I mitt jobb måste jag ibland säga saker till vikarierna som inte är så kul att höra. Allt från att dom är olämpliga för att jobba med barn, till att som idag vara tvungen att säga till en av flickorna att dom inte vill ha henne tillbaka på ett visst ställe.
Det konstiga är att dom som icke är önskvärda på ett ställe kan vara efterfrågad som "världens bästa" på ett annat.
Det har förstås betydelse för hur stabil personalgruppen i övrigt är, hur vikarien blir mottagen och hur hon introduceras. Blir man inte väl mottagen, vilket är risken om man kommer till ett ställe där det är generalkris och totalt kaos, kanske man inte anstränger sig så mycket heller. Vi försöker peppa dom så gott vi kan och säger att dom måste ha förståelse för kaoset och det viktiga är att dom är med barnen.
Här på odla finns ju väldigt mycket kunskap och erfarenhet, tycker ni att man rakt av ska säga som det är eller ska man linda in det och säga att det går nog bättre på nästa ställe, vilket det oftast gör. Jag är nog för det senare alternativet.
--------------------
|