|
|
  |
Att ta seden dit man kommer...., Ska man det? |
|
|
|
04-02-2006, 22:32
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Ämnet berördes i muslimtråden, men är det så självklart att man ska ta seden dit man kommer? Jag tror att det är ganska lätt att göra det om man frivilligt förflyttat sig, men alla andra då? Dom som tvingas iväg för att dom är förtryckta, har jobbat med "fel" saker eller p.g.a. krig. Att ta seden dit man kommer kan vara att trycka ner hela ens personlighet, och den kanske är den enda trygghet man har kvar.
Jag kommer ju i kontakt med många invandrarmammor i mitt jobb, och gjorde så även på dagis när jag jobbade där. Har suttit med gråtande kvinnor många gånger som ofrivilligt tvingats till vårt land av olika orsaker. Som tycker vi bor konstigt, äter konstigt, beter oss konstigt och bland oss tvingas dom vara. Dom har lämnat sina liv, föräldrar, seder och bruk, sen kräver vi att dom helt plötsligt ska fungera i vårt samhälle, bli svenskar och tänka svenskt. Absurt, säger jag!
Jag kan bara se på min svägerska i Barcelona, där finns svenskklubbar, där firar dom både lucia och midsommar, är det att ta seden dit man kommer?
Om jag skulle flytta utomlands skulle det ske av egen fri vilja, men inte 17 skulle jag radera alla svenska seder för det, det är ju en del av min identitet att vara svensk, fira midsommar och käka sill.
Nej jag tycker man ska tänka till ett varv extra innan man uttrycker sig så.
Nu gällde ju diskussionen i "muslimtråden" andra saker, men eftersom frågan kom upp där kunde jag inte vara tyst.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2006, 22:36
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag tycker inte att man alltid behöver ta seden dit man kommer. Människor måste ha rätt att utöva sina traditioner, äta den mat de vill, ha vilka kläder de vill och fira sina högtider som de vill. Däremot tycker jag naturligtvis att man måste följa de lagar och regler som finns i det land man väljer att bosätta sig i.
|
|
|
|
|
04-02-2006, 22:37
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-02-2006, 22:36) Jag tycker inte att man alltid behöver ta seden dit man kommer. Människor måste ha rätt att utöva sina traditioner, äta den mat de vill, ha vilka kläder de vill och fira sina högtider som de vill. Däremot tycker jag naturligtvis att man måste följa de lagar och regler som finns i det land man väljer att bosätta sig i. Detta instämmer jag i
|
|
|
|
|
04-02-2006, 22:44
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Det spelar tyvärr inte nån roll hur många varv jag än tänker, jag tycker samma ändå. Varför beklaga sig att vi bor konstigt, äter konstigt och annat som beklagas? Varför har dom tagit sig ända till kalla norden när det finns bra många fler fredliga länder som är mer som dom brukar ha det? Ingen kan säga att dom tvingats hit emot sin vilja, under deras resa hit har dom passerat åtsilliga länder som dom kunnat bosatt sig i. Dessutom så är det ytterst sällan som dom som verkligen skulle behöva lämna sina länder har råd med det, det är dom som redan har det bra i sina hemländer ekonomiskt som kan komma hit "emot sin vilja". En väninna till min bortgångne sambo träffade en kenyan, han blev utvisad trots att dom sammanbott i över ett år. Hon kände att hon inte skulle klara sig utan honom i över ett halvår så hon åkte ner med honom, det va´fasen ingen dans på rosor det inte. Muggen, det va´ett grävt hål i golvet, trampat jordgolv och vattenbrunn en halv kilometer bort. Hon fick minsann ta seden dit hon kom. Att jämföra med att vi svenskar firar midsommar är väl ändå inte i samma proportioner som typ muslimerna som kräver moskéebyggen, specialmat och egna skolor.
|
|
|
|
|
04-02-2006, 22:45
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Folk får ta seden hur som helst! Men; hedersmord--det är ju inte acceptabelt alls!
|
|
|
|
|
04-02-2006, 22:47
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Förstår dig och dina tankar Reserv... har ju syrra m fam som bodde länge i Saudiarabien... muslimskt styre. De fick snällt foga sig i landets regler och så klart de gjorde... utan protester.
Kanske ska jag tillägga att de utsattes för dödshot mer än en gång trots att de försökte vara "de rättrogna" till lags.
|
|
|
|
|
04-02-2006, 22:51
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 22:37) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-02-2006, 22:36) Jag tycker inte att man alltid behöver ta seden dit man kommer. Människor måste ha rätt att utöva sina traditioner, äta den mat de vill, ha vilka kläder de vill och fira sina högtider som de vill. Däremot tycker jag naturligtvis att man måste följa de lagar och regler som finns i det land man väljer att bosätta sig i. Detta instämmer jag i  Även jag instämmer i detta! Om lagar i det nya landet krockar med seder som man har med sig så måste man respektera lagarna.
|
|
|
|
|
04-02-2006, 22:56
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
SAGAN OM ETT UNDERLIGT FOLK
Det var en gång en ung afrikan, som under ett år besökt ett land på norra halvklotet.
Det var ett väldigt exotiskt land med djurälskande invånare, började han sin berättelse vid återkomsten till sin hemby.
Några dagar under början av solperioden dyrkade de med stor iver sina fjäderfän.De smyckade sina hem med hönsfjädrar och bilder av kycklingar, de förtärde ägg av olika konsistens, de klädde ut sina barn, tände eldar och smällde av raketer. Det var kanske någon ond gudom de försökte skrämma bort.
Senare på året när solen, som alla också dyrkade, stod högt på himlen, klädde de en stång med blad och blommor och reste den mot skyn.Sedan dansade de runt och sjöng sitt hemlands vemodiga sånger.Jag minns särskilt hur de härmade grodornas rörelser och ljud.
När kvällarna blev mörkare, flockade sig människorna kring enkla ljuslågor.Nu hade de vuxna haklappar och små mössor på sig.De djur de nu hyllade, var små dyra skaldjur, som de åt tillsammans med de starka drycker, som detta folk älskar.
Det hemskaste hände mig när nätterna var som allra längst. En natt öppnades min dörr och en mängd kvinnor i vita, fotsida klädnader trängde in.En kvinna hade ljus kring sitt hår och allesammans sjöng om hästar och talade om katter.I detta land var det sällan jag hörde någon tala om sin Gud.Men jag fick vara med och se när de firade den stora grisfesten. de anrättade grisen på många olika sätt och när de på första dagens afton hade ätit--DÅ kom deras Gud.
Ja, de sa ju aldrig att det var så, men jag förstod nog.Han liknade vår gamle medicinman--med mask framför ansiktet och med underliga kläder.Han hade dyrbara gåvor med sig till människorna, som då blev glada och lyckliga.Sedan försvann han igen.De sa att han brukade komma till dem en gång om året.Det är ett mycket underligt och exotiskt folk.
T.Johansson
Jag tycker den är underbar och mycket betänkansvärd
Redigerat av Evgeni - 17-08-2005, 10:56
-------------------- Tycker att den är lika underbar idag, och säkerligen nästa år, och nästa igen....osv....
/Gillan
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
04-02-2006, 22:56
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (zaaritha @ 04-02-2006, 22:45) Folk får ta seden hur som helst! Men; hedersmord--det är ju inte acceptabelt alls! Det finns mycket som dom gärna vill behålla, ta könsstympningen av flickor, nu får dom juh inte göra sånt i sverige så då åker dom "hem" och utför ingreppet/övergreppet. Och "hem" är det stället dom flydde ifrån för att dom va´förföljda. Varför slutar förföljelserna automatiskt i och med att dom fått permanent uppehållstillstånd? Det första dom gör är juh att boka resa "hem" för att hälsa på släkten. Sen har vi det här med tvångsgiften, dom verkar va´smått pedofilistiska också en del av dom. I sverige är inte barnäktenskap eller tvångsgifte tillåtet, så då åker dom (än en gång) till sitt hemland för att gifta bort barnet, som ibland inte är äldre än 12-13 år. har det nåt med deras religion, politik eller seder att göra att familjerna gifter bort sina unga döttrer till halvgamla/helgamla kåta gubbar? Varför är det okay för en invandrare att kalla våra flickor/kvinnor för horor och oss för jävla svenne, men vi får inte säga blatte eller svartskalle? Näe, jag anser ändå att har man frivilligt eller ofrivilligt kommit till ett land som skiljer sig i så mycket så får man ta mig tusan försöka anpassa sig lite ändå.
|
|
|
|
|
04-02-2006, 23:00
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Självfallet har den enskilda människan rätt till sina traditioner men de har också skyldigheter att rätta sig efter de lagar som finns i det nya landet och att ta hänsyn till det nya landets "regler".
Har inte följt det ämnet du nämner så jag kan inte förstå vad du menar.
ingrid
Men tänker som så; Ska alla nyinflyttade människor få behålla alla sina traditioner?
Om så skulle ju inte jag vilja bo granne med en kannibal
|
|
|
|
|
04-02-2006, 23:17
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Tycker inte heller att man "måste ta seden dit man kommer", däremot är det nog mest praktiskt för en själv om man försöker anpassa sig en smula. Dessutom kan det uppfattas respektlöst att alltför frikostigt bryta mot normer och värderingar. Om jag flyttar till Israel, inte grillar jag då griskött så att mina grannar plågas. Trots att det säkert inte finns lagar i Israel som förbjuder griskött. Flyttar jag till ett land där alkohol är förbjudet, självklart kan jag då inte sitta i trädgården och dricka grogg, till min nygrillade flintastek. Jag har inte funderat mycket över "ta seden dit man kommer", kanske för att jag reser ganska lite. Men generellt sett beter sig turister sämre ju längre bort från hemmet de kommer tycks det, i egna kommunens skidbacke åker man skidor, i svenska fjällen dricker man öl, och i alperna 80%-ig rom  Fast det kanske delvis hänger ihop med priser. Vad gäller "anpassa" förresten. I Norge finns exempel på sjukhus som tagit bort barnteckningar (tror jag) på barnavdelningen, därför att teckningarna föreställde grisar. Detta för att inte kränka barn från andra kulturer. En lämplig kompromiss, menar jag då, kunde vara att låta grisarna sitta kvar. Men bredvid kanske teckningar på kameler kunde hänga? Leder osökt in på den där debatten i främst USA och Storbritannien, om man ska kalla julen "Christmas" eller "holiday", och julgran för "Christmas tree" eller "holiday tree" men, det är nog en annan diskussion kanske. Jag kommer aldrig att kalla min julgran för helgträd iaf.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
04-02-2006, 23:26
|
Medlem

|
En mig närstående ung man gick på stan för ett tag sedan med sitt guldkors om halsen. Rätt som det var kom en annan ung man fram till honom och sa: "Stoppa bort ditt kors! Jag är muslim."
Sådant tycker jag också är oacceptabelt. Man kräver respekt för sin kultur och sin religion, men vill inte respektera andras. Vad ger det den unge svensken - som för övrigt har underbara kompisar från alla jordens hörn - för bild av muslimer??
|
|
|
|
|
04-02-2006, 23:30
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-02-2006, 22:36) Jag tycker inte att man alltid behöver ta seden dit man kommer. Människor måste ha rätt att utöva sina traditioner, äta den mat de vill, ha vilka kläder de vill och fira sina högtider som de vill. Däremot tycker jag naturligtvis att man måste följa de lagar och regler som finns i det land man väljer att bosätta sig i. Absolut! Och det här med hedersmord, barnäktenskap, omskärelse o.s.v. är ju inte bara förbjudet i Sverige, det är väl även förbjudet i FN konventionen om inte jag är alldeles ute och cyklar. Det jag menar är mer den Svenssonuppfattning som finns här i landet om att "ska dom djä----na bo här får lära sig vad som gäller också" Jag vill bara trycka på att man kanske ska tänka på vad orsaken är till varför dom faktiskt är här. Och att dom kan åka hem när dom väl är svenska medborgare, är ju faktiskt p.g.a. det, dom är svenskar precis som om du och jag skulle ha åkt till deras land. Jag tycker också invandringen har fört positiva saker med sig, jag säger bara spagetti, pizza, kebab, kaffelatte........
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2006, 23:37
|
Medlem

|
CITAT (netaave @ 04-02-2006, 23:30) Och att dom kan åka hem när dom väl är svenska medborgare, är ju faktiskt p.g.a. det, dom är svenskar precis som om du och jag skulle ha åkt till deras land. Men fullt så enkelt är det inte heller. Har själv goda vänner som trots att de är svenska medborgare aldrig skulle kunna sätta sin fot i sitt gamla hemland utan att bli arresterade. Det beror ju på vilken historia man har i sitt hemland, vilken roll man har spelat i motståndet mot en regim till exempel.
|
|
|
|
|
04-02-2006, 23:37
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Till viss del måste man anpassa sig till sitt nya land och ta seden dit man kommer. Det är ju inte meningen att vi i sverige ska radera bort alla våra seder och traditioner för att det kommit människor från andra länder. Tyvärr så har vi nog raderat bort lite för mycket ibland. Tycker själv att det var synd att de strök en del traditioner på min gymnasieskola när jag tog studenten p.g.a att skolan tagit in en stor mängd flyktingar något år tidigare, så ingen nationalsång sjöngs för de som inte var svenskar kunde ju ta illa upp etc.
Kan också tillägga att väldigt många invandrare faktiskt försöker anpassa sig till svenska regler och traditioner även om inte alla går lika långt som en muslim på farsans jobb som bad om hjälp med hur man skulle laga till en svensk julskinka inför jul.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
04-02-2006, 23:40
|

Medlem
Antal inlägg: 36
Medlem nr: 6 136

|
Vad är sed och tradition?
Är det att fira sina högtider och äta det man så önskar? Är det att bibehålla sin tro? Är det att fördömma de kvinnor som visar bart skinn i sverige till horor? Är det att mörda eller att misshandla bara för att barnen vill leva ett eget liv och välja sin egen partner. Är det att med våld försöka bibehålla makten över sin familj då den vill anpassa sig efter det nya landet? Är det att omskära barn? Är det rätten att aga sin kvinna?
|
|
|
|
|
04-02-2006, 23:47
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Smedsborg @ 04-02-2006, 23:40) Vad är sed och tradition?
Är det att fira sina högtider och äta det man så önskar? Är det att bibehålla sin tro? Är det att fördömma de kvinnor som visar bart skinn i sverige till horor? Är det att mörda eller att misshandla bara för att barnen vill leva ett eget liv och välja sin egen partner. Är det att med våld försöka bibehålla makten över sin familj då den vill anpassa sig efter det nya landet? Är det att omskära barn? Är det rätten att aga sin kvinna? De två första punkterna du hade är tradition. Resten är brott.
|
|
|
|
|
04-02-2006, 23:58
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (netaave @ 04-02-2006, 22:32) Om jag skulle flytta utomlands skulle det ske av egen fri vilja, men inte 17 skulle jag radera alla svenska seder för det, det är ju en del av min identitet att vara svensk, fira midsommar och käka sill. Jag känner ingen svensk som "tagit seden dit dom kommer". Ofta bor man i svenskkolonier, nära företaget, där du jobbar. I Kenya lever du precis som du är van vid här hemma, med städjälp och annat av lokalbefolkningen. I Cypern lever du som svensk, om du arbetar där, du behöver inte ändra något. Kompisar som jobbar i Kina, springer till närmaste McDonalds. Och så vidare. Men många svenskar är irriterade på invandrare, som vill göra saker på sitt sätt. Och då menar jag inte de kriminella, utan normala familjer.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
05-02-2006, 00:06
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Det finns många invandrare som accepterar våra svenska regler--men; dessa som håller på med hedersmord o dyl.--de bör få straff!
|
|
|
|
|
05-02-2006, 00:43
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
CITAT (zaaritha @ 05-02-2006, 00:06) Det finns många invandrare som accepterar våra svenska regler--men; dessa som håller på med hedersmord o dyl.--de bör få straff! Men snälla nån, det finns väl ingen, på nån sida i debatten, som tycker att hedersmord är ok ??
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|