Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips på vattning av orkidéer
          AnnammA
          Inlägg 21-02-2006, 16:27
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Sätten är tydligen många... Jag är en nybörjare på orkidéer, och har följaktligen bara 4 st(av olika sorter), och jag brukar vattna dem genom att de får stå och dra vatten ett tag i en balja med vatten. Sedan ser jag till att allt överskottsvatten rinner bort innan de får tillbaka i ytterkrukan.
          En orkidée(förutom de 4) har jag lyckats ta död på(en mer komplicerad sort visserligen)genom att jag inte lät överskottsvattnet rinna bort, och det stod kvar i ytterkrukan tillräckligt länge så att plantan dog...

AnnA

--------------------

Citera
          susa
          Inlägg 04-03-2006, 20:34
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 6 748

Hej, jag hänger på denna tråd me min fråga också.

Har någon erfarenhet av sk hydrokultur, dvs odling av framför allt phalaenopsis i enbart lecakulor? Jag har ett tjugotal orkidéer av olika sorter och för tre månader sedan planterade jag fyra av phalaenopsarna i glaskrukor med leca. De blommar och ser ut att må bra. Det är onekligen väldigt lätta att sköta på detta sätt, jag vattnar så att det finns ca 5 cem i krukans botten och efter några veckor när vattnet avdunstat fyller jag på igen.

Mvh
          Susa

Citera
          Carex
          Inlägg 04-03-2006, 22:27
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

på orkidésällskapets sida finns en forumavdelning för det, men jag befarar att det är ganska dött i den avdelningen så du kanske får påminna i en mer aktiv.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          foolishRice
          Inlägg 04-03-2006, 22:36
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 146
          Medlem nr: 5 915

Hej,

Har synpunkter på lite allt möjligt här tror jag. Värst vilken spridd diskussion man kan ha i en och samma tråd.

För att börja i omvänd kronologisk ordning;

Jag har odlat en del i leca (semihydro). Det är lätt. Jag är så dålig på att vattna.

Man brukar ha rätt så höga koncentrationer av näringsämnen löst i vattnet. (I förhållande till vad orkidéer normalt "föredrar".) ... men man får vara försiktig med vattnet.

Rent vatten (snö/regn/avjonat/destillerat) kan skjuta iväg med pH-värdet åt det alltför sura hållet varvid näringsämnena blir svårupptagliga för växten. Man kringgår detta genom att blanda det renade vattnet med kranvatten (höjer bufferkapaciteten). (Man kan givetvis helt och hållet använda kranvatten.)

Kristallisation av salter (sker gärna vid ytan av lecan) tyder på att man bör sänka näringsämneskoncentrationen. Skölj då och då igenom lecan ordentligt med ljummet kranvatten och återplacera krukan till näringslösningen.

Orkidén brukar sätta igång med att bilda mycket rötter snabbt då den sätts i hydro. Se till att belysa ordentligt.

Läs gärna på min hemsida (mer om odling).

--------------------
          /* Markus Axelsson

Citera
          Biggan_
          Inlägg 04-03-2006, 22:58
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Här ser ni hur man odlar orkidéer i hydro Hydroodling klicka er fram steg för steg. Just phalaenopsis tycks gilla hydroodling mycket.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          foolishRice
          Inlägg 04-03-2006, 22:58
          Länk hit: #46

Medlem

Angående vatten, hårdhet och kalk.

Att koka vattnet ger ett lägre värde för totalhårdheten.

Totalhårdhet är dels "den tillfälliga hårdheten" av koldioxid som löst sig i vattnet (karbonat/kolsyrans protolyssystem) och dels alkaliska jordartsmetaller som magnesium och kalcium som förekommer i vattenlösning (ex kalciumvätekarbonat: CaHCO3).

"Den tillfälliga hådheten" kan kokas bort. Mineralhårdheten måste reduceras på annat vis. (Ett sätt är att byta ut magnesium- och kalciumjonerna mot natriumjoner (som finns i vanligt koksalt)).

Kalk som finns i vattnet är löst och sjunker inte till botten om det låts stå.
          Däremot kan man tillsätta soda (Na2CO3) och hetta upp vattnet varvid kalk fälls ut och sjunker till botten som ett vitt pulver (bildar då (di)kalciumkarbonat, Ca2CO3).

Ett mycket lågt pH medför att näringsämnen blir svårupptagliga för orkidéer. Ett högt pH-värde "låser" näringsämnena i "vattenkomplex". *(Se avancerat nedan för detaljer). Ett optimalt pH ligger runt pH 6.

Tillsats av näring/gödning till vatten utan buffertkapacitet (dvs. riktigt rent vatten; ex. destillerat vatten) förskjuter pH-värdet åt det sura hållet. För höga halter näingsämnen kan sänka pH-värdet ner under optimalt. Sätt därför till lite kranvatten för att höja buffertkapaciteten om det nu är intressant att överdosera gödningen.

Avancerat
          Vatten är speciellt. H2O är den kemiska formeln. Lågt pH = högre halt H3O+ än OH- (lägg märke till att H3O+ har ett väte mer än vatten och att OH- har ett väte mindre än vatten). Högre pH är egentligen högre koncentrationer av OH- än H3O+ vilket innebär att komplex av näringsämnen med hydroxid (dvs. OH-) bildas. Komplexen gör det svårt för växten att ta upp näringsämnena. Vid ett något lägre pH än neutralt är däremot näringsämnena (framförallt metaller) lösta i ren jonform - och lätta att ta upp för växten. Varvid pH-optimum är lägre än 7 (neutralt).

--------------------
          /* Markus Axelsson

Citera
          flaxss
          Inlägg 05-03-2006, 14:42
          Länk hit: #47

Gäster

fast man får ägre värden när man kokkar så försvinner ändå mycket som vätten vill ha så regnvatten å akvaruim vatten är bäst tycker jag om man inte då köper rentvatten wub.gif wub.gif

Citera
          foolishRice
          Inlägg 05-03-2006, 15:02
          Länk hit: #48

Medlem

Du menar förstås att vattnet reduceras och håller kvar mineralhårdheten. Visst är det så.

Regnvatten och smält snö/is är väl det som jag föredrar om jag behöver mjukt vatten (ex till känsliga fiskar).

Akvarievatten är inte mycket bättre än vanligt kranvatten om man betraktar vattenkvalitén ur hårdhetssynpunkt. Förvisso binds en del kalcium till växter, fiskar etc. eventuellt även till kolloider (är dock sällan som kolloider finns i märkbara mängder i akvarier).

I ett akvarium finns det ständigt en balans mellan olika kväveföreningar (framförallt nitrat, nitrit och ammoniak) som naturligt finns som restprodukter från nerbruten mat och avföring. Sådana nerbrutna produkter är närsalter och uppskattas förstås av orkidéer. Därtill brukar akvarier få ett naturligt buffertsystem så att pHvärdet på vattnet hålls relativt stabilt. Förhoppningsvis ett pH runt 6...

--------------------
          /* Markus Axelsson

Citera
          mollys_matte
          Inlägg 10-03-2006, 21:18
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem nr: 4 843

Jag vill bara tipsa om en gödning, eller jag vet inte vad man ska kalla det!
          Heter BioKraft, det kan användas till det mesta men är speciellt bra till orkideer!
          Har använt det i vattnet när jag dopat mina i hink, och märker verkligen skillnad mot innan!
          Är vita flaskor, ganska små, finns även i stora dunkar och som pulver tror jag!
          Är en helt naturlig produkt, minns inte vad det stod att den bestod av, men är inga kemikalier eller så!

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Citera
          telli
          Inlägg 15-03-2006, 16:15
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 5 333

Jag har haft några phalap:sor i några år - blommar lite då o då.

Köpte ett par Dendrobium för ett tag sen o de verkar vilja ha mer vatten?? Skulle jag inte ha planterat dem i "håliga" krukor o vattnat som phaps-arna (varannan vecka)?

Dendrobium hybriderna ser torra o lessna ut, blommorna har ramlat av...

Köpte åxå en Oncidium Raffles red - ska den åxå ha mer vatten än phaps?

Just nu känner jag att jag inte borde köpt ett gäng orkideer utan att ha bättre kläm...

--------------------
          Anna, zon 2(3)

Citera
          yingko
          Inlägg 28-11-2025, 15:46
          Länk hit: #51

Gäster

Карл203.6BettBettComiДюмиЖмурревожурнDagaпривEverSnapJeweBonu
          ОÑьмAeroLeigШишоSaluSailStorBewiSambRustÐмалAlleкартRegiRobe
          HereДымоThisМафиSaraВолгКубеMoodМожараÑÑRudoживыMariEncoAnni
          ШеÑÑ‚2010ZoneРÑбцКурÑВороИÑакСвинCircSweeКоршСтепКузнJeweMode
          иллюDownHealJeweWithJeweWherMottПраввыпуСмироблаNelsPedrБерк
          WillВыпуавтоAlmoJaynAlfrДиÑтнароZoneСергEnhaОхотÐлекremiBeat
          AlbuSurpCarrThinWennDafuYourпоÑÑ‚JillBornZdobFireXVIIDeadPara
          (197FaccZoneДрундружмаÑтЛермIntrCharTimeForeJackфарфмеÑÑладо
          RagoКитаErinINTEMarkеÑтеUndeWY08ÑертLeifBradMistCalfwwwaзаве
          PapiтворNewAтекÑENTRCreaиндииздеГонкпoлиANGLinteWindÑзыкConn
          SoftEvafChoiбизнЛитРФедоЛитРГромлингЛитРСероСтажЛитРThisценз
          XVIIПлотFashПолуWintМартEdmoЧекаCareTattThesСачкWillChipSada
          УкÑу(ведПанкÐленКаргЗориПанкФилаPrinавтоÑловСандТопоБереЧерн
          КорчCapoЯковÐÑадPlanСивоШахмавтоКоÑтмузымеÑÑмеÑÑмеÑÑChriThis
          нароМалюEvarÑтарМороЕремЛеÑнГерафизиПопоtuchkasСемыБруÑ

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 09:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon