Måste bara få skriva av mig lite.
Det började för några veckor sedan med min häck med bokplantor, planterade våren 2005. Haren käkade upp alla lövbärande grenar och lämnade kvar mittstammen. Han/hon kapade även plantorna rejält på toppen (uaaaahhh!!! ska ju inte toppas förrän de nått önskad höjd)
Någon dag senare drabbades Ullungrönnen (också planterad våren 2005). Den klarade sig med blotta förskräckelsen, några barkskador - men jag tror att den klarar sig finfint.
Mina 2 Ullungrönnar är nu nästan bakom lås och bom - jag har hängnat in dem med tätt trådnät.
Även mina 2 syréner (Charles Joly) toppades rejält och fick svåra barkskador. Har hängnat in dem, men det vete katten om de kommer att klara sig.
Sedan tidigare har haren kalasat på min Rosenkvitten = Nästan ingenting kvar.
och IDAG - idag såg jag att den givit sig på mina entrérosor. Mina Lichtkönigin Lucia. Inte så farligt, men något toppade.
Jag tror jag blir galen!!!
Och det värsta av allt nästan: jag får skylla mig själv. Varför i jösse namn *harkel* har jag inte hängnat in alla plantor jag är rädd om??!!!!
1. Jag trodde inte haren åt rosor (taggar, ni vet)
2. Det kostar plenty med nät (trodde jag inte, men 10 m kostar 198 kr på Granngården - tipsa mig gärna om andra alternativ).
3. Jag trodde att jag klarat mig eftersom det inte hänt något förrän nu.
*suckar* Jag känner ingen som har hägnat in hela sin häck. Har aldrig sett någon som har gjort det heller. Men kanske är det så jag måste göra? Hur gör ni?
En sak är saker: Idag ska jag hängna in alla mina rosor!