Järfälla
Jag har 4 fyrkantiga cementkrukor (från Ikea 2 år sedan), ca 10 cm höga (och ca 35x35 breda). Vad planterar man där? LITE höjd på stjälkarna och kanske färg hade var önskvärt. Dessa kommer att stå i eftermiddagsol/halvskugga övrig tid.

Har även en 2 kvm "omöjlig" plats under 2 gamla barrträd där marken är ett nät av tunna rottrådar. Det går inte att gräva där, men samtidigt skulle jag vilja täcka jorden med något trevligt... Kan gräva typ 10-15 cm djupt... Där är skugga. (Kan man hitta någon klättrare som förgyller barren under sommaren??)

Fetblad har jag på andra ställen... önskar andra vilda idéer... Jag gillar "knasiga" växter, och assymetriska planteringar... Gillar bladformer, gräs, färger - inte lika mycket för blommor i knalliga färger. Exempelvis älskar jag passionsblommor, grässorter/bambu, hostor med alla dess variationer, jättedaggkåpa, hasselört, bollformade lökar på höga stjälkar, palettblad, lammöron, blodsilverax, astilbe - så ni förstår... Hepp...

När man söker i tidningar och faktaböcker står det sällan något om rotsystemets storlek tyvärr!
Ina
Mitt tips är Alyssum! Visserligen lågväxande men med en honungsdoft som klår det mesta! Finns i vitt och lila.... rolleyes.gif
Nutten
I cementkrukan kan du också sätta strandtrift (Armeria maritima). Ser ut som en liten gräsrugge, 10-30 cm hög. Blr vanligtvis cerise, men går att få tag på vita, rosa, eller röda blr också.

Klätterväxt under barrträd...min första tanke var stor murgröna, de tål ju det mesta, men det verkar som om du föredrar något blommande. unsure.gif
Järfälla
Alyssum verkar finnas i alla färger (vid en snabbsök på google - bilder) och verkar ju tålig eftersom det är en stenpartiväxt... Den ska jag kolla närmare på.

Och Armeria maritima verkar finnas toner från vitt till rosarött, som sagt. Gillade "gräsruggen". Men namnet strandtrift låter som om det är en törstig sort... Vill ha fuktigt hela tiden va??

Fler förslag?

Under barrträdet gjorde jag ett försök med Eldkrasse förra året. Den ska vara oerhört kinkig vid etablering och skulle inte planteras efter midsommar. Jag köpte den på Zetas och planterade efter konstens alla regler (ett särskilt info-plantering-blad medföljde), dock var det midsommarveckan. Den tog sig inte. Men, alltså, typ nåt sånt. För den skulle tydligen vara trogen och blomma med sin klara röda färg tacksamt år efter år och vara lättskött, bara den hade tagit sig... (Kanske värt ett försök i år igen...)
Hannele
Azaleor! wub.gif
Hannele
Jag har till och med vresrosor i ca 5-10 cm jord direkt på berget - men då kan de breda ut sina rötter. Det mesta funkar, tänk på bonzai...
Nutten
CITAT
Och Armeria maritima verkar finnas toner från vitt till rosarött, som sagt. Gillade "gräsruggen". Men namnet strandtrift låter som om det är en törstig sort... Vill ha fuktigt hela tiden va??

Nej i och med att den är en strandväxt så tål den både torka, saltvatten och blåst laugh.gif Du får ju tänka att den inte växer precis vid vattnet, utan snarare i de partier där det blir sand och sten = väldränerat

Själv tänkte jag lite fel första gången jag hörde "strand-" tillsammans med en växt också, men nu har jag lärt mig! Har t ex strandveronika på min balkong och den tål att torka ut en del (men den har djupare rotsystem än triften)
Ina
CITAT (Järfälla @ 29-04-2003, 10:08)
Alyssum verkar finnas i alla färger (vid en snabbsök på google - bilder) och verkar ju tålig eftersom det är en stenpartiväxt... Den ska jag kolla närmare på.

Jag brukar ha vit Alyssum i en gammal leksaksskottkärra av trä. Det är inte mycket jord som ryms i den men alyssumen växer så det knakar. Det luktar honung på hela altanen och folk som kommer på besök frågar ofta vilken blomma det är som doftar så fantastiskt. Då brukar ändå luktärtor och Bidens finnas med bland konkurrenterna!

Ungefär så här brukar det se ut - har ingen egen bild att lägga in.
Kristina zon 3
Hej

Första året i torpet köpte jag två gullgröna. Tyckte det var jobbigt att klippa gräset under en stor Björk, för det var så mycket rötter. Grävde ned stackarna ett par cm och fyllde sedan på med jord runt omkring!!!!!!! Det gick inte att gräva mer. Det var min första trädgård och senare har jag förstått att man egentligen inte kan göra så, men jag visste ju inte då. Det som är kul är att dessa ynkapytte små växter nu efter 3 år täcker drygt 1 kvadratmeter. Gräset som tidigare var där har inte en chans. De blommar inte så mycket, några gula blommor på våren, men bladen är jättefina. Gissar att de har ett väldigt grunt rotsystem med tanke på den lilla mängd jord de fick.

Kristina
Järfälla
Hannele: azalea vill väl ändå ha någorlunda plats kring rötterna? Och näring?

Jag tror att den rothärva som är kring dessa barrträd kan göra att den stackars växt som hamnar där har svårt att konkurrerra...

Strandtrift och Alyssum - hur länge och när blommar de?

Tack Nutten för strandväxt-infon!

Gullgröna ska jag kolla in. Dock "ogillar" jag gula blommor, de är svåra att kombinera med annat tycker jag. Ev finns det någon nära släkting som är vit, blå, lila, rosa eller röd?!
Kristina zon 3
Hej i Järfälla

Gillar inte gula blommor heller, men Gullgrönan blommar så kort tid (maj). Det är bladen som är vackra. Hittar du några släktingar i andra färger får du gärna tipsa mig.

Kristina
Nutten
Strandtrift blommar maj-juli smile.gif
Ina
Alyssum blommar hela sommaren i min kärra. Jag köper några plantor på försommaren och sedan håller dom igång! Humlor och bin är mycket trogna gäster...
Jag brukar vattna ganska ofta eftersom det är så liten jordmängd i kärran. För det mesta är det vita jag har köpt - testade ett år med lila, men de blev inte så täta som de vita brukar bli. Om det berodde på Alyssumen i sig eller nåt' annat vet jag inte... huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon