Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Godismonstret hoppade in i min skalle:)
          Biggan_
          Inlägg 11-02-2006, 13:37
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (netaave @ 11-02-2006, 12:41)
          CITAT (elleave @ 11-02-2006, 11:46)
          Lördagsgodis!?! rolleyes.gif

Marknadskarameller

125 g kokosfett
          1 ½ dl vatten
          ½ kg strösocker
          6 ½ dl mjöl
          4 dl florsocker
          1 dl kakao
          1 msk vaniljsocker

Blanda kokosfett, vatten, och socker, sjud på spisen tills sockret smälter.
          Rör i resten och häll ut (tryck ut) smeten i en långpanna.
          Låt stelna och skär i bitar.
          Jag tyckte de blev godare när de legat framme och torkat till några timmar.

wub.gif

Lägg det i recepttråden

biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
          Du har stenkoll på dottern din!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          netaave
          Inlägg 11-02-2006, 13:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Så är hon välartad också, när hon vill....... tongue.gif wink.gif

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 11-02-2006, 20:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Vi slutade faktiskt med godis helt nu i måndags och ska hålla upp en månad för att komma på rätt spår igen. Blev som Solis skrev att godismonstret grep tag i en varje gång man gick förbi godishyllan tongue.gif

Är så svårt att bara dra ner på godiset så vi bestämde oss för att göra så istället. Har inte känt nåt större sug än faktiskt...gäller bara att bestämma sig biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 11-02-2006, 21:41
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

I dag har jag varit i Göteborg och besökte Kronhusbodarna och Göteborgs Chokladfabrik eller vad det nu hette, en massa goda saker hade de i alla fall.
          Köpte med mig lite men insöp desto mer med ögonen.

ingrid

Citera
          netaave
          Inlägg 11-02-2006, 21:44
          Länk hit: #25

Medlem

Vi har fått en exclusiv chokladbutik i Uppsala också, tyvärr ligger den på väg till köpcentrat vid Ikea för oss. wink.gif

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 11-02-2006, 21:51
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (netaave @ 11-02-2006, 21:44)
          Vi har fått en exclusiv chokladbutik i Uppsala också, tyvärr ligger den på väg till köpcentrat vid Ikea för oss. wink.gif

Är detta negativt eller positivt?

ingrid

Citera
          netaave
          Inlägg 11-02-2006, 21:55
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 11-02-2006, 21:51)
          CITAT (netaave @ 11-02-2006, 21:44)
          Vi har fått en exclusiv chokladbutik i Uppsala också, tyvärr ligger den på väg till köpcentrat vid Ikea för oss.  ;)

Är detta negativt eller positivt?

ingrid

Negativt för vikten
          Positivt för välbefinnandet

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 12-02-2006, 08:48
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Mitt godismonstser bor i min mage! Jag vet exakt i vilket skrymsle det håller till, och när det vaknar är det inte "gott" att tas med. Stoppar jag inte ner lite godis (= socker av något slag) biter det mig, eller ännu värre, biter någon annan som kommer inom räckhåll.

Mitt godismonster växer av socker! Ju mer det får, desto mer ska det ha. Dan efter är det ännu starkare, och sen ännu lite mer krävande ju mer jag underhåller det.

Vi är i en kamp just nu (sedan nyår). Ju längre tid som går, desto mer skrumpnar det ihop. Men så får det kraft någonstans ifrån och gör ett ryck igen, med en KRAFT som jag inte klarade att motstå. (var inte beredd på attacken)

Huvvaliga, tvi och fy! Så illa det smakade ohmy.gif sad.gif . Så in i nordens sött så de var kväljande och riktigt brände i munnen.
          Sockervanan var avstängd. Men Monstret krävde sitt i alla fall, och fick det. Och tänk så fort det går att bli van igen, och "behöver" sockret.

De gånger jag har hållt mig borta från socker, märker jag hur in i norden fullproppat med socker de allra flesta varor är! Det är egentligen inte klokt!

Man vänjer sig, vid mer och mer och mer.
          Men det går ungefär lika fort att vänja sig av med. Det kanske tar en vecka, men sedan är smaksinnet inte längre socker-bedövat, utan kan ta tillvara alla de andra lite mer "subtila" smaker som det allra mesta innehåller, fast "dränkt i socker" till vardags.

Det är skönt att det börjar komma fler varor som inte har tillsatt socker. Men tyvärr är det inte särskilt mycket som går att finna ännu.

Och då menar jag inte att sockret ska vara utbytt som olika sötningsmedel, som i praktiken gör samma skada.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          netaave
          Inlägg 12-02-2006, 11:24
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (amaira @ 12-02-2006, 08:48)
          Mitt godismonstser bor i min mage! Jag vet exakt i vilket skrymsle det håller till, och när det vaknar är det inte "gott" att tas med. Stoppar jag inte ner lite godis (= socker av något slag) biter det mig, eller ännu värre, biter någon annan som kommer inom räckhåll.

Mitt godismonster växer av socker! Ju mer det får, desto mer ska det ha. Dan efter är det ännu starkare, och sen ännu lite mer krävande ju mer jag underhåller det.

Vi är i en kamp just nu (sedan nyår). Ju längre tid som går, desto mer skrumpnar det ihop. Men så får det kraft någonstans ifrån och gör ett ryck igen, med en KRAFT som jag inte klarade att motstå. (var inte beredd på attacken)

Huvvaliga, tvi och fy! Så illa det smakade ohmy.gif sad.gif . Så in i nordens sött så de var kväljande och riktigt brände i munnen.
          Sockervanan var avstängd. Men Monstret krävde sitt i alla fall, och fick det. Och tänk så fort det går att bli van igen, och "behöver" sockret.

De gånger jag har hållt mig borta från socker, märker jag hur in i norden fullproppat med socker de allra flesta varor är! Det är egentligen inte klokt!

Man vänjer sig, vid mer och mer och mer.
          Men det går ungefär lika fort att vänja sig av med. Det kanske tar en vecka, men sedan är smaksinnet inte längre socker-bedövat, utan kan ta tillvara alla de andra lite mer "subtila" smaker som det allra mesta innehåller, fast "dränkt i socker" till vardags.

Det är skönt att det börjar komma fler varor som inte har tillsatt socker. Men tyvärr är det inte särskilt mycket som går att finna ännu.

Och då menar jag inte att sockret ska vara utbytt som olika sötningsmedel, som i praktiken gör samma skada.

Mitt i prick, som vanligt!
          Det där kan vi alla sockermissbrukare skriva under på! Jag kunde bli farlig innan jag fick hjälp att hantera det, värre än den värsta pms-drabbade.

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 02:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon