Faktiskt, så tycker jag det är oerhört intressant, vad som händer i en "forumvärld", sett ur socialantropologiskt perspektiv.
Kommunikationsformen på ett forum, är ett helt nytt fenomen för människan, sett ur evolutionshistoriskt perspektiv. Det är en form av subkultur, som vi inte är riktigt rustade för.
Jag tycker det är så oerhört fascinerande och intressant, att jag skulle vilja forska i ämnet. Men jag är sjukskriven, och vägen fram till
det målet är alltför jobbig. Kanske... kanske?
Jo jag
tycker det är intressant och fascinerande, med ett brinnande intresse - men det är också ett sätt för
mig, att
själv få perspektiv på vad som händer, även inne i
mig.
För visst "händer det saker"!
Det händer faktiskt
samma saker, oavsett forum! Bara mer eller mindre, fortare eller saktare, oftare eller kanske lite mer sällan, men det
händer. Och det som "händer" är att det "stormar" - inombords på folk (på
oss, jo, på mig med) - på ett vis som det inte gör irl i samma eller liknande situationer!
(irl = in real life = i verkliga livet)
Många gånger skriver folk att det är självklart, det skrivna ordet ger inte ett rättvist socialt uttryck, när ansiktsuttryck och ögonkontakt och kroppsspråk saknas - och det tror jag på.
Men jag tror inte det är hela sanningen, jag tror det händer så mycket mer, under ytan.
Inte "här" (på forum) ... utan irl, som vi inte är medvetna om!
På ett forum är det
mängder av information som vi omedvetet använder oss av i sociala kontakter, som saknas helt.
Resultatet blir ... "kalabalik"...
Det ger också alldeles utmärkta och djupt fascinerande tillfällen att bättre lära känna
sig själv!!! För forumvärlden når ner till djupt liggande känslor inom många av oss.
För mig är det så, och otvivelaktigt är det så för många andra också.
Intressant!
Djupt intressant!!!