Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips på vattning av orkidéer
          Sommartorparn
          Inlägg 13-02-2006, 13:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Matar du den med orchideer? wacko.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Carex
          Inlägg 13-02-2006, 14:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

jag ställer ut alla mina orkidéer i duschen (och även de andra eftersom orkidéerna håller på att ta över, blir smidigare så...) duschar dem rejält på alla håll och kanter, låter sedan droppa av i allt från tio minuter till några timmar (är lat som inte orkar bära in krukorna direkt) så gör jag ung. en gång i veckan om jag är flitig, oftast med större tidsrymder mellan...
          Mina plantor verkar gilla det och jag har aldrig haft problem med stående vatten i bladrosetterna.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          kristerh
          Inlägg 13-02-2006, 14:36
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Sådär gjorde min syster oxså wink.gif jag höll på att fä hjärtsnörp när jag såg det men de verkar trivas och ohyran blev hon av med (ullöss)
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          flaxss
          Inlägg 13-02-2006, 19:13
          Länk hit: #24

Gäster

fin fisk har med haft en liten sen men en dag så försvan den sen så jag den några ,ånader efter när jag gjord en omstart sen n fter det så försvan den igen min var oragne smile.gif smile.gif wub.gif

Citera
          Annlo
          Inlägg 13-02-2006, 19:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Åhh vad läcker kulfisken var, Gosatta! Min var liten och var mer gul om jag inte minns fel!

Häftigt om den är sådär jättestor. ohmy.gif

Citera
          bikiv
          Inlägg 13-02-2006, 20:00
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 5 207

Jag har slutat att sänka ner mina i vatten! Vattnar dom som vanliga krukväxter men inte så ofta. Brukar känna på krukans vikt om det är dax för vattning.

Har aldrig varit lyckosam med återblommande orkideér tidigare, men sedan jag började vattna på detta sätt har dom börjat blomma och blomma och blomma igen laugh.gif

Och, så mycket tid till annat jag sparat på detta laugh.gif

--------------------
          Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???

Citera
          Hum
          Inlägg 16-02-2006, 08:45
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 187
          Medlem nr: 7 086

[QUOTE]Jag vill också gärna ha vattnet uppslaget ett par dagar innan för att lite onyttigt ska hinna dunsta bort! [QUOTE]

Jag kokar vattnet i vattenkokare och häller sedan i en balja, doppar orkideerna i sedan vattnet kallnat till rumstemperatur. För övrigt använder jag också allt vatten som blir över i kokaren från te o.dyl. till växterna, det borde vara bättre.

Ett trick som verkar bra för min dendrobium har varit att lägga krukan stående på något slags fötter på ett fat med vatten i (så att krukan är helt ovanför vattnet förstås), det verkar funka bra till att hålla luften kring växten lite fuktigare. Jag försöker få den att blomma, men får se...

-jb-

Citera
          Richard
          Inlägg 16-02-2006, 23:50
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 2 698

Har vanligt vatten inte for mycket kalk?
          är det inte bättre att ta vatten från torktumlare,avfuktare eller regnvatten?

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-02-2006, 00:07
          Länk hit: #29

Gäster

jo på en del ställen där man bor är det mycket kalk men även annat
          som jag sagt inann KOKA VATTNET hjälper inte och det är FAKTA .
          så sluta koka vatten med er hjälper inte ettdug .
          istället så ta från akvaruim eller regnvatten. det som richard sa funkar med . även batteri vatten .
          att ha vatten uppsalget några dar gör så att kalket sjunker till botten men inte hellt säkert där finns ju annat med i vårt vatten .
          smile.gif smile.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-02-2006, 00:08
          Länk hit: #30

Gäster

man kan även filtrera vattnet igenom ren torv i ett kaffe filter har hört att det ska funka men har alldrig testat det själv smile.gif smile.gif

Citera
          Linda_A
          Inlägg 17-02-2006, 08:05
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem nr: 6 145

CITAT (flaxss @ 17-02-2006, 01:07)
          istället så ta från akvaruim

Varför skulle kalket försvinna i akvariumet?

--------------------
          //Linda

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-02-2006, 12:01
          Länk hit: #32

Gäster

för att det bler surare än i en kran å även så filtreras vattnet igenom pumpens filter sen plus allt som kommer från fiskarna bler näringtillväxter .så kalketfinns där men vattnet är då så mer surae även så finns det i filtret i pumpen .

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-02-2006, 12:02
          Länk hit: #33

Gäster

även om du tar det från kranen å låter det stå eller kolkar det så bler det i koncenterad from av kalk ännu mer konscentrerad from om man kokar det

Citera
          Linda_A
          Inlägg 17-02-2006, 14:08
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (flaxss @ 17-02-2006, 13:01)
          för att det bler surare än i en kran å även så filtreras vattnet igenom pumpens filter sen plus allt som kommer från fiskarna bler näringtillväxter .så kalketfinns där men vattnet är då så mer surae även så finns det i filtret i pumpen .

Lustigt det har jag aldrig hört talas om. Måste kolla upp lite mera noga.

Jag vet att de som har kranvatten med lågt kh och som har tillsatt ämne som höjer det tillfälligt för att vattnet inte ska fräta sönder rören kan sjunka men inte att kalket försvinner. Så har det aldrig funkat hemma hos mig eller i mina vatten.

(med andra ord ph sjunker ang det första i stycket under)

--------------------
          //Linda

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-02-2006, 14:34
          Länk hit: #35

Gäster

jag menar så här
          KALKET FINNS KVAR I AKVRIUMET smile.gif smile.gif
          men har man ett bra filter som fastnar det där och en del av kalkkjet fällsner på botten i hörn och så . även så har man ett normaltstort akvarium så bler det vattnet surae än kranvatten för fiskar avföring,matt rester,döda växtdelar, m.m som gör vattnet surae än kranvatten. och som även ger våra växter näring så som vattenväxter får näring i från .
          och om man kkokar eller låter vattnet stå en stun så får man i det vattnet en koncentaryion av kalk och om man då kokar ännu mer . typ kokat vatten är som en kalkbuljong man har ångatveck vatttnet men kalk finns kvar .
          men då i ett akvaruim är det inte så högkalk kopncentrtion så det är då ett bättre val . har man ett akvaruim som mitt med 500liter så är det jätte bra för mina växter för jag bytter inte vatten så ofta där så då tillför jag inte nytt kalk men har man under ett normaltstort akvaruim ett litet då har man mer kalk för man byter vatten oftare i ett lite akvaruuim så i små akvaruim mer kalk detså större mindrekalk för i det större tillför man inte lika ofta mer kranvatten .
          detta är vad jag har fått lärfa mig wub.gif wub.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-02-2006, 14:43
          Länk hit: #36

Gäster

dom som har lågt ph i sitt vatten sen när dom kannkse då har det i en vatten kanna som inehåller en liter
          så tänk så här
          en liter plus hälften kalk upp blandat som är löst i vattnet .
          vi kokar
          då ånggar vi vecka kankse hälften av den vatten hälften så då har vi mer kalk kvar .

låter det stå
          kalket finns kvar .lite av det fälls men så mycket kalk tar en tid även så avduntar det som växten villl typ att låta stå är en slöra proces som att koka

akvaruim
          om vi har ett akvariom på 50liter då försvinner någ dom 5dl kalk rätt så snabbt
          detta är på mitt konstiga sätt att förklara liite mer wub.gif wub.gif

Citera
          Linda_A
          Inlägg 17-02-2006, 14:48
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (flaxss @ 17-02-2006, 15:34)
          jag menar så här
          KALKET FINNS KVAR I AKVRIUMET smile.gif smile.gif
          men har man ett bra filter som fastnar det där och en del av kalkkjet fällsner på botten i hörn och så . även så har man ett normaltstort akvarium så bler det vattnet surae än kranvatten för fiskar avföring,matt rester,döda växtdelar, m.m som gör vattnet surae än kranvatten. och som även ger våra växter näring så som vattenväxter får näring i från .
          och om man kkokar eller låter vattnet stå en stun så får man i det vattnet en koncentaryion av kalk och om man då kokar ännu mer . typ kokat vatten är som en kalkbuljong man har ångatveck vatttnet men kalk finns kvar .
          men då i ett akvaruim är det inte så högkalk kopncentrtion så det är då ett bättre val . har man ett akvaruim som mitt med 500liter så är det jätte bra för mina växter för jag bytter inte vatten så ofta där så då tillför jag inte nytt kalk men har man under ett normaltstort akvaruim ett litet då har man mer kalk för man byter vatten oftare i ett lite akvaruuim så i små akvaruim mer kalk detså större mindrekalk för i det större tillför man inte lika ofta mer kranvatten .
          detta är vad jag har fått lärfa mig wub.gif wub.gif

humm, jag tror att det hel klart beror på vilka värden som du har i akvariumet ifrån början. Tror inte ett vatten som är kalkrikt (som kristianstad) påverkas av detta. Dock så håller jag med om att akvarievatten är bra vatten att vattna med.

"Nej inte i filtret i sig men kalk löser sig i vattnet (det är ju på så sätt vattnet blir hårdare) och det löser sig naturligtvis snabbare om vattnet cirkulerar runt kalken. Hur snabbt det löser sig beror också på pH-värdet - vid ett pH på över ca. 7.6-7.7 löser det sig inte alls.
          Så om man t.ex. lägger ner lite finmald kalk i vattnet så kommer det så småningom att försvinna om inte pH ligger högt" fick jag som svar på ang kalk och akvarium på zoopet.

--------------------
          //Linda

Citera
          Richard
          Inlägg 17-02-2006, 21:38
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 2 698

I alla fall beroende det på art vilken sort vaten dem vill ha...
          Epifytiska orkidéers talar ingen kalk.

Citera
          lissa
          Inlägg 18-02-2006, 02:02
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Jag har inga orkideer, men jag samlar också regnvatten i stora hinkar. För bara några dagar sedan fick jag mig en påminnare om att det första regnet som faller har mycket orenheter i sig. Det tar ju upp en massa avgaser när det faller. Så nu brukar jag tömma hinken när det har regnat en liten stund, och använder resten...här vräker det ju ner när det regnar...rekordet som jagkommer ihåg var en 15l hink som blev proppfull på 20 min !!! Där stod jag i skydd av min markis och hällde över från hinken till 5 liters l vatten karaffer så fort jag såg en full hink, man vill ju ta vara på så mycket regnvattn som möjligt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------

Citera
          ninnisky
          Inlägg 18-02-2006, 23:46
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Jag gör enligt läroboken helt fel med mina 20 phalanopsisar... jag vattnar dom som vanliga krukväxter-och har gjort så i säkert tio år. Gödning får de mer än sällan, däremot planterar jag om dom varje år! Trot eller ej, de blommar nästan alltid och är hur fina som helst.

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 19:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon