Jag har 4 fyrkantiga cementkrukor (från Ikea 2 år sedan), ca 10 cm höga (och ca 35x35 breda). Vad planterar man där? LITE höjd på stjälkarna och kanske färg hade var önskvärt. Dessa kommer att stå i eftermiddagsol/halvskugga övrig tid.
Har även en 2 kvm "omöjlig" plats under 2 gamla barrträd där marken är ett nät av tunna rottrådar. Det går inte att gräva där, men samtidigt skulle jag vilja täcka jorden med något trevligt... Kan gräva typ 10-15 cm djupt... Där är skugga. (Kan man hitta någon klättrare som förgyller barren under sommaren??)
Fetblad har jag på andra ställen... önskar andra vilda idéer... Jag gillar "knasiga" växter, och assymetriska planteringar... Gillar bladformer, gräs, färger - inte lika mycket för blommor i knalliga färger. Exempelvis älskar jag passionsblommor, grässorter/bambu, hostor med alla dess variationer, jättedaggkåpa, hasselört, bollformade lökar på höga stjälkar, palettblad, lammöron, blodsilverax, astilbe - så ni förstår... Hepp...
När man söker i tidningar och faktaböcker står det sällan något om rotsystemets storlek tyvärr!
|