CITAT (pisanggoreng @ 12-02-2006, 09:55)
Kanske "Virtual Ethnography" (ISBN 0761958967), "The Internet : An Ethnographic Approach" (ISBN 1859733891) och "Life Online: Researching Real Experience in Virtual Space" (ISBN 0761990313) kan vara bra startpunkter.
Tack Pisanggoreng

- nu är jag botad.
(i alla fall för stunden

)
Gillar alla svar här, de väcker tankar.
Scrollan:
CITAT
Det finns mycket att hämta kring människors reaktioner kring diskussioner på forum, som man sen kan ha nytta av när man arbetar med människor.
Klokt!
Silos:
CITAT
...oj oj oj vad jag har lärt mycket just om mig själv ...
Det är kanske fem - sex år sedan som jag började vara aktiv på ett forum. OJ vad det har "hänt mycket" under den här tiden, och gör fortfarande. Det är ovärderligt, och går inte att jämföra med någon annan umgängesform, anser jag, när det gäller min egen självkännedom!
Forum är en Gudagåva!
Anki:
CITAT
Men visst är det intressant!! Också det här att 2 personer som "ute i livet" inte ens skulle kasta ett öga på den andra, för dom är så olika och i så olika stadier i livet, sen på ett forum kan diskutera och faktiskt ha precis samma åsikter.
En av mina allra bästa och närmaste och mest ovärderliga väninnor träffade jag på ett forum för över fyra år sedan.
Vi skulle
aldrig funnit varandra irl!!! Våra uttryckssätt krockade, och ytligt sett var vi som natt och dag. Nu fick vi möjlighet att först "se" varandra inifrån liksom, via de ärliga inre
tankar vi hade.
Forum är en Gudagåva!
Anki igen:
CITAT
Men visst är det intressant!! Också det här att 2 personer som "ute i livet" inte ens skulle kasta ett öga på den andra, för dom är så olika och i så olika stadier i livet, sen på ett forum kan diskutera och faktiskt ha precis samma åsikter.
Att olika människor genom forumet gillar eller ogillar varandra fast dom aldrig träffats.
Att en del hos mig lämnar ett otrevligt intryck men du kan tycka samma person verkar jättetrevlig.
Ungdomar som aldrig i livet skulle prata med sina föräldrar/anhöriga på ett öppet sätt här kan sitta och lämna ut sig och ta råd av andra vuxna människor.
Att vuxna människor som inte känner varandra kan kalla varandra namn dom förhoppningsvis inte skulle göra om dom mötte varandra på riktigt.
Ja, nog är forumlivet intressant!!!
Anki
Intressant, är rätta ordet. Och tusen nya möjligheter öpnas.
Anki för tredje gången:
CITAT
Att vuxna människor som inte känner varandra kan kalla varandra namn dom förhoppningsvis inte skulle göra om dom mötte varandra på riktigt.
Här finns det jag menar som människor inte är riktigt rustade för, i forumvärlden.
Nu kan jag bara utgå ifrån mig själv, så det kanske inte är allmängiltigt. Ändå tyder jag det allmängiltigt i många fall, utifrån vad jag "ser".
För min egen del krävs det EN sak för att jag ska hamna i konflikt av något slag: Inre upprörda känslor!
När jag är i en grupp med människor, så blir jag helt enkelt inte upprörd inombords, på samma vis som jag blir i en grupp människor på ett forum!
Jag kan reagera, men inte haka upp mig. Samvaron i gruppen flyter vidare på ett helt annat vis! De här "forumkonflikterna" blir inte till irl, inte på det här viset!
Varken av mig eller andra.
De inre känslorna håller sig lugna!
För det är ju där de börjar, eller hur? Inte med "hur vi gör" utan med "hur vi känner".
Eftersom det är
känslorna som är våra drivkrafter till handling.
Och det är här som jag tror att det märks att vi, genetiskt sett, är "stenåldersmänniskor".
Felix matte:
CITAT
Evolutionshistoriskt perspektiv... ja då är det mycket som är helt nytt fenomen
Ta bara mobiltelefonkommunikation.... radiolänkskommunikation... döva kan använda mobiltelefon och prata teckenspråk med varann
Ja, det är mycket som är helt nya fenomen! Och en del av det är vi helt enkelt inte genetiskt rustade för, tekniken går ibland för fort för oss själva.
Men att lyssna på radio, är "enkelriktat", som att läsa en bok, eller att titta på konst (som är urgammalt), det kan ge utlopp för känslor, men är svårt att få till en konflikt.
Att kunna kommunicera är vi också genetiskt utrustade för, vare sig vi är döva eller inte, teckenspråk är kanske äldre än vår talade språk?
De samtal vi har i telefon vill jag inte att jämföra med dessa öppna alllmänna diskussioner på forum, som dessutom inte är tidsbegränsade på något vis, men nu märker jag ord. Jag förstår vad du menar, men mina tankar inbegriper det.
Jag tror, att det finns tusentals "små tecken" i en grupp människor, som helt enkelt "lägger sordin" på känslorna, irl.
Inte bara så att vi kan SE den andres ansiktsuttryck (osv) och därmed inte missförstår på samma sätt,
utan att det finns underliggande mekanismer som träder i kraft för att helt enkelt FÖRHINDRA sådana här gruppkonflikter, eftersom det tar för mycket livsviktig kraft och energi från gruppen, sett ur överlevnadssynpunkt.
Jämför med "hämningar" hos djur med livsfarliga vapen.
Vargar och hundar med mördar-huggtänder, "stoppar sig själva" när motparten ger sig, genom att lägga sig på rygg och blotta strupen.
Det är knappast av välvilja, eller ridderlighet, utan en genetisk stoppknapp som aktiveras av en viss syn-bild.
Det här kan man se hos de flesta
sociala djur som lever i grupp och ha livsfarliga vapen som kan förgöra vararnda.
Även hur en rangordning byggs upp inom sociala grupper, sker "automatiskt" genom inre (genetiska) mekanismer, utlösta av bl.a. vissa synintryck.
Det är så många "automatiska skeenden" som styrs av t.ex. synintryck, som blir rubbade på ett forum.
Inte bara t.ex. ansiktsuttryck, ålder hos den man talar med, klädsel, sorgkanter, ögonkontakt, utan kanske också att det automatiskt sker något inom en när man befinner sig i en grupp!??
Något, som helt enkelt lägger band på känslorna, eller sätten de uttrycks på, så det inte blir på ett för gruppen negativs vis?
Det är lite så jag tänker, inför dessa ständiga "mystiskt" uppblossade konflikter, med alla dessa vilt svallande känslor i sina fotspår.
Jag är ju litegrann av något så "konstigt" som en "humanistisk naturvetare" eller "biologi-humanist" - eller hur jag nu ska uttrycka det.