Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Oerhört intressant!
          amaira
          Inlägg 14-02-2006, 07:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (noora @ 13-02-2006, 17:11)
          Det tar väldigt mycket längre tid att bygga upp ett förtroende när man endast kommunicerar i text, och det går oerhört mycket snabbare att förstöra detta förtroende.

Mmm, det låter klokt, men ...

...undrar om det inte också går fort att skapa sig "ett falskt förtroende"??

Någon som skriver något som jag tar till mig direkt, kan jag bli rent av förälskad i på sekunden wub.gif
          (vill tillägga här att jag blir mycket lätt förälskad i det mesta här i livet, från möss till människor av alla kön rolleyes.gif )

Irl har man ju många (eller flera) vänner/människor/grupptillhörighet med lite olika inriktning, som tillfredssställer lite olika behov hos en själv, och så bortser man från sånt som känns fel.
          I det skrivna ordet syns inte de andra sidorna hos människor, bilden kan ibland bli mycket "enfaldig", och jag tycker själv att det är lätt att fastna i "stundens bild" i ett foruminlägg, och liksom missa helhetsbilden.

Bilden blir så mycket lättare och fortare svart-vit i stunden, när "den riktiga människan" bakom, aldrig har tagit "riktig gestalt". Ju längre tid man varit på samma forum och läst varandra, desto stabilare blir förstås bilden, precis som du skriver Noora, det tar längre tid att bygga upp ett förtroende när man endast kommunicerar i text.

På ett forum är det faktiskt också mycket lättare att dölja "skavanker"/tillkortakommanden som man inte vill visa.

Det är ju på både plus och minus. Det ger t.ex. en själv underbara möjlighet att skapa relationer utifrån andra och nya grunder. En fantastisk möjlighet (som jag själv har använt, fast tvärtom - att anonymt visa skavanker jag inte tordats visa irl)

Nu vet jag inte längre riktigt vad jag skriver rolleyes.gif Är inte klar över vad jag tänker, så det kan bli lite motsägningsfullt kanske.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          noora
          Inlägg 14-02-2006, 12:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (amaira @ 14-02-2006, 07:48)
          ...undrar om det inte också går fort att skapa sig "ett falskt förtroende"??

Jo, det går förmodligen snabbt om man vet hur man ska göra och hittar ett godtroget "offer". Det är en av riskerna med internet, och det är ju så t.ex. pedofiler blir kompisar med barn på nätet sad.gif

Och visst är en del av de personer man först träffar på nätet väldigt annorlunda om man sedan träffar dem i "verkligheten". Man ska aldrig träffa någon ensam när man träffar dem på riktigt för första gången, och när man träffas ska man göra det på en allmän plats.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2026, 08:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon