AnkiHbg
11-02-2006, 09:29
Hejsan
Nu börjar våren att närma sig och igår sågade vi ner ett gammalt träd för att göra plats för ett nytt frukttträd, ev äpple el körsbär.
Nu kan vi inte bestämma oss vad vi ska ha för sort, så jag undrar om ni som har erfarenhet vet om det finns några goda tidiga sorter av äppleträd med bra skörd ( vi har redan ett IngridMarie träd )?
Sen undrar jag vad det är för skillnad på bigaråer och körbär? Finns det några goda sorter med riklig skörd som är klara senast i augusti?
Sen har vi ett gammalt plommonträd som nästan aldrig ger någon skörd, har ni några tips på vad vi kan göra, vet ej sorten med de är vinröd-gula till färgen.
Vi bor i Helsingborg
Vårsolig hälsning fr Anki
Åsa, mälardalen zon 2
11-02-2006, 10:16
Bigarråer är samma sak som körsbär, det är en synonym till ordet sötkörsbär. Man brukar ju främst skilja på söt- och surkörsbär.
Det finns en massa sötkörsbärssorter som mognar innan Augusti ifall man tittar på EBE-plants info.
ex.
Burlat, Juni-Juli
Annonay, Juni
Frogmore, Juli
Grosse Germersdorfer, Juli
Heidi, Juli
Knauffs Kirsche, Juli
Margit, Juni-Juli
Wils tidiga, Juni-Juli
Sötkörsbärssorter är dock inte självfertila så det är bra om grannarna har sötkörsbär.
Plommonträdet: Är det så att trädet blommar men ger dålig skörd kan det vara brist på träd som den kan pollinera sig med el. brist på pollinerande insekter, el. för kallt när trädet blommar.
Om det är så att trädet knappt blommar kan det även där vara flera orsaker ex. för lite ljus, för hård beskärning, el. trädet är för gammalt. Plommon har inte så lång levnadstid som många andra fruktträd.
Angående Äpple jag tycker äppelsorterna blir bäst när de odlas i ungefär det klimatet de först skapades i jag har ex. ätit Åkerö i Skåne och det var det äckligaste äpplet jag smakat det smakade inte alls som Åkerö gör när det odlas här uppe så angående den tidiga sorten säger jag Mio som är framtagen på Alnarp (som visserligen ligger några mil söderut från Helsingborg), det mognar i sept-okt och brukar vara ett gott äpple.
Jan af Lisö
13-02-2006, 09:47
Bigarrå Stella påstås vara självfertil och brukar få höga betyg när man jämför olika bigarråsorter. Har för mig att det finns några moderna sorter till som är självfertila. Biggarråer på Gisela5 grundstammar ger små, lättillgängliga träd.
Burlat är en annan trevlig sort som bra år ger frukt redan till midosmmar (ej självfertil).
kristerh
13-02-2006, 12:37
Varför inte ett familjeträd, så får ni flera olika sorter på samma träd
krister
Kolla familjeträdens ympar noga om ni överväger ett sådant, oavsett sort (även om körsbärs- och plommonsorterna generellt är sämre ympade). Varje vår ser jag otaliga träd med mycket illa sammanläkta eller inte läkta ympar i handeln.
Jag har dåliga erfarenheter av familjeträd och har skrivit om detta tidigare här. Av ca 100 familjeträd i olika åldrar som jag följt är det få av de vuxna träden som är friska och hållbara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.