Så här skriver TIDENS stora bok om rumsväxter:
”En annan metod, luftavläggning, använder man då man bara har en liten kal stam att utgå från (t ex Ficus, Dieffenbachia). Man gör en skåra snett in mot halva stammen och lägger en liten träpinne i skåran så att denna inte kan sluta sig. Därefter lindar man snitt och stam med färsk mossa eller vitmossa och virar en plastfolie kring det hela samt knyter till denna både över och under snittet. Man stödjer växten med en pinne för att hindra stammen från att brytas av. Efter några veckor, då rötterna tittar fram under plasten, tar man bort ’förpackningen’, skiljer av den övre rotförsedda delen och sätter den i jord. I regel börjar den kapade stammen att växa på nytt.”
Själv lärde jag metoden i en bok av Marguerite Walfridson (men hittar nu inte skriften i hyllorna). Hon talar om ”kinesisk avläggning” och jag prövade med gott resultat på fikon. Då använde jag en plastkruka som kluvits på längden och tejpade fast halvorna runt fikongrenen, fyllde med jord och vattnade. Minns tyvärr inte vilken årstid det var.
|