Bigarråer är samma sak som körsbär, det är en synonym till ordet sötkörsbär. Man brukar ju främst skilja på söt- och surkörsbär.
Det finns en massa sötkörsbärssorter som mognar innan Augusti ifall man tittar på EBE-plants info.
ex. Burlat, Juni-Juli Annonay, Juni Frogmore, Juli Grosse Germersdorfer, Juli Heidi, Juli Knauffs Kirsche, Juli Margit, Juni-Juli Wils tidiga, Juni-Juli
Sötkörsbärssorter är dock inte självfertila så det är bra om grannarna har sötkörsbär.
Plommonträdet: Är det så att trädet blommar men ger dålig skörd kan det vara brist på träd som den kan pollinera sig med el. brist på pollinerande insekter, el. för kallt när trädet blommar. Om det är så att trädet knappt blommar kan det även där vara flera orsaker ex. för lite ljus, för hård beskärning, el. trädet är för gammalt. Plommon har inte så lång levnadstid som många andra fruktträd.
Angående Äpple jag tycker äppelsorterna blir bäst när de odlas i ungefär det klimatet de först skapades i jag har ex. ätit Åkerö i Skåne och det var det äckligaste äpplet jag smakat det smakade inte alls som Åkerö gör när det odlas här uppe så angående den tidiga sorten säger jag Mio som är framtagen på Alnarp (som visserligen ligger några mil söderut från Helsingborg), det mognar i sept-okt och brukar vara ett gott äpple.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|