Full version: Kinesisk ympning
Anita S
Jag vet att det ska fungera p bla rhododendron. Kan det tnkas funka p andra buskar ocks? Vilken rstid r bst att gra det p? Knns som att det skulle funka p vren nr tillvxten startar. Om ngon har testat s beskriv hur ni har gjort och hur resultatet blev. Jag har lst i en bok att det bara tar 6 veckor frn man har gjort ingreppet tills rtter har vxt ut och man kan avlgsna ympen.

MVH Anita
RibesRubusVitis
Har inte lyckats hitta ngon kinesisk ympning. Menar du mjligen det som vinodlare m fl kallar nurse graft? En svrrotad stickling kan f hjlp p traven om en mer lttrotad sort stts fast med t ex hftklammer under jord. D frses den vre delen med sav samtidigt som den fr lngre tid p sig att producera egna rtter.
RibesRubusVitis
Hej igen,
det slr mig att du kanske tnker p kinesisk avlggare eller luftavlggare, som inte r ngon ympning utan ett stt att bilda rtter lngre upp p t ex en fikonplantas gren. Skr ett litet snitt i grenen, stoppa i en bit plast s att det inte lker igen och paketera alltihop i fuktig vitmossa (vanlig blomjord gr ocks). Efter ngra veckor kan rtter ha bildats och verdelen kan leva vidare p egen hand.
Anita S
Det r precis den metoden jag menar, och i min bok "Trdgrd fr entusiaster" behandlas metoden under "frkning av vxter" och kallas d "kinesisk ympning". Men om det funkar p fikon s kanske det funkar p alla vanliga buskar ocks. D r bara frgan vid vilken tidpunkt p ret?

MVH Anita
RibesRubusVitis
S hr skriver TIDENS stora bok om rumsvxter:

En annan metod, luftavlggning, anvnder man d man bara har en liten kal stam att utg frn (t ex Ficus, Dieffenbachia). Man gr en skra snett in mot halva stammen och lgger en liten trpinne i skran s att denna inte kan sluta sig. Drefter lindar man snitt och stam med frsk mossa eller vitmossa och virar en plastfolie kring det hela samt knyter till denna bde ver och under snittet. Man stdjer vxten med en pinne fr att hindra stammen frn att brytas av. Efter ngra veckor, d rtterna tittar fram under plasten, tar man bort frpackningen, skiljer av den vre rotfrsedda delen och stter den i jord. I regel brjar den kapade stammen att vxa p nytt.

Sjlv lrde jag metoden i en bok av Marguerite Walfridson (men hittar nu inte skriften i hyllorna). Hon talar om kinesisk avlggning och jag prvade med gott resultat p fikon. D anvnde jag en plastkruka som kluvits p lngden och tejpade fast halvorna runt fikongrenen, fyllde med jord och vattnade.
Minns tyvrr inte vilken rstid det var.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon