Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dags att bojkotta arabiska/muslimska varor?, Eller vad tycker ni?
          Reserv
          Inlägg 03-02-2006, 22:59
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Bee @ 03-02-2006, 22:52)
          Lady G: Exakt! Huvudet på spiken! Kan det finnas ett samband månne mellan valutgången i Palestina och det här upproret? Särskilt som bilderna, som du sa, publicerades för ganska länge sen. Nu har ju i-världen hotat att dra in bidragen om Hamas inte ändrar inställning så det blir inga pengar (man skall inte nacka guldhönan).

Jag tror det är så. Dom letade desperat efter något som kunde vända vinden och så kom någon ihåg det här med nidbilderna som ingen läskunnig brydde sig om förut. Det var kanske lämpligt att ta fram det nu? Så får vi i väst skämmas lite och kanske inte dra in bidragen?
          Aj aj aj, det där är en gammal taktik som använts länge. Hitta en yttre fiende när du har inre problem.

Jösses! (Ni visste väl att just det ordet var betraktat som blasfemi i gamla dagar?)

Det lite lustiga i det här är att det är Hamas som vädjar om besinning bland muslimerna??? blink.gif wink.gif unsure.gif Eller så har nån översatt lite taskigt wink.gif

Citera
          Bee
          Inlägg 03-02-2006, 23:31
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

[QUOTE]Det lite lustiga i det här är att det är Hamas som vädjar om besinning bland muslimerna??? Eller så har nån översatt lite taskigt [QUOTE]

Konspirationsteori, någon?

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2006, 00:02
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Reserv @ 03-02-2006, 22:59)
          CITAT (Bee @ 03-02-2006, 22:52)
          Lady G: Exakt! Huvudet på spiken! Kan det finnas ett samband månne mellan valutgången i Palestina och det här upproret? Särskilt som bilderna, som du sa, publicerades för ganska länge sen. Nu har ju i-världen hotat att dra in bidragen om Hamas inte ändrar inställning  så det blir inga pengar (man skall inte nacka guldhönan).

Jag tror det är så. Dom letade desperat efter något som kunde vända vinden och så kom någon ihåg det här med nidbilderna som ingen läskunnig brydde sig om förut. Det var kanske lämpligt att ta fram det nu? Så får vi i väst skämmas lite och kanske inte dra in bidragen?
          Aj aj aj, det där är en gammal taktik som använts länge. Hitta en yttre fiende när du har inre problem.

Jösses!   (Ni visste väl att just det ordet var betraktat som blasfemi i gamla dagar?)

Det lite lustiga i det här är att det är Hamas som vädjar om besinning bland muslimerna??? blink.gif wink.gif unsure.gif Eller så har nån översatt lite taskigt wink.gif

Klart Hamas vädjar om lugn - det ser ju bra ut för det före detta terrorist-partiet (före detta? Nåja.) att de vädjar om besinning när de själva tidigare manat till jihad av olika skäl. Dessutom vill de väl åt bidragspengarna som västvärlden hotar dra in om inte hoten upphör.

Att f.d. regeringspartiets terror-gren al-Aqsa-brigaderna vill ha stök och oro är väl självklart. Allt för att ställa konkurrenten Hamas i dålig dager, så de kan säga att "titta så det går, när sådana får makten".

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Bee
          Inlägg 04-02-2006, 00:21
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Hear hear!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 04-02-2006, 12:07
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (solkatten @ 02-02-2006, 16:31)
          Efter den senaste stormen runt teckningarna av Muhammed så börjar jag undra om man överhuvudtaget får säga/tycka/rita/skriva nåt om muslimer eller profeten Muhammed utan att få det godkänt av en shiamuslim först. För att vara på den säkra sidan eftersom demokrati och yttrandefrihet inte tycks gälla. sad.gif

Så alla ickemuslimer kanske ska ta och bojkotta arabiska varor och bara handla kristet/buddistisk/hinduistiskt osv.

Fast det kanske inte finns så många arabiska företag som säljer i Sverige förutom i "invandrarbutiker" då.

Vad tycker ni angående Fatwan mot de danska teckningarna?

Jag blir förvånad över ditt inlägg! Och bekymrad. sad.gif Tänk såhär:

Om du vet att din granne inte tycker om att bli kallad fetknopp, att han är väldigt känslig på den punkten, (exempelvis på grund av att han är mobbad)..... Om du är medveten om detta och just därför med hög röst ropar 'fetknopp' efter honom på gatan så alla hör...... Och om han då blir förbannad och slår dig på käften......Och du sedan försvarar dig med att du får säga vad du vill och förresten var han överviktig ..........

Vem är det då som beter sig omoget?! unsure.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Caprice
          Inlägg 04-02-2006, 12:15
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

CITAT (Sommartorparn @ 04-02-2006, 12:07)
          CITAT (solkatten @ 02-02-2006, 16:31)
          Efter den senaste stormen runt teckningarna av Muhammed så börjar jag undra om man överhuvudtaget får säga/tycka/rita/skriva nåt om muslimer eller profeten Muhammed utan att få det godkänt av en shiamuslim först. För att vara på den säkra sidan eftersom demokrati och yttrandefrihet inte tycks gälla.  :(

Så alla ickemuslimer kanske ska ta och bojkotta arabiska varor och bara handla kristet/buddistisk/hinduistiskt osv.

Fast det kanske inte finns så många arabiska företag som säljer i Sverige förutom i "invandrarbutiker" då.

Vad tycker ni angående Fatwan mot de danska teckningarna?

Jag blir förvånad över ditt inlägg! Och bekymrad. sad.gif Tänk såhär:

Om du vet att din granne inte tycker om att bli kallad fetknopp, att han är väldigt känslig på den punkten, (exempelvis på grund av att han är mobbad)..... Om du är medveten om detta och just därför med hög röst ropar 'fetknopp' efter honom på gatan så alla hör...... Och om han då blir förbannad och slår dig på käften......Och du sedan försvarar dig med att du får säga vad du vill och förresten var han överviktig ..........

Vem är det då som beter sig omoget?! unsure.gif

Grannen, såklart...!

Man kan väl nästan aldrig rättfärdiga våld..?
          Ska vara i självförsvar då...

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 04-02-2006, 12:46
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Caprice @ 04-02-2006, 12:15)
          Man kan väl nästan aldrig rättfärdiga våld..?
          Ska vara i självförsvar då...

Är inte kränkningar ett slags våld?

Är inte den reaktion vi nu ser i arabvärlden ett slags självförsvar mot upplevda och återkommande kränkningar.

Jan Hjärpe tycker jag förklarar detta väldigt bra
          HÄR!

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2006, 12:48
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

De har prtesterat fredligt i ett halvår, men ingen lyssnade.

Nu lyssnar hela världen.

Så hot lönade sig inte? huh.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Reserv
          Inlägg 04-02-2006, 16:39
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 04-02-2006, 12:46)
          Är inte kränkningar ett slags våld?

Dom skulle kunna få vad som helst till en kränkning och vad gör resten av världen?..........jo, naturligtvis så ska det dansas efter deras pipa, man får juh inte trampa dom stackarna på tårna. Vad vi gör i våra egna länder tycker jag inte ska angå arabvärlden, värna om våra egna svenskar istället för att pjoska med muslimer som ska ha egna rättigheter till allt dom kommer på.

Citera
          solkatten
          Inlägg 04-02-2006, 17:43
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 640

Håller med Reserv!

Nu har dom tänt på den danska ambassaden. Är det vettigt för en kränkning? Skulle vi tända på Saudiska ambassaden för att kvinnor inte fick se på fotboll (köra bil osv)?

Nu ska jag läsa koranen och inte bara låta den ligga i bokhyllan... sen blir det väl dags för Bibeln...

--------------------
          Karlskrona, Blekinge, Zon 1

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 04-02-2006, 18:14
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Hamas vann i ett demokratiskt val... Fatah, som förlorade makten, har nu satt igång en proteststorm mot de halvårsgamla bilderna av Muhammed för att visa att de är bättre muslimer minsann ... Detta är till större del politik än religion.

Enligt Islam råder bildförbud på profeten Muhammed, men detta gäller muslimer, inte oss andra wink.gif Då skulle fastemånad och andra religösa seder också gälla, helt befängt blink.gif

Någon här raderade sina personuppgifter av vad jag förstår, rädsla sad.gif Rätta mig om jag har fel... Synnerligen oroväckande, vi måste värna om vår yttrande och tryckfrihet och inte låta oss skrämmas av hot om våld av religösa fanatiker som tycker att korruption och förtryck är helt O.K.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 04-02-2006, 18:17
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Yttrandefrihet kontra upplevd kränkning. Karikatyrer kontra våld.

Visst kan jag förstå om muslimerna känner sig kränkta. Men hur är det med muslimerna själva? Kränker de aldrig andras religioner?

Karikatyrtecknare är ju just karikatyrtecknare. Ta vår egen EWK som tecknat t ex Kissinger med en överdrivet stor "jude"-näsa. OBS jag bara konstaterar fakta och försöker inte kränka judar.

När det hela började så brydde jag mig inte så mycket. Sådant här händer varje dag överallt. Alltid känner sig väl någon kränkt men nu tycker jag att det har fått alldeles för stora proportioner.

Att ta till våld som en del muslimer nu gör är att gå för långt tycker jag. Hur skulle det se ut om danskarna skulle börja föra krig mot de muslimer som kränker deras flagga?

Tycker att det börjar kännas otäckt. I Danmark bor det 200 000 muslimer. Skulle inte tro att ens några procent av dem tar till våld. Men det räcker ju om de får för sig att genomföra självmordsattacker.

Sorgligt att vi inte har kommit längre utan att man måste lösa konflikter, i mitt tycke små konflikter, med våld.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 04-02-2006, 18:21
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem nr: 6 813

...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-02-2006, 18:57
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nu har dårarna börjat angripa ambassaderna. Jag upprepar vad jag skrivit tidigare, islam gör människorna till hjärntvättade zombies. Fast det är bra att islamisterna nu visat sitt rätta ansikte, ibland försöker företrädarna hävda att islam står för kärlek. Kärlek till våld?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Reserv
          Inlägg 04-02-2006, 19:02
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 04-02-2006, 18:17)
          Tycker att det börjar kännas otäckt. I Danmark bor det 200 000 muslimer. Skulle inte tro att ens några procent av dem tar till våld. Men det räcker ju om de får för sig att genomföra självmordsattacker.

Sorgligt att vi inte har kommit längre utan att man måste lösa konflikter, i mitt tycke små konflikter, med våld.

Det är juh det här som dom fanatiska muslimerna har sagt under en massa år, dom är villiga att strida för att ta över hela världen, inte bara hjärntvättade utan lider av storhetsvansinne gör dom blink.gif wacko.gif Om t.o.m. svenska muslimer säger att det är tanken bakom att dom ska ha moskéer och egna skolor, att det är för att infiltrera i samhället för att en gång gå till attack och överta länderna. Det är juh inte bara en muslim man hört berätta rena skräckhistorierna om högfärdsvansinnet dom fanatiska muslimerna besitter. huh.gif unsure.gif Kanske ska ta bort mina födelsedata också unsure.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 04-02-2006, 19:23
          Länk hit: #76

Medlem

Nu har dom jädra dårarna börjat sprida rykten i arabvärlden att danskarna har bokbål och bränner koranen, undra om det där kriget mina vänner pratat om under så många år är här nu sad.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 04-02-2006, 19:25
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Det tror jag inte att du gör Reserv ... du verkar inte rädas varken fan eller trollen tongue.gif

Men visst är det skrämmande, för det är ju precis vad dom vill.... att vi skall bli rädda och tysta..... på samma sätt som många människor inte törs gå ut efter mörkrets inbrott p.g.a. allt våld som förekommer sad.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 04-02-2006, 20:17
          Länk hit: #78

Medlem

Det här är nog dagens bästa artikel, man känner igen mycket av det som står och den speglar mina egna känslor i frågan rätt bra.

svälj inte offerretoriken

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 04-02-2006, 21:50
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Mycket bra artikel tycker jag också.

Ett citat "En religion kan äga sin del av det offentliga rummet, men den äger inte rummet som sådant."som jag tycker säger allt.

Som jag redan sagt så är det väl säkert så att muslimerna själva kränker andra religioner , de är väl inte annorlunda än andra människor, men reaktionen är så idiotisk så man blir mörkrädd. Att hota andra , att skända länders flaggor , att tända eld på ambassader p g a rykten bara för att någon anses skända ens religion är skrämmande.

Det måste finnas gränser när en religion inte längre är en religion. Om man gör sådana här saker i Islams namn då är det något som är väldigt , väldigt fel. Det är väl verkligen att skända Islam.

Då har religionen gått över i något annat och då borde alla vettiga muslimer ta avstånd från dem som gör sådant här.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-02-2006, 21:56
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Nu gör jag ett avsteg igen...
          Viktigt är att komma ihåg att detta inte gäller alla muslimer.

Många, många muslimer tar avstånd från våldet och tycker det är tråkigt som det trappats upp nu.

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 21:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon