MVH Henrik
|
|
|
|
|
03-02-2006, 11:43
|
Medlem
Antal inlägg: 305
Medlem nr: 3 763

|
CITAT (LadyG @ 03-02-2006, 11:25) Ska någon ha ägg i ansiktet är det danske stadsministern som kunde gjutit olja på vågorna redan för ett halvår sedan, när bilderna publicerades. Om stadsministers hade varit LIIIITE diplomatisk, men nu har den mannen samma diplomariska talanger som en noshörning i en porslinsbutik. CITAT Anders Fogh Rasmussen har tidigare vägrat att möta ambassadörer från elva muslimska länder. De har sedan oktober flera gånger, senast för fem dagar sedan, bett att få träffa honom för att diskutera karikatyrerna av profeten Muhammed. De publicerades i tidningen Jyllands-Posten i september.
DÄR är problemet. Inte nog med att bilderna är oförskämda, utan danska regeringen förolämpar den muslimska världen ytterligare genom att vägra prata med dem. Är det skick och fason det? Jag tycker faktiskt också att det är stadsministerns tur att göra något. Han kanske inte hade så mycket med saken att göra från början, och han är säkert rädd för att diskutera med ambassadörerna men han borde verkligen göra mer när nu det blivit en sådan stor sak av det hela. Jag tycker absolut att han ska ta emot dom!
|
|
|
|
|
03-02-2006, 11:46
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (solkatten @ 03-02-2006, 11:03) Många har ju inte ens sett bilderna, vill inte se dom. En del bilder föreställer ju inte ens profeten. Jag tror inte ens det ska vara nidteckningar utan illustrationer till en bok. Alla tolv bilderna finns här. Här kallar vi det satir, men vår bibel förbjuder oss inte att avbilda vår gud. Nu har till och med en tidning i Jordanien, al-Shihan, publicerat vissa av bilderna. Chefredaktören försöker vädja till ett sunt förnuft, trots att de är mer sällsynt än vatten i öknen: "Muslimer över hela världen: var resonliga", manade chefredaktör Jihad Momani i en ledare intill teckningarna. "Vad bidrar mest till att skapa fördomar om Islam - de här teckningarna eller bilder på en kidnappare som skär halsen av sina offer framför kamerorna eller en självmordsbombare som spränger sig själv i luften under ett bröllop i Amman?"
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
03-02-2006, 11:49
|

Medlem

|
CITAT (MrNorth @ 03-02-2006, 11:40) Hmm.. jag tror att det som många här i Sverige (inklusive jag) retar upp sig på att muslimerna tror de kan bete sig hur de vill när de ska protestera. Storma ambassader, kasta ägg, bränna flaggor... Är det så annorlunda mot franska bönders sätt att demonstrera när EU-bidragen inte är stora nog?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
03-02-2006, 11:57
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (AnnammA @ 03-02-2006, 10:37) Det är ligger nog något i detta att själva avbildandet av Muhammed kan vara det som får vissa muslimer att se rött. Det är ju t o m så att vissa starkt islamtroende inte vill bli fotograferade, eftersom deras gud Allah inte får visas på bild, och att de som muslimer räknar sig som deras guds avbild... Fast Muhammed har avbildats många gånger utan att det blivit något större rabalder. Åtminstone inte i de här proportionerna. Danska och norska medier har länkat till mängder av tidigare publicerade muhammedbilder. Inte direkt till bilderna, det kanske de inte vågar, men till nätsidor som har bilderna. Universitetet i Bergen har förresten censurerat sina religionsvetenskapliga sidor, så att bilder på Muhammed (inköpta i Iran 1999) inte ska ses. Det bedöms vara alltför farligt för anställda och studenter att ha kvar bilderna. Överreagering? Kanske. Men vad är nästa steg? Ta bort fel böcker från biblioteket? Var väl inte länge sedan en utställning i Göteborg censurerades därför att verser ur koranen (tror jag) syntes på samma bild som en mer eller mindre naken kvinna. Tror att en bild på påven, där han grovt karikeras, som visar på hur miljoner barn dör av Aids pga att han förbjuder kondom, eller bilder där katolska präster lustet dreglar över korgossar, skulle kunna publiceras i västerländsk press. De har faktiskt redan publicerats. Och utan något större rabalder. Visst blir det uppståndelse när man i domkyrkor vill visa Ecce Homo, men det är snarare för att platsen är illa (eller rätt!) vald, inte för att kristna vill förbjuda satir på Jesus. Om dessa muhammedteckningar hade visats i en dansk moské, på order av myndigheterna, då hade jag förstått mer om folk hade blivit förbannade. Tills vidare är det tillåtet att parodisera politiker och religiösa ledare, och det är olyckligt om lagarna där skulle ändras. Jag tycker den islamofobi som finns i väst är överdriven, eller åtminstone felriktad, men de senaste dagarna har ju en del muslimer tyvärr lyckats sprida islamofobi bättre än de mest förhärdade rasister kunnat hoppas på befarar jag.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
03-02-2006, 12:00
|

Medlem

|
Koranen förbjuder inte avbildning, men väl haditherna (som kan liknas vid våra apokryfiska böcker). Där står också att man inte får avbilda människor eller djur heller. Det är ingen slump att protesterna kulminerade nu. Det har pyrt i ett halvår. Protesterna i Gaza sattes exempelvis i gång av al-Aqsa-brigaderna, bara några dagar efter att konkurrenterna i Hamas vunnit det palestinska valet. al-Aqsa-brigaderna är kopplade till förra regeringspartiet Fatah. Sverige har öht inget med situationen att göra eftersom våra medier insåg att det var en potentiell krutdurk och avvaktade - klokt nog. (tryck- och yttrande)Frihet under ansvar. Naturligtvis har medierna rapporterat om saken, men det är ingen som brytt sig för än nu. Men NU ska varenda kotte tycka och tänka.  Varför reagerade ingen när protesterna började, i slutet av september, början av oktober?
--------------------
|
|
|
|
|
03-02-2006, 12:09
|
Medlem
Antal inlägg: 322
Medlem nr: 55

|
Jag anser att religion bara orsakar problem. Jag anser att de grundades en gång i tiden för att ledare skulle få makt över folket och det lyckades tydligen! Om jag fick bestämma skulle vi succesivt få bort religionerna ur samhället och istället sprida demokrati och yttrandefrihet för folkets och samhällets bästa. Jag ger mig den på att ett tredje världskrig kommer grundas på religösa konflikter.
--------------------
|
|
|
|
|
03-02-2006, 12:12
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (LadyG @ 03-02-2006, 11:25) Men snälla, nu börjar paranoian gå över styr. :huh: [klipp] Inte nog med att bilderna är oförskämda, utan danska regeringen förolämpar den muslimska världen ytterligare genom att vägra prata med dem. Är det skick och fason det? Det är säkert klantigt av statsministern att inte ta emot ambassadörer etc. Men vad skulle han ha sagt när han väl träffat dem? Jag säger som Stig Fredriksson, ordförande i publicistklubben, att förr när Sovjet levererade klagomål och uppmanade till straff varje gång något sovjetkritiskt skrevs av dissidenter, så fick de som svar att "det är såhär det fungerar i en demokrati" (ungefärligt citat). Rasmussen kontrollerar inte pressen. Vad han än gör nu så blir det fel. Jag menar som sagt att även om bilderna till en början var onödiga att publicera, åtminstone på det sätt som skedde, så har tidningen rätt att publicera dem. Och nu har de, på gott och ont, blivit en symbolfråga. Det är helt uteslutet att tidningen kan vända på klacken nu, och ännu mer uteslutet att politikerna ska lägga sig i den satir som en tidning väljer att göra. Det luktar 1800-tal om det. Man kan inte säga sig ha religionsfrihet utan frihet att också kritisera religioner, och där ingår att kunna få kritisera det sätt på vilket religioner används. Kristna korsfarare erövrade för snart tusen år sedan Jerusalem. De vadade i blod, och mördade många judar och muslimer. Givetvis ska man kunna få rita Jesus, iklädd rustning, med stort blodigt svärd i handen, som på en häst stormar fram och hugger ner kvinnor och barn? Avsevärt grövre än de bilder på Muhammed som visats i Jyllandsposten. (Jesuskarikatyren skulle då lämpligen kunna vara kopplad till George Bushs korståg, för att få in den nutida dimensionen i det) Den här bilden är jättebra : http://static.flickr.com/17/94220445_fa55fc2364_o.jpg Sammanfattar hela debatten i ett nötskal liksom.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
03-02-2006, 13:37
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Hans i Mälardalen @ 03-02-2006, 12:09) Jag anser att religion bara orsakar problem. Jag anser att de grundades en gång i tiden för att ledare skulle få makt över folket och det lyckades tydligen! Om jag fick bestämma skulle vi succesivt få bort religionerna ur samhället och istället sprida demokrati och yttrandefrihet för folkets och samhällets bästa. Jag ger mig den på att ett tredje världskrig kommer grundas på religösa konflikter. kunde inte sagt det bättre själv  den enda religionen som jag vet som inte är våldsam är buddismen När man tänker efter är det ju så att religionen har i alla dagar varit våldsam och de flesta konflikter i dag har ju på ena eller andra sättet anknytning till någon religion Anledningen till att det blivit sånt liv om bilderna nu är nog att de fanatiska muslimerna ser det som ett sätt att öka sin egen makt. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
03-02-2006, 13:51
|
Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 5 048

|
Orkar/hinner inte skriva ett långt inlägg nu. I stället vill jag bara säga tack till Pirum, för dina vettiga inlägg i den här diskussionen. Jag håller med om i stort sätt allt du skrivit. För övrigt formulerade sig Dagens Nyheter bra i en rubrik på ledarsidan när de skrev "Vi måste försvara idioterna på Jyllandsposten". Det håller jag också med om!
|
|
|
|
|
03-02-2006, 20:40
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
En sak som slog mig när jag såg på Rapport är hur många av alla dessa skrikande, flaggbrännande, äggkastande nötterna som verkligen sett bilderna. Förmodligen mycket få eller kanske ingen. Det är ett av skälen till jag ogillar islam, den totala bristen på kritik. Det en annan muslim säger är sant för en muslim får inte ljuga. Åtminstone inte för en annan muslim. Rykten sprids lätt i såna miljöer och förvanskas lika lätt. Religioner som förespråkar total lydnad är farliga.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
03-02-2006, 21:38
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Håller fullkomligt med dig. Och inte behöver dom ha några hönsfarmer heller, dom gör så lätt en höna av en fjäder  Jag gillar inte fanatiker, sen spelar det ingen roll om det är islamister, militanta veganer eller extremfeminister.  Lika hjärntvättade hela bunten
|
|
|
|
|
03-02-2006, 22:00
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Reserv @ 03-02-2006, 21:38) Håller fullkomligt med dig. Och inte behöver dom ha några hönsfarmer heller, dom gör så lätt en höna av en fjäder  Jag gillar inte fanatiker, sen spelar det ingen roll om det är islamister, militanta veganer eller extremfeminister.  Lika hjärntvättade hela bunten  Skulle inte skriva i denna tråd men jag måste bara få säga att jag håller med.
|
|
|
|
|
03-02-2006, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
"kristerh " o "hans i mälardalen"; ni har så rätt!
|
|
|
|
|
03-02-2006, 22:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Lady G: Exakt! Huvudet på spiken! Kan det finnas ett samband månne mellan valutgången i Palestina och det här upproret? Särskilt som bilderna, som du sa, publicerades för ganska länge sen. Nu har ju i-världen hotat att dra in bidragen om Hamas inte ändrar inställning så det blir inga pengar (man skall inte nacka guldhönan).
Jag tror det är så. Dom letade desperat efter något som kunde vända vinden och så kom någon ihåg det här med nidbilderna som ingen läskunnig brydde sig om förut. Det var kanske lämpligt att ta fram det nu? Så får vi i väst skämmas lite och kanske inte dra in bidragen? Aj aj aj, det där är en gammal taktik som använts länge. Hitta en yttre fiende när du har inre problem.
Jösses! (Ni visste väl att just det ordet var betraktat som blasfemi i gamla dagar?)
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|