Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lovikkavantar,, tova - bästa metod?
          Reserv
          Inlägg 20-02-2006, 08:09
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Snöflinga @ 19-02-2006, 22:39)
          Vad jag vet så tovar man kardad ull i varmt såpvatten och formar den som man vill sleep.gif min mor gjorde "tovesockar" genom att platta till omkring en fotmall... varma och sköna att ha i pjäxorna rolleyes.gif

Jag brukar rugga upp lovikavantar med en speciell stålborste som finns att köpa i garnaffärer.... både på in och utsidan, genom ruggningen blir de mer vattenavstötande är min erfarenhet smile.gif

Tack, jag tänkte väl blink.gif Tova vantar har juh inget med stickade vantar att göra, det är karda dom pratar om, men som ensam tupp i hönsgården har man lärt sig att tiga om inte stjärtfjädrarna ska ryka biggrin.gif Men du Cic, du har juh hund, har du ingen karda att ta pälsen med? Här kardas katter och hund varje dag och det är den kardan vi använder för att rugga vantarna med, funkar fin-fint wub.gif

Citera
          Ewa L
          Inlägg 20-02-2006, 11:07
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag är Lovikka-vante-fantast!! wub.gif

Stickar både egna och till barnen. Jag har aldrig tovat, kardat, eller något. Det sköttes med automatik av att de användes. Inte minst i snö. Blir bara tätare och tätare så något foder behövs faktiskt inte.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          cic
          Inlägg 20-02-2006, 14:06
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (Reserv @ 20-02-2006, 08:09)
          Men du Cic, du har juh hund, har du ingen karda att ta pälsen med? Här kardas katter och hund varje dag och det är den kardan vi använder för att rugga vantarna med, funkar fin-fint wub.gif

Mmmm.. Har funderat.. Kanske jag ska göra det innan jag slänger in dom i maskinen..

CITAT
          Stickar både egna och till barnen. Jag har aldrig tovat, kardat, eller något. Det sköttes med automatik av att de användes. Inte minst i snö. Blir bara tätare och tätare så något foder behövs faktiskt inte.

Fast det har inte funkat för mig. Att inte göra någonting alls alltså. Antar att det är för att jag inte "härjar runt" i snön så mycket.

Jag ska göra för hand. Om en liten stund. Ska bara kolla runt vad som händer på odla nu för tiden.. Men jag har tagit kort på dom. Så ni för se hur dom var och hur dom blev. sleep.gif

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Tesa
          Inlägg 20-02-2006, 14:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Vitsen med tovning är ju att fjällen på ullen skall haka i varandra så att det filtar ihop sig..man kan ha vantarna på sig och blöta ner dem med ljummet...eller helst ganska varmt....ju varmare desto bättre reser sig fjällen....såpvatten och GNUGGA händerna...och krama och gnugga...och krama och gnugga.. wacko.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Gillan
          Inlägg 20-02-2006, 14:18
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Tesa @ 20-02-2006, 14:14)
          Vitsen med tovning är ju att fjällen på ullen skall haka i varandra så att det filtar ihop sig..man kan ha vantarna på sig och blöta ner dem med ljummet...eller helst ganska varmt....ju varmare desto bättre reser sig fjällen....såpvatten och GNUGGA händerna...och krama och gnugga...och krama och gnugga.. wacko.gif

Tack för den Tesa, precis så har jag också
          lärt mig wub.gif

/Gillan

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          yenny
          Inlägg 20-02-2006, 16:18
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

jag bara satt å fundera...är det inte filta det heter då man har ett stickat plagg som man skall få ihop?

Tova är väl när man bara har ull som man tovar ihop för att få hela tygstycken?

Eller är det samma sak? unsure.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Tesa
          Inlägg 20-02-2006, 17:30
          Länk hit: #27

Medlem

Njaeää...du har nog rätt egentligen...fast principen är väl densamma...filt är väl tovat...och tovat är filtat...wink.gif tongue.gif

Men visst tovar man med lösull..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          yenny
          Inlägg 20-02-2006, 17:34
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (Tesa @ 20-02-2006, 17:30)
          Njaeää...du har nog rätt egentligen...fast principen är väl densamma...filt är väl tovat...och tovat är filtat...wink.gif tongue.gif

Men visst tovar man med lösull..

okej.. biggrin.gif då tänkte jag rätt då smile.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          cic
          Inlägg 20-02-2006, 21:15
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Tesa @ 20-02-2006, 14:14)
          Vitsen med tovning är ju att fjällen på ullen skall haka i varandra så att det filtar ihop sig..man kan ha vantarna på sig och blöta ner dem med ljummet...eller helst ganska varmt....ju varmare desto bättre reser sig fjällen....såpvatten och GNUGGA händerna...och krama och gnugga...och krama  och gnugga.. wacko.gif

För den som eventuellt vill veta så har jag kramat och gnuggat... och kramat och gnuggat.. under varmt vatten med såpa. Inte blev det så värst stor skillnad, men dom blev rena i alla fall! biggrin.gif

Troligen får jag gnugga och krama lite bättre nästa gång, samt försöka med lite varmare vatten.

Ska se vad som händer om jag ruggar dom också. sleep.gif

To be continued...

--------------------
          Groucho Marx

Citera
          Tesa
          Inlägg 20-02-2006, 21:27
          Länk hit: #30

Medlem

jag skulle kanske skrivit.....kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och...........hårt alltså... biggrin.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          cic
          Inlägg 20-02-2006, 21:32
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Tesa @ 20-02-2006, 21:27)
          jag skulle kanske skrivit.....kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och  kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och  kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och  kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och  kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och...........hårt  alltså... biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif

wub.gif

Jag gör det i morgon.. rolleyes.gif

--------------------
          Groucho Marx

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-01-2026, 22:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon