Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Belladonna, Olaligt
          Christoffer
          Inlägg 01-04-2006, 17:21
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Det är tydligen så häxorna skulle ha gjort, att ha smort in en salva med en blandning av trollörter på kvasten, och suttit sig på den och flugit iväg till blåkulla. Tropanalkaloider av antikolinerg typ som finns i dessa växter ska tydligen ge flyghallucinationer, så då är det kanske inte så märkligt att häxorna trodde att de flög med kvasten.

Hon jag känner som provade det som ung, hade tagit en hel, stor bolmört
          de hade hittat ute, och gjorde salva på den, men ingen effekt.
          Det kanske skulle vara en speciell sorts fett, nu minns jag inte vad hon
          använde sig av, men jag kan fråga.
          Jag tror att ursprungsreceptet var att man skulle använda sig av barnfett,
          men om det verkligen har använts barnfett till detta syfte, det undrar man.

Citera
          stina
          Inlägg 01-04-2006, 18:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Så här står det på giftinformationscentralen.se om belladonna:

Belladonna
          Atropa belladonna
          Växten är mycket giftig. Innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.

Symtom: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.

Åtgärd: Ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.

Citera
          Christoffer
          Inlägg 01-04-2006, 18:34
          Länk hit: #23

Medlem

Farliga saker, och inget att leka med. När jag var i hemtjänsten, så var det en av vårdtagarna som hade fått en flaska utskrivet mot spänningshuvudvärk, och den innehöll bland annat belladonnaextrakt och någon meprobamat (el. barbiturat) och något annat mindre farligt i.
          I rätt dosering kan det vara ett bra smärtstillande medel, men att själv göra avkok på växten och dosera är att leka med sitt liv eller sitt välmående. Lägg bären i en liten flaska och häll glycerin på, och ha det som kuriosa, som jag har! smile.gif

Citera
          Christoffer
          Inlägg 01-04-2006, 18:35
          Länk hit: #24

Medlem

Vill även påpeka att denna flaska inte går att få utskrivet idag, men att den fanns att få utskrivet på den äldre herrens tid, flera decennier tillbaka alltså.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 16:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon